احداث فرهنگسراهای همدان برمبنای «مسجد محوری»

۱۳۹۳/۰۴/۲۲ - ۱۶:۵۷:۳۸
کد خبر: ۲۰۳۱۹۰
احداث فرهنگسراهای همدان برمبنای «مسجد محوری»
رضا غلامی خجسته گفت: كمك و تقویت مساجد از مهمترین اهداف احداث و ایجاد فرهنگسراهای سطح شهر است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، رئیس كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان در جلسه كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا كه به صورت مشترك با شورای پژوهش مركز مطالعات و پژوهش‌های شورا پیرامون توسعه فرهنگ قرآنی با رویكرد مسجد محوری برگزار شد، افزود: در هر یك از مناطق شهر همدان چندین فرهنگسرا در حال ساخت یا راه‌اندازی است كه این امر می‌تواند اقدام بزرگی در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های فرهنگی باشد.

خجسته با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه فرهنگ قرآنی با رویكرد مسجد محوری، اظهار كرد: كارشناسان كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان در حال حاضر در حال تحقیق و جانمایی مكانهایی در كنار مساجد شهر جهت ایجاد فرهنگسراها و استفاده از ظرفیت آنها برای مباحث فرهنگ قرآنی هستند.

وی با بیان اینكه تعدادی فرهنگسرای تخصصی قرآنی در سطح شهر در حال ساخت یا تجهیز و راه‌اندازی است، یادآور شد: فرهنگسرای سیفی واقع در منطقه جولان، نور در خضر و رضوان كلپا از جمله این فرهنگسراهای قرآنی هستند.

رئیس كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با اعلام اینكه ساخت فرهنگسراها در راستای تقویت مساجد است، افزود: همچنین یك طبقه از دیگر فرهنگسراها، برای آموزش قرآنی اختصاص یافته است.

رضا غلامی خجسته اضافه كرد: همچنین طبقات دیگر فرهنگسراها برای اشتغال، ورزش، بهداشت، فروشگاه محصولات فرهنگی و... اختصاص می‌یابد.

خجسته با اشاره به اینكه در ماه مبارك رمضان در تمامی فرهنگسراها و سالن‌های شهرداری برنامه قرآنی برگزار می‌شود، افزود: كانونها و مراكز قرآنی می‌توانند از تمام ظرفیت و توان فرهنگسراها استفاده كنند.

وی از افزایش بودجه فرهنگی شهرداری همدان از 113 میلیارد ریال به 364 میلیارد ریال در سال جاری خبر داد و اظهار كرد: در دور سوم شورای اسلامی شهر همدان 35 مصوبه فرهنگسرا اتخاذ و در دور چهارم 20 مورد دیگر نیز مصوب شده كه در حال حاضر در مجموع 55 فرهنگسرا در همدان احداث خواهد شد.

وی به محدودیت منابع مالی اشاره كرد و گفت: اجرای تمامی مصوبات فرهنگسراها و برنامه‌های فرهنگی نیازمند 900 میلیارد ریال اعتبار است كه شهرداری در حال حاضر با كمبود 500 میلیارد ریالی مواجه است.

خجسته در پایان سخنانش با تأكید بر تشكیل ستاد یا كمیته فرهنگی قرآنی با مشاركت شورا و شهرداری با كانونها و مراكز فرهنگی، افزود: همچنین طی ماه مبارك رمضان مراسم شبی با قرآن كریم به صورت گسترده با مسؤولیت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری همدان برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود.

رئیس مركز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه گفت: توسعه فرهنگ قرآنی با رویكرد مسجد محوری یكی از مواردی است كه در برنامه پنجم توسعه كشور بر وظایف شورا و شهرداری اضافه شده است.

نرگس نورا... زاده با بیان اینكه شورا و شهرداری همدان به دنبال تدوین برنامه‌هایی منطبق با شرح وظایفی است كه در برنامه پنجم توسعه برعهده مدیریت شهری گذاشته است، افزود: شورا آمادگی دریافت نظرات كارشناسان و صاحب نظران حوزه قرآنی جهت اجرای درست برنامه‌های مسجد محور را دارد.

رئیس كمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان هم با تأكید بر توجه به نقش محوری مساجد در طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، اظهار كرد: لازم است امر برنامه‌ریزی، طراحی و هدایت برنامه‌های قرآنی توسط افراد صاحب صلاحیت انجام شود.

علی رضایی بر تشكیل ستاد فرهنگی قرآنی تأكید كرد و افزود: با این اقدام تمامی كارها از جمله توزیع منابع نیز می‌تواند توسط این ستاد صورت پذیرد.

رضایی وجود مدارس را ظرفیت بزرگی برای آموزش فرهنگی، قرآنی برشمرد و گفت: باید از این ظرفیت‌ها نیز در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و با رویكرد مسجد محوری استفاده كرد.

گفتنی است در این جلسه دیگر اعضاء و میهمانان حاضر به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پیرامون موضوع توسعه فرهنگ قرآنی با رویكرد مسجد محوری پرداختند و مقرر شد پیرو این موضوع جلسات مستمری با حضور صاحب نظران حوزه قرآنی در شورای اسلامی شهر همدان برگزار شود.




نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز