فرماندار اسدآباد:

برنامه‌ریزی منطبق با سیاست منطقه‌ای اساس كار دامپزشكی است

۱۳۸۹/۱۱/۲۸ - ۱۷:۱۸:۰۰
کد خبر: ۲۰۰۳۶
برنامه‌ریزی منطبق با سیاست منطقه‌ای اساس كار دامپزشكی است
فرماندار شهرستان اسدآباد گفت: برنامه‌ریزی منطبق با سیاست منطقه‌ای، همراه با پیشگیری برای خنثی‌سازی ویروس آنفلوانزا در جامعه از اساسی‌ترین وظایف اداره دامپزشكی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مصطفی آزادبخت در كارگروه سلامت و امنیت غذایی، اظهار داشت: تجربه ثابت كرده كه پیشگیری، آموزش، اطلاع رسانی و افزایش نظارت و مدیریت صحیح می تواند از وقوع بسیاری از مشكلات نظیر انتقال ویروس به جامعه جلوگیری كند كه در این زمینه اداره كل دامپزشكی استان همدان موفق عمل كرده است.

آزادبخت حفظ سلامت مردم را یكی از ضروریات عنوان کرد و عملی شدن آن را نیازمند تعامل، همكاری و انجام وظایف محوله توسط دستگاه های مرتبط دانست.

وی اظهار داشت: با توجه به اینكه اسدآباد در مسیر بزرگراه كربلا و همجواری با سه استان كلیدی قرار دارد باید مسوولان همت خود را برای كنترل و جلوگیری از ورود دام های مشكوك به این شهرستان به کار گیرند.

فرماندار اسدآباد یكی از راه های جلوگیری از بیماری های واگیردار را پیوستن به سیستم جمع آوری فاضلاب عنوان کرد و از دستگاه هایی كه در مسیر جمع آوری فاضلاب قرار دارند خواست برای تشویق مردم اقدام به خرید انشعاب كنند.

وی همچنین از پرداخت هزینه های حفاری اداراتی كه در مسیر قرار دارند توسط فرمانداری خبر داد و اظهار داشت: اجرایی شدن این طرح جامع و كامل نیازمند مشاركت مردم و فرهنگ سازی است.

مدیر كل اداره دامپزشكی استان همدان نیز از كنترل كانون های شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان همدان خبر داد و افزود: در این زمینه تمام امكانات و تجهیزات مورد نیاز بسیج شدند و هیچگونه مشكلی وجود ندارد.

احمد كریمی آموزش، پیشگیری، تشدید نظارت، واكسینه كردن دام های استان و افراد درگیر، آموزش چهره به چهره و اطلاع رسانی به موقع را پیش زمینه های كنترل و مهار انتقال ویروس های مختلف به حیوانات و انسان دانست.

وی از تشدید نظارت بر حمل و نقل دام های مشكوك به استان همدان خبر داد و تصریح كرد: ورود گوشت از جمله مرغ، از استان هایی كه احتمال آلودگی در آنها بالاست ممنوع شده است. 

کریمی تقویت مراكز قرنطینه ای در ورودی و خروجی های استان و كنترل زیستگاه های پرندگان را با همكاری دیگر دستگاه های مرتبط یكی دیگر از روش های كنترل ورود ویروس از طریق حیوانات و پرندگان به استان همدان دانست.

وی اضافه كرد: برای پیشگیری از ابتلای مرغداری‌ها به آنفلوانزا انجام آزمایش‌های لازم، كشیك‌های آماده باش دامپزشكی و آموزش مرغداران و تاكید بر روابط بهداشتی و قرنطینه‌ای به ویژه در ورودی رزن و صالح آباد مورد توجه قرار گرفته است.

دكتر كریمی از شهروندان نیز خواست تلفات پرندگان خانگی در حریم خصوصی خود را به اداره بهداشت گزارش دهند.

وی اظهار كرد: با توجه به متغیر بودن آب و هوا، مرغداری‌ها برنامه‌هایی در نظر گرفته‌اند كه با تغییر وضعیت آب و هوا، مرغ‌ها دچار تلفات نشوند.

مدیر كل دامپزشكی استان همدان اظهار داشت: تاكنون هیچگونه موردی در خصوص شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان همدان گزارش نشده ولی ما برای اینكه بتوانیم جلوی انتقال این ویروس را بگیریم باید جلوتر از ویروس حركت كنیم و به صورت صد در صد آماده و مراقب باشیم.

رییس اداره دامپزشكی اسدآباد نیز از فعالیت 51 واحد مرغداری گوشتی و سه واحد مرغداری مادر گوشتی در اسدآباد خبر داد و افزود: ظرفیت جوجه ریزی این واحد ها در دوره دو الی سه ماهه یكصد و 16 هزار قطعه است.

علی رضایی اظهار داشت: طی ماه گذشته نیز با اعمال نظارت و كنترل جوجه ریزی در دی ماه 15 واحد یكصد و 9 هزار و 850 قطعه و در بهمن ماه تا امروز 19 واحد 219هزار و 900 قطعه جوجه ریزی داشتند كه پیش بینی می شود 600 تن مرغ در بازار شب عید عرضه شود.

وی تعامل و همكاری دستگاه های مرتبط با محوریت فرماندار در این شهرستان را مثال زدنی عنوان كرد و افزود: در سال جاری به جز یك مورد آتش سوزی موردی از لحاظ تلفات یا شیوع بیماری و ویروس در این شهرستان گزارش نشده است.

رییس شبكه بهداشت و درمان نیز از تشكیل كارگاه آموزشی ویژه پزشكان، كردان، كارشناسان و تمامی بهورزان و تاكید بر استمرار مراقب های در طول سال خبر داد و افزود: در این رابطه كلاس های آموزشی برای دانش آموزان به تعداد 55 مورد برای آشنایی آنها با بیماری های واگیردار، بازدید بهداشتی از مدارس و بررسی بیماری در بین دانش آموزان 26 جلسه، برگزاری جلسات آموزشی برای مسوولان دفاتر زیارتی، واكسینه کردن افراد در معرض خطر ابتلا به آنفلوانزا انجام شده است.

محمد كریمی واكسینه کردن 570 نفر از افراد خاص نظیر پرسنل بهداشتی، زنان باردار، بیماران ایدزی و مددجویان بهزیستی در برابر بیماری های واگیردار به ویژه آنفلوانزای حیوان به انسان را از مهم ترین اقدامات شبكه بهداشت و درمان عنوان كرد.

وی اضافه كرد: طی دوره های مختلف تهیه نمونه گلو از بیماران مشكوك به آنفوانزای به تعداد 35 مورد رسیده و به آزمایشگاه های تشخیص در استان كرمانشاه و تهران ارسال شده كه خوشبختانه تاكنون مورد مثبتی گزارش نشده است. 

کریمی احداث پایگاه قرنطینه ای در ورودی و خروجی شهر را برای كنترل حمل و نقل دام های مشكوك برای سالم سازی منطقه یك ضرورت جدی دانست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز