۷ باور غلط در مورد ویروس کرونا

۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۱۹:۰۰:۵۱
کد خبر: ۱۰۰۴۴۷۲
۷ باور غلط در مورد ویروس کرونا
در روزهای کرونایی رواج برخی شایعات و باورهای غلط بین مردم، آن‌ها را در معرض بیشتر خطر ابتلا به کرونا قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ ویروس کرونا یک ویروس جدید است که تا کنون علائم متعددی از خود نشان داده است. نبود درمان قطعی و واکسن برای این ویروس، خطر آن را دو چندان می‌کند. با توجه به سرعت بالای شیوع و انتقال این ویروس، رعایت نکات بهداشتی تا زمان پایان اپیدمی و یا کشف واکسن و دارو برای آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

متاسفانه به دلیل ناشناخته بودن این ویروس، شایعات و باور‌های غلط زیادی در رواج پیدا کرده است که افراد را دچار گمراهی می‌کند. در این مطلب به برخی از این باور‌های غلط پرداخته شده است.

1-من آنتی بادی دارم، پس ایمن هستم

کسانی که یک بار به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، بدنشان در پاسخ به این بیماری آنتی بادی تولید می‌کند. اما وجود آنتی بادی در بدن، بیانگر ایمنی فر در مقابل ابتلای مجدد به این بیماری نیست. در برخی موارد دیده شده که افراد پس از بهبودی، مجددا به ویروس کرونا مبتلا شده اند؛ بنابراین با وجود بهبودی از این کرونا و داشتن آنتی بادی در بدن، رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید19 همچنان ضروری است.

2-من واکسن آنفلوانزا زده ام، پس ایمن هستم

واکسن‌ها از نمونه ضعیف شده ویروس یا باکتری ساخته شده و تنها منجر به پیشگیری از ابتلا به همان نوع عامل بیماری‌زا می‌شوند؛ بنابراین واکسیناسیون در برابر بیماری‌های دیگر، شما را در برابر ویروس کرونا ایمن نمی‌کند. این باور غلط می‌تواند به طور چشمگیری سلامتی شما را به خطر بیندازد.

3-من جوان و سالم هستم، پس در برابر کرونا ایمن هستم

با وجود این که ویروس کرونا در افراد مسن و با سیستم ایمنی ضعیف، شایع‌تر است؛ اما جوانان و افراد سالم نیز از این ویروس در امان نیستند. این افراد با نشانه‌های خفیف بیماری و یا بدون داشتن هر گونه علائمی به این ویروس مبتلا می‌شوند. مهم‌ترین نکته در مقابل افراد کم خطر، ناقل بودن آن‌ها برای افرادی است که خطر بیشتری آن‌ها را تهدید می‌کند. حفظ نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اقدامی است که افراد کم خطر باید برای اطرافیان خود انجام دهند تا از به خطر افتادن سلامتی و در نهایت مرگ آن‌ها جلوگیری کنند.

4-من بهمن ماه علائم کرونا را داشتم، پس الان ایمن هستم

این باور نیز فرد را دچار احساس ایمنی کاذب می‌کند. یک بار ابتلا به ویروس کرونا مصونیت دائمی در برابر این ویروس برای افراد به وجود نمی‌آورد. این نکته نیز قابل ذکر است که وجود شباهت بین علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا با ویروس کرونا نیز ممکن است افراد را به اشتباه انداخته و گمان کنند که به ویروس کرونا مبتلا شده و بهبود یافته اند. همچنین در صورتی که بیمار بوده و سیستم ایمنی بدنتان ضعیف شده است، پس باید بیشتر خود را در برابر ویروس آماده و ایمن کنید.

5-من خیلی ویتامین C مصرف می‌کنم، پس ایمن هستم

مصرف مکمل‌های ویتامین بدون تجویز پزشک، یکی از اقدامات پر خطری است که این روز‌ها در بین مردم رایج شده است. پزشکان توصیه می‌کنند که در مصرف ویتامین‌ها زیاده روی نکنید. ویتامین‌ها را باید از منابع غذایی سالم دریافت کرده تا به سیستم ایمنی بدن کمک کند. مصرف ویتامین C منجر به پیشگیری از ابتلا به کرونا نمی‌شود، بلکه تنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود. اما مصرف بیش از اندازه این ویتامین نیز نه تنها مفید نبوده، بلکه برای سلامتی فرد بسیار ضرر دارد.

6-من ماسک می‌زنم، پس ایمن هستم

استفاده از ماسک از ابتلا به کرونا پیشگیری نمی‌کند. تنها کسانی که به این ویروس مبتلا هستند، با زدن ماسک مانع از انتقال این ویروس به سایر افراد می‌شوند؛ بنابراین در صورتی که ماسک می‌زنید، اما با افراد بدون ماسک در ارتباط هستید، نباید احساس امنیت داشته باشید؛ چرا که ممکن است آن‌ها ناقل ویروس بوده و شما را آلوده کنند. در این زمان، حفظ فاصله حداقل 2 متری از دیگران برای پیشگیری از انتقال احتمالی ویروس، ضروری است.

7-یکی از اعضای خانواده ام کرونا گرفته بود، پس من ایمن هستم

اگر با افراد مبتلا در تماس هستید، شما هم در معرض ابتلا به ویروس کرونا خواهید بود. برخی افراد ممکن است بدون علامت مبتلا شده و بهبود یافته باشند؛ بنابراین در هر حالتی از امنیت خود اطمینان نداشته و نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را رعایت کنید.

 

 

نظر شما