مسئول بهداشت مدارس مرکز بهداشت همدان:

آغاز به کار سفیران سلامت در مدارس همدان

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۱۵:۵۰:۲۴
کد خبر: ۲۶۰۵۳۶
آغاز به کار سفیران سلامت در مدارس همدان
ژیلا رحیمی از آغاز به کار سفیران سلامت در ۲۳ مدرسه در مقطع دوره دوم متوسطه در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مسئول بهداشت مدارس مرکز بهداشت همدان اظهار داشت: امسال برای نخستین بار طرح سفیران سلامت در شهرستان همدان به اجرا درآ مده است که یک‎سوم مدارس دوره دوم متوسطه شهری در قالب 23 مدرسه به عنوان سفیران سلامت در نظر گرفته شده‌اند.

وی افزود: برای اجرای این طرح، دوره‌های آموزشی با حضور 38 مدیر و رابط بهداشتی مدرسه در مرکز بهداشت شهرستان همدان برگزار شده است که درباره مباحث بلوغ، تغذیه، بهداشت دهان و دندان، بهداشت محیط مدرسه و بهداشت مواد غذایی ویژه دانش‌آموزان مطالبی آموزش داده شد.

مسئول بهداشت مدارس مرکز بهداشت همدان، آموزش رابطان بهداشتی مدرسه در راستای پیشگیری از بیماری‎های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت، تالاسمی، ایدز و هپاتیت را از مهمترین موارد برشمرد و گفت: مدیران مدارس، مجری اجرای طرح سفیران سلامت هستند و به وسیله آنها و رابطان بهداشت و یا مربیان بهداشت مدارس این اطلاعات به دانش‎آموزان و در نتیجه اولیای دانش‎آموزان انتقال داده می‎شود.

وی تصریح کرد: 410 نفر نیرو به عنوان رابطان بهداشتی دانش‌آموزان مدارس شهرستان همدان فعالیت دارند که رژیم غذایی و سلامت دانش‌آموزان را کنترل و بررسی می‌کنند.

رحیمی عنوان کرد: همچنین به منظور پیشگیری و کنترل کم خونی ناشی از فقر آهن در دانش‌آموزان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌های شامل اجرای طرح آهن‌یاری، آموزش تغذیه و ایجاد تنوع غذایی، کنترل بیماری‌های عفونی و انگلی و غنی‌سازی مواد غذایی را در دستور کار دارد.

وی افزود: بر این اساس طرح آهن‌یاری در مدارس متوسطه دوره اول و دوم دخترانه اجرا می‌شود و در اجرای این طرح از سفیران سلامت در مدارس بهره گرفته می‌شود.

مسئول بهداشت مدارس مرکز بهداشت همدان گفت: کم خونی شایع‌ترین مشکلاتی است که در بیشتر دانش‌آموزان به دختران مشاهده می‌شود که متأسفانه کم‌خونی ناشی از فقر آهن و عوارض جبران‌ناپذیر آن سبب تأخیر رشد کودکان، کاهش قدرت یادگیری، کاهش ضریب هوشی، افزایش میزان ابتلاء به بیماری‌های عفونی، خستگی و ضعف، بی‌حوصلگی و بی‌تفاوتی می‌شود.

وی بیان کرد: گروه‌های در معرض خطر کم خونی شامل شیرخوران، کودکان زیر 6 سال، دختران نوجوان و زنان در سنین باروری می‌شود، گفت: آهن یک ماده ضروری برای ادامه حیات و اساسی‌ترین ماده برای ساخت گلبول‌های قرمز خون است که باید با تدوین رژیم غذایی مغذی آهن مورد نیاز بدن را تأمین کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز