معاون امور عمرانی وبرنامه ریزی فرمانداری همدان:

کمیته سه نفره در روستاهای بخش مرکزی برای حل مشکل آب شرب تشکیل می‌شود

۱۳۹۳/۰۲/۱۷ - ۱۹:۲۳:۲۴
کد خبر: ۱۸۵۹۰۲
کمیته سه نفره در روستاهای بخش مرکزی برای حل مشکل آب شرب تشکیل می‌شود
محمد علی محمدی گفت: به‌منظور رسیدگی به مشکلات ومدیریت آب شرب روستایی، کمیته سه نفره‌‍ای در روستاهای بخش مرکزی همدان تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، معاون امور عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری همدان در نشستی با مدیر عامل شرکت آبفار استان گفت: تشکیل کمیته روستایی با حضور اعضای شورا و دهیاران روستاها گامی موثر در بهره گیری از مشارکت مردمی در سنجش مشکلات واقعی در حوزه آب روستایی خواهد بود.

وی افزود: مشکل کم آبی و بحران آب ،مشکل صرفا استانی یا شهرستانی نیست، درد مشترکی است که نیاز به برنامه ریزی عملیاتی ومشارکت مردمی دارد.

معاون امور عمرانی وبرنامه ریزی فرمانداری همدان اضافه کرد : وجود مشکلاتی نظیر عدم مشارکت برخی از روستاییان در پرداخت آب بها و مبلغ ناچیز قبوض آب روستایی، عدم نصب کنتور ها و...نیاز به مدیریت مجدد و بهنگام سازی اطلاعات دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر بهترین راه حل، تشکیل کمیته های سه نفره در روستاهای شهرستان است و همه روستاها چه دارای مشکل و چه بدون مشکل باید نسبت به تشکیل آن کمیته اقدام کنند.

معاون فرماندار همدان توضیح داد: دونفر عضو شورا به همراه یک‌نفر دهیار اعضای این کمیته بوده که بر اساس شرح وظیفه ابلاغی از سوی فرمانداری و بخشداری فعالیت می کنند.

محمدی خاطر نشان کرد: هدف از تشکیل این کمیته سه نفره ، بررسی و سنجش مشکلات آب روستایی و ارائه راهکار توسط خود روستاییان و عملیاتی کردن برنامه ها است.

وی تاکید کرد: تشکیل این کمیته زمینه فرهنگ سازی جهت اصلاح الگوی مصرف روستاییان را فراهم ساخته و مطئنا نتیجه مطلوبی خواهد داشت.

معاون برنامه ریزی و عمرانی در ادامه گفت: استفاده از ظرفیت شوراها و دهیاران به‌عنوان پتانسیل قوی در ارائه مشکلات واقعی وراهکارهای کارامد با توجه به بومی بودنشان، از راه حل‌های منطقی است.

محمدی افزود: فرمانداری نیز در حمایت و پشتیبانی از طرحها و برنامه های آبفار شهرستان و استان آمادگی خود را اعلام کرده که پس از ارائه برنامه پیش بینی شده، شرح وظایف کمیته ها نیز تدوین خواهد شد.

وی تاکید کرد: با نزدیک شدن فصل گرما و افزایش مصرف آب، داشتن برنامه عملیاتی کوتاه مدت و میان مدت در حال حاضر از سوی شرکت آب و فاضلاب اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

محمدی گفت: در سال 92 شاخص بهره مندی واقعی آبرسانی شهرستان همدان حدود 48درصد بوده که نسبت به میانگین استان و کشوری بسیار پایین است و این ناشی از بعضی مشکلات اعتباری و عدم مشارکت مردمی بوده است.

مدیر عامل شرکت آبفار استان نیز در این نشست بیان کرد: کشف انشعابات غیز مجاز که به نحوی به حجم وسیع حاشیه نشینی در شهرستان همدان بر می گردد، مشکلاتی مضاعف ایجاد کرده است.

حبیب مومیوند افزود: مشکلات آب روستایی به وضعیت بحرانی منابع تحت الارضی و عدم تناسب اعتبارات ابلاغی و همچنین عدم فرهنگ سازی مناسب الگوی مصرف و مصرف بی رویه آب بر می‌شود.

مومیوند با اشاره به لزوم توجه به سلامت آب گفت: با توجه به اینکه نتایج آزمایشگاه تخصصی آبفار در همدان با نتایج مراکز بهداشت روستایی در مورد تایید سلامت آب شرب تطبیق دارد، بخشداران از پخش شایعات مبنی بر آلودگی آب شرب روستاها تدابیری بیندیشند.

مدیر عامل شرکت آبفار استان در تایید موارد فوق گفت: به محض اطلاع از گزارش آلودگی در روستا، آزمایش لازم جهت برقراری ارامش جو روانی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اولویت برنامه های پیش رو خاطر نشان کرد: رسیدگی به موارد ضروری و بحرانی از جمله پرداخت برخی بدهکاری ها و تامین آب شرب با حفرچاه ها و کف کنی و یا تامین مخازن و شبکه ها از اولویت های شرکت آبفار استان است.

بخشدار مرکزی شهرستان همدان نیز در این نشست تصریح کرد: از 69 روستا فقط 28 روستا با جمعیت 6712 نفر در سطح یک برخورداری از آب شرب هستند و بقیه در سطح دو وسه هستند.

جواد سیفی افزود: تعداد 30 روستای شهرستان به شدت با مشکل کم آبی در زمینه‌های تامین شبکه، خط پمپاژ، تامین مخزن، اصلاح شبکه مواجه هستند که صرفا به دلیل کمبود اعتبار نمی توان دست از کار کشید.

وی گفت: نیاز است با هم اندیشی و ارائه مشکلات به مراجع بالاتر از جمله فرمانداری، استانداری و نمایندگان مجلس نسبت به پیگیری موارد و جذب اعتبارات ملی اقدام شود.




نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز