مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان:

همایش۱۵۰سال دوستی ایران و ایتالیا در همدان برگزار می‎شود

۱۳۹۰/۰۱/۲۰ - ۱۱:۲۱:۰۰
کد خبر: ۳۳۹۸۶
همایش۱۵۰سال دوستی ایران و ایتالیا در همدان برگزار می‎شود
اسدالله بیات گفت: در همایش150سال دوستی کشورهای ایران و ایتالیا، شهرهای لالجین همدان و فائنزا ایتالیا خواهرخوانده یکدیگر می‎شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، اسدالله بیات در نشست خبری همایش 150 سال دوستی کشورهای ایران و ایتالیا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این همایش در سال های گذشته در تهران برگزار می شد، اما امسال به همت NGO های فعال در همدان، سفیر ایران در ایتالیا تمایل خود را برای برگزاری این همایش در همدان اعلام کرد.

بیات خواهر خواندگی این دو شهر را حایز اهمیت دانست و افزود: از این طریق می توان لالجین را به عنوان قطب سفال ایران به سایر شهرها و کشورهای دنیا معرفی کرد.

دبیر این همایش اظهار داشت: صنایع دستی شهر فائنزا نیز همچون لالجین سفال و سرامیک است و در بسیاری از کارگاه های این شهر هنوز هم با چرخ های دستی سفال تولید می شود.

بیات با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری این همایش در اسفند ماه سال گذشته توسط سازمان های غیر دولتی صورت گرفته بود، گفت: ضرورت حضور دستگاه های دولتی برای برقراری ارتباط با وزارت امور خارجه باعث شد تا اداره کل میراث فرهنگی استان همدان برای حضور مستقیم در برگزاری این همایش پیش قدم شود.

وی با بیان اینکه گذری بر تاریخ نشان دهنده آن است که ایرانیان باستان همواره با مردم رم در ارتباط بوده اند، گفت: از 125سال پیش که سفارتخانه های دو کشور فعالیت خود را آغاز کرد این ارتباط رنگ تازه ای به خود گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان همچنین به روابط کشورهای ایران و ایتالیا در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ایتالیا در زمان جنگ تحمیلی علاوه بر این که رابطه خود را با ایران قطع نکرد، بلکه هم سو با مناسبات سیاسی، در زمینه های فرهنگی نیز روابط خود را توسعه بخشید.

بیات بزرگداشت حکیم فردوسی در سال 1933 در ایتالیا، ساخت میدان فردوسی در شهر رم و ترجمه آثار ابوعلی سینا به زبان ایتالیایی را از جمله اقدامات ایتالیا در راستای معرفی مشاهیر ایرانی برشمرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به سازمان های مردم نهادی که در برگزاری این همایش نقش موثری دارند اشاره کرد و گفت: موسسه "نوای نی" و موسسه "اشراق" از نهاد های خصوصی هستند که برگزاری این همایش را در همدان پیگری کردند.

بیات با بیان اینکه اگر پیگیری ها از طریق یک نهاد دولتی انجام می شد کار با سرعت و سهولت بیشتری پیش می رفت، خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی همدان نیز در این میان به عنوان یک نهاد حامی صرفا نقش یک واسطه را برای هماهنگی برخی برنامه ها با وزارت امور خارجه را برعهده گرفت. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه در کشورهای غربی شهردار به عنوان یکی از مهمترین مقامات رسمی به شمار می آید، گفت: سفیر ایتالیا روز شنبه بعد از ورود به همدان و بازدید از غارعلیصدر در محل اسکان خود با شهردار همدان دیدار خواهد کرد.

بیات با اشاره به اینکه این همایش یک روزه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در شهرهای همدان و لالجین برگزار می شود، خاطر نشان کرد: همایش 150 سال دوستی ایران و ایتالیا صبح روز یکشنبه 21 فروردین ماه، پس از دیدار سفیر ایتالیا با استاندار همدان، در سالن شهدای استانداری رسما آغاز به کار می کند.

دبیر همایش150 سال دوستی ایران و ایتالیا به برنامه های بخش اول همایش که تا ساعت 12 به طول خواهد انجامید نیز اشاره کرد و ادامه داد: سخنرانی استاندار همدان، سخنرانی سفیر ایتالیا، رونمایی از کتاب "آیینه دین" نوشته محمدحسین ریاحی و گشایش نمایشگاهی از اسناد تاریخی روابط ایران و ایتالیا از جمله برنامه هایی هستند که پیش از ظهر یکشنبه اجرا خواهند شد.

وی با بیان اینکه در این همایش 400 میهمان داخلی و خارجی حضور دارند، افزود: در نوبت بعد از ظهر این همایش که در سالن شهید آوینی برگزار خواهد شد نیز علاوه بر اجرای ویژه برنامه های مختلف تفاهم نامه خواهر خواندگی شهرهای لالجین و فائنزا به امضا خواهد رسید.

بیات تاکید کرد: همچنین در این مراسم از کتاب های "کالبد شکافی منظومه غربی" و "ینهیلیسم" (نفی معنویت ها) نوشته عباس اقبال مهران که در برگزاری این همایش نقش به سزایی را ایفا کرده است رونمایی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در پایان، توسعه و مستحکم تر کردن روابط بین دو کشور، رشد و ارتقا نهادهای فرهنگی، معرفی همدان و راه یابی هنرمندان ایرانی به جشنواره ها، نمایشگاه ها و هفته های فرهنگی را از اهداف ایران در برگزاری این همایش برشمرد.

در این همایش 30 میهمان خارجی نیز حضور خواهند داشت که از جمله آن می توان به آلبرتو برادینی (سفیر ایتالیا)، کارلو چرتی (رایزن فرهنگی صفارت ایتالیا در ایران)، فرانچسکو پولیتی (وابسته نظامی)، رامسین بیت جم (وابسته تشریفات)، رضا نظرآهاری (مدیرکل مرکز اسناد و دیپلماسی وزارت امور خارجه) و محمد عارفی (رییس اداره دوم غرب اروپای وزارت امور خارجه) اشاره کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز