در گفتگوی اختصاصی برنا با مشاور استاندار اردبیل در امور معادن مطرح شد:

احیا معادن اردبیل با جذب سرمایه گذاران کاربلد/ وجود ۱۷۰ معدن فعال در استان

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۱۱:۴۶:۵۹
کد خبر: ۳۰۵۹۱۹
مشاور استاندار اردبیل در امور معادن گفت: بدنبال احیا معادن اردبیل با جذب سرمایه گذاران کاربلد و قدر هستیم.

فاطمه جوادی در گفتگو با خبرنگار برنا در اردبیل با تاکید بر وجود پتانسیل های معدنی مناسب در استان افزود: در حال حاضر در استان اردبیل 170 معدن فعال داریم که اکثراً در حوزه شن و ماسه فعال هستند و حدود 5 کانسار فلزی نیز داریم که به صورت حقیقی اداره می شوند .

وی اظهار کرد: بعد از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و بدنبال تغییر و تحولات که در استان روی داده ، مدیران عالی استان و خود شخص استاندار توجه ویژه ای به بخش معدن دارند، پیگیری های مستمر ایشان باعث شده است که در این چند سال اخیر توجه ویژه روی بخش معادن شود .

وی به شرکتهای بزرگ سرمایه گذار در حوزه معدن اشاره کردو گفت: با توجه به آزمایش زیرزمینی انجام یافته در این زمینه، 3 محدوده یا زون معدنی شناسایی که عبارتند از پهنه قزل اوزن ، پهنه باغرو و پهنه مشکن شهر، شناسایی شده اند و قرارداد اکتشاف در آنها نیز به ترتیب با شرکتهای ایمیدرو ، کوثر و میتکو که همگی از شرکت های خصوصی و شبه دولتی هستند بسته شده است و کار عملیاتی آنها نیز آغاز شده است.

جوادی تصریح کرد:  کار اجرایی شرکتها از تیر ماه 93 آغاز شده است ، شرکت ایمیدرو که در پهنه قزل اوزن فعالیت می کنند تهیه ی نقشه های ژئو شیمیایی و نمونه برداری را انجام داده اند ودر فاز 3 و 4 که مربوط به عملیات ژئوفیزیک و امیدبخشی می باشند متمرکز  هستند که اواخر سال 94 قول معرفی مناطق امید بخشی را داده اند .

وی بیان کرد: شرکت کوثر که در پهنه باغرو فعالیت می کند ( در محدوده کوثر و خلخال) در مرحله ژئو شیمیایی و نمونه برداری هستند که امیدواریم در اواخر سال 94 مناطق امید بخش را معرفی نماید و شرکت میتکو که در پهنه سبلان و قره سو (اطراف مشکین شهر) فعالیت می نمایند در حد معرض مشاوره اقدامات انجام یافته است .

مشاور استاندار اردبیل در امور معادن به خبرنگار برنا گفت: ما در محدوده کانسارهای فلزی فعالیت داریم مانند مس، آهن ، مولیبدن ، سرب  و روی و طلا که اهداف روی این کانیها بیشتر متمرکز می باشد . به عبارتی روی عناصر اصلی عمدتاً متمرکز هستیم، که البته با توجه به هزینه اکتشاف عناصر فرعی و کمیاب، این برنامه در فاز دوم خواهد بود که اکتشاف به همراه استخراج صورت بپذیرد.

وی به وسعت مناطق اکتشافی  توسط شرکتهای مذکور اشاره کرد و گفت: پهنه سبلان حدوداً 1696 کیلومتر مربع، پهنه قزل اوزن 1100 کیلومتر مربع و پهنه باغرو داغ حدوداً 1133 کیلومتر مربع می باشد.

جوادی به نحوه فرآوری های محصولات استخراجی معادن اشاره کرد و افزود: با توجه به پیگیریهای صورت گرفته از سوی آقای استاندار ، سرمایه گذاران قدر و کاربلد ، در این زمینه پیش قدم شده اند که با صرف، ده ها میلیارد ریال کارهای عملیاتی خود را آغاز کرده اند ، که طبیعتاً با به نتیجه رسیدن فعالیت ایشان عملیات استخراج نیز بر عهده آنها خواهد بود و پیش بینی شده است فرآوری ها نیز در داخل خود استان انجام گیرد  تا هم به لحاظ زمانی و هم ریالی به سود دو طرف باشد و از بهره آن کل استان منتفع شوند .

نظر شما