معاون آب منطقه‌ای همدان:

سد «شنجور» و «سرابی» همدان سال آینده افتتاح می‎شود

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۱۵:۱۰:۱۱
کد خبر: ۲۵۳۵۲۰
سد «شنجور» و «سرابی» همدان سال آینده افتتاح می‎شود
منصور ستوده از احداث ۷ سد مخزنی با ظرفیت ۱۲۶ میلیون مترمکعب در استان همدان خبر داد و گفت: سد سرابی و شنجور سال آینده به بهره‎برداری می‎رسد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، معاون شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار داشت: سد سرابی تویسرکان بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم با تخصیص اعتبارات این پروژه در بهار 94 و همزمان با سفر هیئت دولت به استان همدان افتتاح شود.

وی با اشاره به اینکه سد شنجور رزن نیز در حال حاضر بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز این پروژه نیز در تابستان سال آینده به بهره‌برداری می‎رسد.

ستوده با اشاره به اینکه استان همدان 19 هزار و 491 کیلومترمربع مساحت دارد، تصریح کرد: استان همدان دارای سه حوضه آبریز اصلی است که در سال‌های گذشته با تغییر اقلیم دچار تغییراتی شده‎اند.

وی میانگین نزولات جوی استان همدان را 329 میلیمتر اعلام کرد و گفت: متوسط نزولات جوی همدان در سال 6 هزار و 435 میلیون مترمکعب بوده و این در حالی است که میزان تبخیر و تعرق سالانه در همدان 65 درصد است.

معاون توسعه و بهره‎برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بیان کرد: میزان پتانسیل منابه آب تجدید شونده همدان 2 هزار و 832 میلیون مترمکعب است که البته حجم بالایی از آن در سال مصرف می‏شود و این مئله زنگ خطری برای استان است.

وی با اشاره به اینکه استان همدان دارای 7 دشت مستقل و 6 دشت مشترک است، افزود: سالانه 2 میلیارد و 291 میلیون مترمکعب آب برداشت می‏شود و متاسفانه در حال حاضر با کسری مخزنی معادل 237 میلیون مترمکعب روبه‎رو هستیم.

ستوده با بیان اینکه 7 سد مخزنی با ظرفیت 126 میلیون مترمکعب در استان همدان در حال اجراست، عنوان کرد: همچنین سه سد مخزنی اکباتان، آبشینه و شیرین‌سو با ظرفیت 50 میلیون مترمکعب در حال بهره‎برداری است.

وی با تصریح بر اینکه 3 تغذیه مصنوعی در دست مطالعه و 16 تغذیه مصنوعی در حال بهره‎برداری است، عنوان کرد: هم‎اکنون از 38 بند انحرافی بهره‎برداری می‎شود که مطالعات یک بند انحرافی نیز در دست انجام است.

ستوده با اشاره به اینکه بارش‎های امسال نسبت به سال گذشته از وضعیت خوبی برخوردار نیست، عنوان کرد: این امر می‎طلبد تا مردم همواره در صرفه‎جویی مصرف آب تلاش کنند تا تابستان آینده به مشکل برخورد نکنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز