هدف نمایش خلاق، تعلیم و تربیت همراه با سرگرمی و مشارکت است

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۱۶:۳۴:۵۷
کد خبر: ۲۳۰۸۸۴
هدف نمایش خلاق، تعلیم و تربیت همراه با سرگرمی و مشارکت است
نمایش خلاق با بهره گیری از اهالی فن و متخصصان این حوزه با آموزش و تربیت علاقمندان علاوه بر رشد و شکوفائی استعداد های آنان برای نسل های آینده زنده نگه داشت.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، یکی از برنامه های پرمخاطب جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان امسال برگزاری کارگاه آموزشی تحت عنوان « نمایش خلاق » توسط کمیته برنامه های جنبی این جشنواره بود که ویژه مهد های کودک و مربیان آنان ازتاریخ 16تا 20 مهرماه در تعدادی از مهد های سطح شهر همدان برپا شد.

نمایش خلاق بازه سنی خاصی ندارد

در همین راستا مسئول برگزاری این کارگا ه ها که خود از فعالان و به نوعی پیشکسوتان عرصه تئاتر همدان می باشند در گفتگو با ما ؛ با بیان اینکه نمایش خلاق بازه سنی خاصی نداشته و افراد یکساله تا نود و نه ساله می توانند در تمرینات ان شرکت کنند اظهار داشت: این ورکشاپ ابتدا قرار بود در یکی از پلاتو های مجتمع فرهنگی و هنری بوعلی سینا برگزار شود اما بنابر استقبال و درخواست مسئولان مهدهای کودک در داخل خود این مهدها برپا شد.
 
فاطمه ابرار پایدار که کارشناس ارشد رشته کارگردانی تئاتر بوده و فعالیت هنری خود را از سال 1373 در همدان آغاز نموده است گفت: نمایش خلاق، نمایشی همگانی است که به منظور توانا سازی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان در همه جا از مهدکودک ها گرفته تا مدرسه ها، پرورشگاه ها، کانون های پرورشی و تفریحی و تربیتی و تا کارگاه های بازیگری کار می شود.

وی که در نمایش های بسیاری از جمله وَرک، معرکه در معرکه، مرد یزدگرد، پائیز و.... به ایفای نقش پرداخته و نمایش هائی همچون پسرک نون زنجبیلی ، موسی و شبان ، الف ب پ تنبل ننه دلاور و... را نیز تا کنون کارگردانی کرده است با بیان اینکه هدف نمایش خلاق تعلیم و تربیت همراه با سرگرمی و مشارکت است، ادامه داد : قصد نمایش خلاق، تربیت بازیگر برای تئاتر و سینما نیست بلکه می خواهد توانایی افراد را به خود آنها نشان داده و آن توانایی ها را تقویت کند تا افراد خصوصا کودکان و نوجوانان بتوانند روی پای خودشان بایستند و مسائل مربوط به خودشان را در ابتدا درک و سپس در حل آنها مشارکت کنند.

ابرار پایدار ادامه داد: درک مسائل یعنی خوب دیدن و شنیدن آنها و عمل دیدن و شنیدن مهارت هایی هستند که نیاز به آموختن و پرورش دارند بنابراین اهداف کلی نمایش خلاق را می توان در تقویت زبان و ارتباط، مهارت حل مساله ، مفهوم مثبتی از خویشتن داشتن، آگاهی اجتماعی، تقویت همدلی و مشارکت، آشنائی با ارزش ها و نگرش ها ، شناخت هنر تئاتر و... خلاصه کرد.

وی با تاکید بر اینکه عنصر بازی از ارکان اصلی نمایش خلاق است گفت : همه انسان ها گرایش به بازی دارند و نمایش خلاق با استفاده از عنصر بازی در قصه پردازی، بازی در بداهه پردازی، بازی در موسیقی، بازی در حرکت های جمعی و مشارکتی تلاش می کند تا به هدف های این گونه نمایشی دست یابد.

این مدرس تئاتر که حدود 5 سال است که در زمینه تدریس بازیگری، بازیگری کودک و نوجوان ، فن بدن و بیان و نمایش خلاق بصورت حرفه ای فعالیت دارد؛ رئوس دروس و تمرینات نمایش خلاق را موسیقی( حرکت)، موسیقی( ریتم)، موسیقی(تخیل)، موسیقی(بازی)، موسیقی(تمرکز)، موسیقی(سرعت عمل) ،موسیقی( فرم)، موسیقی( حس) عنوان نموده و تصریح کرد : رئوس ذکر شده با صلاحدید مربی و مطابق با کشش و فضای کلاس قابل تغییر و جابجایی است.
 
نمی توان گفت که همه آثار راه یافته به جشنواره ایده ال بودند

این کارگردان تئاتر در مورد کیفیت نمایش های اجرا شده در این جشنواره نیز گفت : از نظر فنی مثل همه جشنواره ها چند تا کار خوب و البته میشه گفت چند تا کار نسبتاَ ضعیف هم وجود داشت و نمیتوان گفت که همه آثار راه یافته ایده ال بودند اما نکته ای که باید به آن توجه نمود این است که باتوجه به اینکه برخی از کارها عروسکی بودند مشخص نبود داوران چطور باید آنها را همسطح کارهای دیگر قضاوت کنند.

ابرار باتاکید بر اینکه بهتر است بخش مسابقه حذف شده و جشنواره بصورت فستیوال برگزار شود افزود: شما ببینید ما چند تا کار داشتیم که عروسکی بود ، چند تائی با استفاده از تکنیک نورپردازی و برخی ام بازیگر داشتند پس نمی توان به راحتی بین آنها قضاوت کرد.

وی با انتقاد از برنامه ریزی زمان اجرای نمایش ها اظهار داشت: متاسفانه با اینکه چندین سالن تئاتر دراختیار جشنواره بود اما برنامه ریزی به نحوی شده بود که علاقمندان واقعی شاید به سختی می توانستند در یک روز سه کار تماشاکنند و همه سانس های اجراها در یک زمان مشخص بود در حالی که دست اندرکاران می توانستند با کمی تاخیر برنامه سالن ها را تنظیم کنند بطوریکه علاقمندان بتوانند از اجراهای بیشتری بازدید کنند.

آنچه مسلم است نمایش خلاق مربوط به تئاتر است، اما به عنوان فرایندی جدا از آن حوزه خاص خود، ادبیات، فنون، پژوهش، سازمان های حرفه ای و مربیانی دارد که گاهی در کار تئاتر نیز هستند، اما اغلب از آن جدا هستند. براین اساس نمایش خلاق فرایند منحصر به کار برای کودکان نیست بلکه فرایندی جستجویی آموزشی/هنری است که برای بزرگسالان، شهروندان عادی، افراد دو زبانه و بخصوص افرادی که دچار چالش هستند مفید است.

از اینرو نه تنها در ایام برگزاری جشنواره تئاتر بلکه با برنامه ریزی و دقت بیشتر می توان در طول سال نیز با برپائی کلاس ها و کارگاه های مختلف هنری از جمله «نمایش خلاق » با بهره گیری از اهالی فن و متخصصان این حوزه با آموزش و تربیت علاقمندان علاوه بر رشد و شکوفائی استعداد های آنان برای نسل های آینده نیز تئاتر را زنده تر از قبل محفوظ نگه داشت.

گزارش: مرتضی بیات

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز