بافت تاریخی یزد بافتی بکر، زنده و پویاست

۱۳۹۰/۰۱/۰۷ - ۱۳:۵۵:۰۰
کد خبر: ۲۵۰۸۴
بافت تاریخی یزد بافتی بکر، زنده و پویاست
بافت تاریخی یزد از پیشینه فرهنگی و تمدن این دیار می‌گوید.
سرویس استان های برنا/یزد

 بافت تاریخی شهر یزد با بیش از 743 هکتار وسعت و 5هزار هکتار حریم در میان شهرهای ایران، جایگاه ویژه‌ای دارد که در واقع سلامت نسبی کالبد این بافت، بر این جایگاه خاص صحه می‌گذارد.

این بافت که خشت و گل ساختار اصلی آن را تشکیل می‌دهد شامل مجموعه‌های ارزشمند تاریخی نظیر مساجد، حسینیه‌ها، باغ‌های تاریخی، آب انبارها، بادگیرها، خانه‌های قدیمی، بازارچه‌ها و ... است که در واقع این آثار نشانه‌هایی از نبوغ و استعداد هنرمندان و معماران قدیمی این دیار است.

در محلات قدیمی این بافت نظیر محله فهادان، کوچه بیوک، سرجمع، خرمشاه، میرقطب، 6 بادگیری، یعقوبی و ... خانه‌هایی دیده می‌شود که قدمت آنها به دوران قاجار، صفوی و ایلخانی بر می‌گردد و هنوز زندگی و پویایی در بسیاری از آنها جریان دارد.

بافت تاریخی یزد به عنوان یک جاذبه منحصر به فرد در کشور مطرح است. ارایه طرح‌های مبتکرانه فرهنگی، تاریخی و گردشگری، توجه جدی به صنایع دستی و احیاء آن در بافت تاریخی، اطلاع رسانی مناسب از فضای امن و آرام بافت برای گردشگران، توسعه هتل های سنتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بافت از جمله راهکارهای مهم در امر پویایی بیشتر این بافت است.

بافت تاریخی یزد هرساله گردشگران زیادی را از خارج و داخل کشور به خود جذب می‌کند و در ایام نوروز نیز بازدید کننده بیشماری را پذیرا بوده است.

شایان ذکر است این بافت در تاریخ 16/12/84 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز