رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز :

قدرت بیماری زایی کرونا در البرز کاهش یافته است/ همراهی مردم کم نظیر بود

۱۳۹۹/۰۳/۰۷ - ۱۳:۲۵:۲۲
کد خبر: ۱۰۰۷۴۶۱
قدرت بیماری زایی کرونا در البرز کاهش یافته است/ همراهی مردم کم نظیر بود
رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه کرونا شروع بسیار پرسر وصدا و وحشتناکی در کشور داشت ،گفت: از اوایل اردیبهشت ماه کاملا به سمت کاهش مبتلایان به کرونا پیش رفته ایم و این کاهش در زمینه های بستری،مریض بدحال و مرگ و میر است.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز، دکترحسین کریم،در خصوص کرونا و وضعیت کنونی استان البرزاظهار کرد:کرونا نشیب وفراز مختلف در کشور داشت،یک بیماری با وحشت بسیار،که استرس سنگینی را در سطح کشور ایجاد کرد.

وی افزود:تمام تجربیات ما مربوط به اطلاعاتی بود که از چین بدست آمده بود و یکی از ویژگی های این ویروس در کنار کشندگی آن قابلیت سرایت سریع بود وقدرت سرایت بقدری بود که اجازه هماهنگی کارها را نمی داد.

دکتر کریم ادامه داد: روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم،باید تصمیم می گرفتیم و اهم و مهم می کردیم،بحث های مختلفی مطرح بود،بحث اقتصادی،بحث فرهنگ و همکاری مردم،بحث شایعات و دیدگاه های نادرست،در کنار همه اینها،توانمندی برای انجام کار در استانی مانند البرز که از نظر تخت بیمارستانی بسیار فقیر بوده بسیار مشکل بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد:شعور و درک بالایی از مردم مشاهده کردیم که در کل کشور و حتی استان کم سابقه بود ودر این راستا همکاری و همراهی مردم بسیار خوب بود.

 وی ادامه داد: نتیجه این شد که حداکثر تخت روز بستری از کرونا در البرز از موارد مثبت،مشکوک و محتمل به 503 نفر رسید و این بالاترین میزانی بود که اتفاق افتاد و اگر این میزان به سمت 2 الی 3 هزار نفر می رفت،مدیریت بسیار مشکل می شد،در بدترین شرایط 20 درصد تخت ها در اشغال بیماران کرونایی بود و میزان مرگ و میر تا امروز حدود 315 نفر بوده  و با تمام موارد مشکوک و محتمل به زیر 500 نفر در استان رسید  که اکثرا بالای 60 الی 70 سال سن داشتند.

وی افزود:در کنار همه اینها سه عامل مهم وجود داشت،انسجام مدیریتی استان که خیلی تاثیرگذار بود و همه دستگاه ها پای کار بودند، همچنین همراهی مردم و اصناف که به همه توصیه ها عمل می کردند و همین باعث شد ما آن شیب را به نرمی پشت سر بگذاریم.

دکتر کریم عامل دوم  را رسانه ها ذکر کرد و گفت: جای تقدیر و تشکر دارد،اگر این بلندگوها به کمک ما نمی آمدند،صدای ما بجایی نمی رسید،همچنین پزشکان و کادر درمان که هم از نظر علمی و هم از نظر عملی،خیلی سریع توانستند به کار تسلط پیدا کنند.

وی تصریح کرد:ابتدا هیچ شناختی از ویروس نداشتیم،بسرعت با تشکیل کار گروه های علمی،همانند یک رزمنده در میدان جنگ،با دید باز علمی با قضایا برخورد کردند و وقتی ترس کادر درمان از بیماری از بین رفت ،استرس و وحشت مردم هم کاهش یافت و بیشتر انرژی صرف مدیریت بیماری شد تا استرس بیماری.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه،با این اتفاقات اسفند و فروردین را پشت سر گذاشتیم،اظهار کرد:از اواسط فروردین به سوی کندی شیب بیماری پیش رفتیم،البته از قبل هم شیب کند شده بود ولی از اواسط فروردین تقریبا خط صاف شدو از اوایل اردیبهشت کاملا به سمت کاهش پیش  رفتیم که تا امروز ادامه دارد و این کاهش در زمینه های بستری،مریض بدحال و مرگ و میر می باشد.

دکتر کریم افزود:البته این کاهش به معنی نبود، عدم انتقال ویروس و مبتلا نشدن مردم نیست،بلکه بدین معناست در حالیکه  ویروس در جامعه شیوع دارد،قدرت بیماری زایی آن نسبت به قبل حداقل در استان ما  بشدت کاهش پیدا کرده است و می توان گفت در حقیقت برای ویروس دو فاز جدا اتفاق افتاده است.

وی افزود:  ما در فاز فعال بیماری یابی هستیم و تعداد افرادبدون علامت که در انجام کارهای عادی شان هستند،بسیار بالااست و  فاز بیماری زایی که مربوط به بستری شدن،رفتن به آی سی یو و مرگ و میر می باشد که کاهش یافته است.

وی تاکید نمود:هنوز خیلی چیزها در مورد این ویروس نمی دانیم،در مورد دوباره گیری و جهش ژنتیکی آن چیزی نمی دانیم ولی خوشبختانه قدرت و وحشیگری اولیه این ویروس برای مردم و بیماری زایی  حداقل در استان ما بشدت کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه نمود: در حال حاضر عمده  نگرانی ما از بابت  سالمندان بوده،بدلیل اینکه اکثر افراد مسن وقتی درگیر این ویروس می شوند به سمت مرگ و میر می روند، بنابراین ضمن توصیه به رعایت اصول بهداشتی به عموم جامعه،توصیه ما به این رده سنی پررنگ تر و چند برابر بیشتر  می باشد وباید آنها را از این ویروس در امان نگهداریم.

دکتر کریم حضور و همراهی خیرین را عالی  عنوان کرد و گفت: چه در بحث حمایت کادر درمان چه در بحث حمایت بیماران و همچنین تامین  اقلام بهداشتی و کمک های نقدی حمایت های بسیاری را شاهد بودیم و جالب اینکه اجازه ندادند هیچ کجا نامی از آنها برده شود.

او اظهار داشت:مدتها بود چنین موج همدلی،محبت،نوع دوستی و انسان دوستی را ندیده بودیم وبه نوعی همه در کنار هم و دست بدست هم  پای کار بودیم.

وی محل بستری مبتلایان به کرونا را در حال حاضر در مجتمع آموزشی درمانی امام علی (ع) و بیمارستان کوثر ذکر کرد و افزود : در آینده نزدیک،ارائه خدمات بستری این بیماران تنها در بیمارستان کوثر انجام خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز در خصوص قدردانی از تلاش های پزشکان و کادر درمان،گفت:برای تقدیر از زحمات پزشکان و کادر درمانی،در حال برنامه ریزی جهت برگزاری آیینی با حضور همه این عزیزان هستیم که انشاالله در زمان و مکان مناسب برگزار خواهد شد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز