معاون سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور:

رویکرد سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور آموزش محور است

۱۳۹۰/۰۴/۲۱ - ۱۳:۳۹:۲۷
کد خبر: ۶۲۵۷۹
رویکرد سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور آموزش محور است
حاجلو گفت: تمام رویکرد سازمان فنی و حرفه‌ای کشور آموزش محور است که اعتقاد داریم تنها راه تضمین شغلی فقط آموزش‌های مهارتی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از یزد، محمد حسین حاجلو معاون اداری و پشتیبانی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در بازدید از مرکز آموزش فنی و حرفه ای برادران و خواهران شهرستان میبد گفت: برنامه های سازمانی و تمام رویکرد سازمان فنی و حرفه ای کشور آموزش محور است که اعتقاد داریم تنها راه تضمین شغلی فقط آموزش های مهارتی است و امنیت کارمندان نیز در کسب آموزش های مهارتی است که بتوانند به عنوان یک کارمند مربی در کنار وظیفه کارمندی، وظیفه مربیگری خود را نیز ایفا کنند.

وی ادامه داد: با این رویکرد مجموعه سازمانی فنی و حرفه ای، آموزش محور و بر اساس دو زیر شاخه مربی محور و مرکز محور است و محور برنامه های سازمانی، ماده 21 برنامه پنجم توسعه است که باید همه کارمندان با مطالعه این ماده حقوق کار آموزان را به عنوان مشتری و جایگاه اداری خود را به عنوان خدمت‌گذار از دل این ماده قانونی استخراج کنند و بر اساس آن فعالیت های خود را انجام دهند.

حاجلو خاطرنشان کرد: 271 مرکز آموزش فنی و حرفه ای کشور فاقد چارت هستند و با توجه به وجود حدود 6هزار مربی حق‌التدریس و عدم وجود امنیت شغلی آن‌ها از مسوولان و استاندار خواستار هستیم که سهمیه استخدامی استانی را به سهمیه فنی و حرفه ای استان تعلق دهند.

وی تصریح کرد: در دولت نهم و دهم حدود 260 مصوبه احداث مرکز داشته ایم که بیش از 130مرکز احداث شده است و 90درصد مراکز احداث شده، تجهیز شده است که با توجه به ملی بودن بودجه تکمیل پروژه ها، باید با درایت استانداران مراکز تکمیل شود.

حاجلو با بیان اینکه هر اقدامی که در راستای اشتغال صورت گیرد، بستر آموزش آن در فنی و حرفه ای است تصریح کرد: اگر تعهد دولت برای ایجاد دو میلیون و 500هزار شغل تحقق یابد، زمینه آن آموزش مهارتی است که باید ایجاد زمینه ها در چارچوب مشاغل خانگی و در نظام نوین استاد شاگردی آغاز شود و در سایر رشته های مهارتی نیز بر اساس چهارچوب نیاز سنجی که در شورای استانی و شهرستانی انجام می شود، کاربرد طرح های مشاغل خانگی و نظام نوین استاد شاگردی مهم تلقی شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر در مراکز فنی و حرفه ای حدود دو هزار و 58 استاندارد شغل وجود داشته است و یک هزار و  58 استاندارد شغل نیز در حال طراحی است که این موارد بیانگر تحقق شعار هر ایرانی یک مهارت است و امیدواریم هر کارگاه به یک آموزشگاه و هر کارخانه به یک دانشکده تبدیل شود.

حاجلو از نیاز به چهار هزار و 876 پست سازمانی در 271 مرکز فاقد چارت سازمانی خبر داد و بیان کرد: با رویکرد دو سوم امنیت شغلی مربیان، در راستای امنیت شغلی مربیان تلاش خواهیم کرد و هر حمایت و اقدامی برای ارتقای دانش نظری مربیان در کنار دانش مهارتی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس رویکرد اخیر برنامه پنجم، باید با همکاری دانشگاه جامع علمی و کاربردی و سازمان فنی و حرفه ای، آموزش های نظری و مهارتی در هم عجین شود و آموزش ها در سطح متوسطه به سطح آموزش عالی ارتقا یابند.

معاون اداری وپشتیبانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در پایان گفت:63 مرکز علمی کاربردی در کشور شکل گرفته است که در حال حاضر در هر استان سه مرکز با پنج تا 10 رشته در نظر گرفته شده است که حدود هشت تا 9 هزار دانشجو برای این رشته ها پیشبینی می شوند و در پایان دوره مدارک مهارتی به آن ها ارایه خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز