انتشارات علمی و فرهنگی با کوشش علی دهباشی منتشر کرد؛

یادنامه‌ای برای داریوش شایگان

۱۴۰۰/۰۷/۱۱ - ۰۸:۲۹:۰۹
کد خبر: ۱۲۴۱۵۹۱
یادنامه‌ای برای داریوش شایگان
سه سال پس از درگذشت داریوش شایگان، انتشارات علمی و فرهنگی به کوشش علی دهباشی کتابی با عنوان «یادنامۀ داریوش شایگان» را منتشر کرده است.

به گزارش برنا، سه سال از مرگ داریوش شایگان می‌گذرد؛ فیلسوفی که سال 1313 در تهران زاده شده بود. پدرش تاجر آذربایجانی بود و مادرش نیز اهل گرجستان. شایگان به اصرار پدر، زبان فارسی را فرا گرفت و علاوه بر این در مدرسه‌ای فرانسه‌زبان به تحصیل پرداخت. دوران زندگی او با کشف دنیا و به قول خودش "طرز خاصی از دیدن جهان" همراه بود. او زندگی در کشورهای مختلف و همچنین همنشینی با بزرگانی مختلف را تجربه کرد. در میان شخصیت‌هایی که شایگان با آن‌ها نشست و برخاست داشته‌ و تحت تأثیرشان قرار گرفته، نام‌هایی همچون علامه طباطبایی و هانری کوربن دیده می‌شود. او که به مطالعاتش دربارۀ تمدن شرق معروف بود، همواره هنر را عاملی مهم برای شناخت راستین هر فرهنگی می‌دانست. داریوش شایگان از قضا یک روز پس از هشتاد و سومین سالگرد تولدش در اثر سکته مغزی به بیمارستان منتقل شد و 6 فروردین 1397 درگذشت. از او آثاری برجای مانده که می‌توان به نمونه‌هایی چون «آسیا در برابر غرب»، «ادیان و مکتب‌های فلسفی هند»، «پنج اقلیم حضور» و «در جستجوی فضاهای گم شده» اشاره کرد.

حال و سه سال پس از درگذشت این فیلسوف نامدار ایرانی، انتشارات علمی و فرهنگی به کوشش علی دهباشی کتابی با عنوان «یادنامۀ داریوش شایگان» را منتشر کرده است. این کتاب 1100 صفحه‌ای شامل یکصد و هشتاد مقاله دربارۀ آثار، منش و مقام داریوش شایگان است که به قلم صاحب‌نظران، استادان، منتقدان آرا و دانشجویان نوشته شده است. علی دهباشی نیز در مقدمۀ این کتاب نوشته است: «از اواسط سال 1397 کار تهیۀ این یادنامه را آغاز کردم. بخشی از مقالات، از نوشته‌هایی است که اینجا و آنجا در این مدت منتشر شده است و با این قصد که در یک مجموعه جمع‌آوری شود در اینجا آورده‌ام.»

مجموعه مطالب این کتاب در 9 بخش با عناوینِ «داریوش شایگان، یک دور تمام»، «آثار داریوش شایگان»، «گفت‌وگوهایی دربارۀ داریوش شایگان»، «در سوگ داریوش شایگان»، «سروده‌هایی برای داریوش شایگان»، «گزارش مراسم تشیع، خاکسپاری و یادبود»، «گزارش شب داریوش شایگان در مجلۀ بخارا»، «مرگ از منظر داریوش شایگان»، «عکس‌ها» و «کتابشناسی» تنظیم شده است. همچنین در میانِ نویسندگان مقالات و یادداشت‌های این کتاب، نام‎هایی چون سروش دباغ، کامران فانی، مصطفی ملکیان، بهاءالدین خرمشاهی، مصطفی محقق داماد، بیژن عبدالکریمی، رسول جعفریان و... دیده می‌شوند.

چاپ نخست یادنامۀ داریوش شایگان به کوشش علی دهباشی، منتشر شده از سوی انتشارات علمی و فرهنگی در 1100 صفحه و به قیمت 230 هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز