برگزاری همایش بهداشت و بیماریهای زنبور عسل؛

زنبورستان‌ها هم به گرفتن کد IR مکلف می‌شوند

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۱۴:۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۵۳۴۸۳
زنبورستان‌ها هم به گرفتن کد IR مکلف می‌شوند
رئیس سازمان دامپزشکی کشور از فراهم کردن مقدمات صادر کردن کد IR برای تولیدکنندگان انبوه عسل، اعم از پرورش‌دهندگان زنبور یا کارگاه‌های بسته‌بندی عسل خبر داد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از فراهم کردن مقدمات صادر کردن کد IR برای تولیدکنندگان انبوه عسل، اعم از پرورش‌دهندگان زنبور یا کارگاه‌های بسته‌بندی عسل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، مهدی خلج درآیین همایش بهداشت و بیماری‌های زنبورعسل که در واپسین روز کاری هفته در سالن کوثر سازمان صدا و سیما برگزار شد؛ پیش از آنکه به مبحث اصلی مد نظرش ورود کند، مستندات دینی و تاریخی زنبور عسل و عسل را یادآور شد و گفت: با مروری بر این مستندات آنچه همواره به اذهان خطور می‌کرد، غذایی شیرین‌تر از عسل بود که ذائقه همگان، این اهمیت را تأیید می‌کرد.

وی با مرور آیه‌های 68 و 69 سوره نحل افزود: در این آیه‌ها خداوند می‌فرماید: پروردگار تو به زنبورعسل وحى (الهام غریزى) کرد که از پاره‏اى کوه‌ها و از برخى درختان و از آنچه داربست (و چفته‏سازى) مى‏کنند، خانه‌هایى براى خود درست کن؛ سپس از همه میوه‏ها بخور و راه‌هاى پروردگارت را فرمان‌بردارانه بپوى (آنگاه) از درون (شکم) آن شهدى که به رنگ‌هاى گوناگون است بیرون مى‏آید، در آن براى مردم درمانى است. راستى در این (زندگى زنبوران) براى مردمى که تفکر مى‏کنند نشانه [قدرت الهى] است.

خلج با اشاره به هفته وحدت، به دو حدیث از پیامبر(ص) نیز اشاره کرد؛ یکی آنکه می‌فرماید عسل و قرآن را برای درمان شما توصیه می‌کنم و دیگر آن که که بدن به واسطه سه چیز شاداب می‌شود؛ بوی خوش، لباس نرم و نوشیدن عسل.

وی با اشاره به رنگ باختن این سابقه شیرین‌تر از عسل در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از عوامل، اعم از تغییرات آب و هوایی، خشکسالی، استفاده از سموم به‌صورت بی‌رویه، صنعتی شدن و گسترش امواج مغناطیسی و... در کاستن از جمعیت این موجود ارزشمند و مخاطره جان آنها تأثیرگذار بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به تأکید بر حساسیت زنبورعسل در مباحث امروز دامپزشکی، به خاطر مأموریت اخیرش به اجلاس مجمع عمومی بهداشت دام اشاره کرد که به صورتی پیوسته و در بنرهای متحرک پشت سخنرانان هشدار می‌داده است: زنبور بیمار است.

خلج در همین راستا پیشنهاد کرد تا هرچه سریع‌تر کمیته‌ای متشکل از زنبورداران، معاونت دام وزارت جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی ذی‌ربط، نمایندگان دانشگاه‌ها و سازمان دامپزشکی کشور که مسئول اجرای بایدها و نبایدهای مصوب مراجع علمی است، ایجاد شود و به تصمیم‌گیری‌های راهگشا در این زمینه مبادرت ورزند.

وی که می‌کوشید به نوعی زمینه لزوم تسریع مقرراتی نظارتی مانند برخورداری کد IR نزد واحدهای زنبورداری را نیز به‌خوبی برای آنها تبیین کند، به پرسش چرایی اجباری نشدن این کد از سوی گزارشگر یک رسانه تخصصی (خبرگزاری کشاورزی ایران) برای زنبورداران و پیش از آغاز رسمی همایش اشاره کرد و ادامه داد: اینجانب به نماینده خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) خاطره دوران مسئولیت خودم را در سال 69 در اداره‌کل دامپزشکی استان تهران یادآور شدم که بر خلاف دوران امروز که بیش از 270 کشتارگاه صنعتی طیور فعال شده‌اند، در گوشه و کنار شهر چهار کارگر افغانی با یک کپسول گاز و چند ابزار ابتدایی مرغ‌های مصرفی مردم را کشتار و روانه بازار می‌کردند.

مجوز صادرات گوشت مرغ از ابتدای سال 94؛ فقط برای کشتارگاه‌های دارای کد IR

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این که از ابتدای سال 1394 خورشیدی فقط کشتارگاه‌هایی که کد آی.آر از دامپزشکی دریافت می‌کنند مجاز به صادرات گوشت مرغ خواهند بود، تصریح کرد: در واقع این کد فقط به کشتارگاه‌هایی داده خواهد شد که الزامات بهداشتی، خصوصیات تعیین شده سلامت محصولات و نظام نامه تعریف‌شده را رعایت کرده باشند.

خلج با تأکید بر اینکه این امر از اردیبهشت‌ماه سال آینده مشمول صادرکنندگان تخم‌مرغ هم خواهد شد، تأکید کرد: لذا هم ‌اکنون انتظار می‌رود که پس از تشکیل کمیته فنی پیشنهادی اینجانب برای زنبورعسل، نظام‌نامه محصول عسل نیز از ابتدای پرورش و در تمام زمینه‌های باقیمانده‌ها و آلاینده‌ها مشخص شود تا امکان پایش هوشمندانه و مستمر برای مداخله مستقیم ردیابی علل بروز هر مشکل فراهم باشد.

وی تأکید بر ارزش برخورداری واحدهای تولیدی از کد IR یادآور شد: به‌طور نمونه وقتی در مورد طیور گوشت ردپای فلزات سنگین (سرب) در آنها مشهود شد، متعاقب آن تمام مکمل‌سازی‌هایی که از مواد معدنی استفاده می‌کردند، نمونه‌برداری و 17 مورد از 22 واحد پلمپ شد تا پس از اصلاح روش به چرخه تولید برگردند.

لازم به ذکر است، در این همایش که به همت اداره دامپزشکی استان تهران برگزار شد، استقبال خوبی از سوی زنبورداران به عمل آمد که می‌توان آن را به تمایل آنها برای آموزش نکات بهداشت و بیماری‌های زنبورعسل از سویی و اطلاع‌رسانی پیگیرانه و مسئولانه اداره‌کل دامپزشکی استان تهران که بانی این همایش بود، مرتبط دانست.

با توجه به سخنان حزبئی، مدیرکل دامپزشکی استان تهران که در سخنان بسیار کوتاهی ترجیح داد تا به‌عنوان میزبان همایش وقتش را به میهمانان اختصاص دهد، انگیزه برگزاری این همایش مشهود بودن واردات غیرمجاز برخی داروهای زنبورعسل بوده است که البته حزبئی نیز تمام تقصیر این موضوع را شامل حال زنبورداران ندانست.

نظر شما