کدام مشاغل در دوره پسا کرونا از بین می روند؟

۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۰۰۸۹
کدام مشاغل در دوره پسا کرونا از بین می روند؟
بعد از پایان همه گیری کرونا شرایط بازار کار تغییر می کند. این تغییرات با سرعت زیادی اتفاق می افتد و زمینه را برای حذف شغل کارگران تولیدی و صنعتی فراهم می کند و بخشی از لایه های میانی مدیریت را نیز از بین خواهد برد. با این پنج شنبه برنا همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ همه گیری ویروس کرونا سبب شد تا چهارمین انقلاب صنعتی زودتر اتفاق بیفتد و دنیا زمان لازم برای آماده شدن در مقابل این تغییرات را نداشته باشد. یکی از این تغییرات  از بین رفتن شمار زیادی از مشاغل در جهان است. مشاغلی که از این پس با کمک هوش مصنوعی و تکنولوژی روز دنیا اشغال می شود و زمینه ساز بیکاری نیروهای کاری بشود.حال سوال اصلی این است که کدامیک از مشاغل از بین خواهند رفت؟ آیا فضای کاری آینده تغییرات زیادی نسبت به دنیای امروز خواهد کرد و آیا ما باید برای همسو شدن با این تغییرات، آموزشهای تازه ای دریافت کنیم؟

مشاغل تولیدی قربانی می شوند

به گزارش مجمع جهانی اقتصاد در دوره پسا کرونا  استفاده از تکنولوژی ها و رباتها در بخشهای تولیدی و کارخانه ها افزایش خواهد یافت و این مساله سبب می شود تا کارگران کمتری در کارخانه های تولیدی کار کنند. در واقع استفاده از نیروی بدنی انسانها کمتر می شود زیرا استفاده از رباتها باعث می شود تا آسیبهای وارد شده به بدن انسان در جریان کارهای سنگین کمتر شود و سرعت عمل و دقت کار هم افزایش یابد.

از طرف دیگر به این دلیل خطراتی که حضور شمار زیادی از افراد در یک فضا برای سلامت آنها به همراه دارد، بالغ بر ۷۵ درصد از نیروهای کاری هر مجموعه به صورت دورکاری، وظایفشان را انجام می دهند و این مساله سبب می شود تا بخشی از مشاغل مدیریتی از بین برود. در واقع شمار زیادی از مدیران میانی که نظارت بر کار نیروهای کاری را بر عهده داشتند، حذف می شوند و افرادی به عنوان نیروی کار یک مجموعه استخدام می شوند که توانایی مدیریت کارشان را داشته باشند و بتوانند مسولیت خود را به خوبی انجام دهند.

مدیران میانی حذف می شوند

برایان کراپ ، رئیس مرکز مطالعاتی گارتنردر این مورد می گوید:« در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی هم شمار زیادی از لایه های مدیریتی در شرکتها حذف شد زیرا شرکتها تصور کنند برای مدیریت مجموعه خود به افراد کمتری نیاز دارند. حال به نظر می رسد  در جریان بحران کرونا باز هم لایه های مدیریتی کمتر شود.  کم شدن لایه های مدیریتی از یک نظر خوب است زیرا باعث می شود تا ساختار شرکتها منسجم شود و هزینه های آنها نیز کمتر شود اما یک جنبه منفی هم دارد. با حذف شدن لایه های مدیریتی در مجموعه ها، افراد فرصت رشد و ارتقای شغلی کمتری دارند و این مساله می تواند در میان مدت انگیزه تلاش را در افراد از بین ببرد.»

سی ان بی سی هم در گزارش اخیر خود به احتمال حذف شدن مدیران میانی در شرکتها اشاره کرد و نوشت:« کاهش  لایه های مدیریتی باعث می شود  تا مسولیت بررسی  تمامی گزارشها بر عهده یک گروه خاص باشد و با افزایش حجم کار این عده، احتمال خطای انسانی  و مدیریت نادرست بیشتر شود. پیش از این بررسی شرایط توسط لایه های مدیریتی مختلف انجام می شد که درصد خطا را تقلیل می داد.»

مایکل اوتس تحلیل گر مرکز مطالعاتی فیوچرز در پاسخ به این سوال  سی ان بی سی که آیا مدیران امروزی باید نگران شغلشان باشند یا خیر گفت:« به نظر من مدیران توانمند همیشه مورد  نیاز هستند . شما نمی توانید کاری راه اندازی کنید و انتظار درآمد و سودآوری داشته باشید ولی یک مدیر یا گروه مدیریتی توانمند را نداشته باشید. بنابراین با وجود اینکه ممکن است لایه هایی از مدیریت در مجموعه ها حذف شود ولی باز هم تقاضا برای مدیران توانمند در دنیا بالا خواهد بود.»

دور کاری اصلی ترین روش کاری خواهد بود

از طرف دیگر در پی پایان همه گیری ویروس کرونا شمار کمتری از مردم در دفاتر کاری مشغول خواهند بود و بخش اعظم نیروی کاری باید به صورت دورکاری مشغول باشند. اما آیا تمامی نیروها توانایی این نوع اشتغال را دارند؟ آیا همه می توانند مسولیتشان را در دفاتر خانگی انجام دهند؟

مجمع جهانی اقتصاد با اشاره به این مساله که دور کاری می تواند به سلامت روانی شماری از افراد آسیب وارد کند نوشت:« برخی از افراد برای انجام کارشان نیاز به حضور در محیط کار و نظارت و راهنمایی مدیرانشان دارند. این افراد نمی توانند مستقل کار کنند زیرا این توانایی در آنها وجود ندارد. اما افرادی که توان مدیریت زمان و مدیریت کارشان را دارند و می توانند با ارایه گزارشهای صحیح و به موقع روند پیشرفت کار را به اطلاع مقامات شرکت برسانند، کسانی هستند که بدون تحمل آسیب های روانی با این تغییر همراه می شوند. باید در نظر داشت افراد دسته دوم که از کار در محیط خانه لذت می برند و می توانند مسیولیتشان را با بهترین کیفیت انجام دهند، نیروی کاری آینده دنیا هستند و افرادی که نتوانسته اند این مهارت را در خود ایجاد کنند، از بازار کار آینده حذف می شوند.»

مجمع جهانی اقتصاد با اشاره به این مطلب که کارفرما ها در این دوره گذار نقش مهمی در مدیریت بازار کار دارند  نوشت:« باید به افراد فرصت داده شود تا خود را با این تغییرات هماهنگ کنند. اگر نیاز به برگزاری دوره های آموزشی خاصی وجود دارد ، باید کارفرما ها این دوره ها را برگزار کنند و به نیروهای کاری زمان بدهند تا با شرایط تازه هماهنگ شوند.از طرف دیگر نیروهای کاری هم باید از فرصت ایجاد شده برای کسب مهارتهای مورد نیاز برای دنیای آینده استفاده کنند و در نظر داشته باشند که برای باقی ماندن در بازار باید با تغییر نیازهای دنیای کار همراه شد.»

در پایان باید گفت که دنیای آینده، تفاوت زیادی با دنیای امروزی خواهد داشت و این تغییرات می تواند جهان را به سمت و سوی تازه ای هدایت کند.ما هم بهتر است با این تغییرات همراه شویم.

 

نظر شما
پرونده ویژه