فوتبال اردبیل و چالشی با عنوان پخش تلویزیونی؛

۶ میلیون برای پخش هر بازی/وقتی تلویزیون حق پخش می گیرد

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۷:۰۶:۵۵
کد خبر: ۳۱۰۷۱۷
۶ میلیون برای پخش هر بازی/وقتی تلویزیون حق پخش می گیرد
درخواست مبلغ شش میلیون تومانی صداو سیمای استان از تیم شهرداری اردبیل جهت پخش مستیم بازی های این تیم در شرایطی که این تیم خود با مشکلات فراوان مالی روبرو می باشد می تواند موجبات دل سردی بازیکنان و ناراحتی اقشار مختلف مردم استان اردبیل را فراهم آورد.

پنج سال قبل محمد حسن انصاری فر، مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس برای اولین بار موفق شد بابت بازی خداحافظی احمدرضا عابدزاده که بین پرسپولیس و بایرن مونیخ در ورزشگاه آزادی برگزار شد 175 میلیون تومان از صدا و سیما دریافت کند و این برای فوتبالی که همیشه رویای درآمدزایی از طریق حق پخش تلویزیونی را در سر می‌پروراند موفقیت بزرگی به حساب می‌آمد. قبل از آغاز هشتمین دوره لیگ حرفه‌ای، AFC اعلام کرد اگر تلویزیون ایران قوانین حرفه‌ای رایج در فوتبال دنیا را رعایت نکند و پولی بابت پخش مستقیم مسابقات به باشگاه‌ها نپردازد، ایران نمی‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا چهار سهمیه داشته باشد و باید در خوش‌بینانه ترین حالت به حضور دو نماینده در این مسابقات اکتفا کند.

با این حال کماکان برخی از باشگاه‌ها به نحوه تقسیم پولی که از صدا و سیما به حساب فدراسیون ریخته می‌شود معترضند اما چون فدراسیون معمولا بدهی باشگاه‌ها را از درآمد بلیت فروشی و پخش تلویزیونی آنها کسر و سپس پول باقی مانده را به آنها می‌پردازد دقیقا مشخص نیست که هر باشگاه از این محل چقدر درآمد دارد. سه سال قبل این طور گفته می‌شد که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مبلغ بیشتری را بابت حق پخش دریافت می‌کنند. آنچه با اعتراض سایر باشگاه‌ها همراه شد و در نهایت مسکوت باقی ماند. در حال حاضر گفته می‌شود 80 درصد پول مربوط به حق پخش به باشگاه‌ها می‌رسد و 20 درصد باقی مانده به فدراسیون و هیات‌های فوتبال می‌رسد. مسلما فوتبال ایران هنوز به لحاظ پولی که بابت تهیه برنامه برای صدا و سیما دریافت می‌کند فاصله بعیدی با فوتبال حرفه‌ای دنیا دارد. آنچه بیش از هر چیز از دل امکانات دولتی، باشگاه‌های دولتی و تلویزیون دولتی برخاسته است. نگاهی به مناسبات رایج در لیگ‌های حرفه‌ای فوتبال دنیا دامنه و طول و عرض این فاصله را ملموس تر می‌کند.

معتبرترین لیگ اروپا (انگلستان )از محل حق پخش بازی‌ها سالانه حدود 5/1 میلیارد یورو در آمد دارد. در انگلیس فروش حق پخش مسابقات به صورت غیر متمرکز صورت می‌گیرد که موافقان و مخالفانی دارد. موافقان این طرح، کسب درآمد بیشتر برای باشگاه‌های کوچک و به نوعی استفاده عادلانه تمام باشگاه‌ها از حق پخش را عامل برتری این شیوه می‌دانند و مخالفان، کم شدن درآمد تیم‌های بزرگ را نقطه ضعف این سیستم بیان می‌کنند. برنامه‌ریزی لیگ برتر انگلستان برای فروش بیشتر حق پخش، هرهفته در بیش از شش تایم متفاوت و غیر همزمان صورت می‌گیرد تا بینندگان بیشتری پای تلویزیون‌ها بنشینند. شبکه‌های بی‌بی سی، اسکای اسپورت،‌ای اس پی ان و شوتایم همکاران تلویزیونی لیگ انگلیس هستند و تنها دوربین‌های این شبکه‌ها اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را دارند. به علاوه آنها مجازند در پایان هر بازی با یک بازیکن و مربی هر تیم مصاحبه اختصاصی داشته باشند.حال که بعد از مدت ها تیم شهر داری اردبیل به لیگ دسته یک راه یافته و موجبات شادی و نشاط را در بین اقشار مختلف جامعه فراهم آورده،چرا صداو سیمای استان اردبیل اقدامی را در جهت پخش مستقیم دیدار های این تیم محبوب انجام نمی دهد؟ نکته قابل توجه  و خنده دار اینجاست که  این بار همه چیز برعکس شده و به جای اینکه صدا و سیما در قبال پخش مستقیم دیداری های فوتبال مبلغی را به عنوان حق پخش به تیم ها باید پرداخت کند ،مبلغ شش ملیون تومان را از این تیم جهت پخش بازی ها درخواست نموده است.

متأسفانه نگاه مثبتی به این موضوع وجود ندارد ولی باید برای ایجاد نشاط در استان فرهنگ سازی شود و سایر دستگاه‌ها با شهرداری اردبیل تعامل داشته باشند.

امید واریم مسئولین به این امر توجه ویژه نموده و موجبات پخش بازی ها ی تیم شهرداری اردبیل را از صدا و سیمای استان فراهم آورند تا شادی و نشاط مردم خوب استان فراهم شده و تیم محبوب شهرداری ارذبیل نیز به لیگ برتر صعود نماید .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز