معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود خبر داد:

شاهرود در منطقه سفید کرونا قرار گرفت

۱۳۹۹/۰۳/۰۷ - ۱۷:۳۰:۳۸
کد خبر: ۱۰۰۷۵۷۶
شاهرود در منطقه سفید کرونا قرار گرفت
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، بابیان اینکه از ۴۸ ساعت گذشته شاهرود در منطقه سفید کرونا قرار دارد، گفت: این موضوع به‌منزله پایان همه مراقبت‌ها نیست.

به گزارش  خبرگزاری برنا؛ حسین شیبانی ظهر چهارشنبه در مراسم افتتاح ساختمان جدید انتقال خون شاهرود به میزبانی این مجموعه و با حضور مدیرعامل انتقال خون کشور، ضمن بیان اینکه شاخص‌های سلامت یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی در کشورها است، بیان کرد: در ایران چند زیرساخت مهم به ما کمک کردند که شاخص‌های سلامت کشورمان در خاورمیانه و حتی دنیا دارای جایگاه بسیار مطلوبی باشد که یکی از این زیرساخت‌ها وجود نظام شبکه درمانی است که بالغ‌بر ۴۰ سال از اجرای آن می‌گذرد.

وی افزود: نظام ارجاع از به‌ورزهای روستاهای دورافتاده تا بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی باعث شده تا شاخص‌های سلامتی پایه‌ای مانند میزان مرگ‌ومیر مادران باردار، کودکان زیر یک سال و … ارتقای خوبی پیدا کند به‌نحوی‌که مرگ میر کودکان در سی سال گذشته موضوعی روتین بوده اما امروز به‌سختی دیده می‌شود.

فشار خون شاهرودی‌ها بیشتر از میانگین کشوری

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، وجود دانشگاه‌های علوم پزشکی با ساختارهای منحصربه‌فرد را دیگر زیرساخت ارتقای شاخص‌های بهداشتی در کشور دانست و ابراز کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی گسترش زیادی پیداکرده‌اند که تقریباً زیرساخت‌های خاصی که دارند در دنیا منحصربه‌فرد است به‌نحوی‌که در هر دانشگاه ولو کوچک یک رئیس به‌مثابه قائم‌مقام وزیر، هفت معاون در حوزه‌های مختلف حضور دارند و مدیران مختلف و سازمان‌ها وادارات کل مختلف مانند انتقال خون و … زیر یک سقف خدمات ارائه می‌کنند و این امر منجر به ارتقای شاخص‌های سلامت شده است.

شیبانی بابیان اینکه مردم نیز از سوی دیگر در حوزه سلامت مطالبه‌گر شده‌اند که درگذشته کمتر این امر دیده می‌شد، ابراز داشت: شاخصه جمعیتی خاص، یکی از ویژگی‌های دانشگاه علوم پزشکی شاهرود است به این معنا که نرخ سالمندی در این دانشگاه دو درصد از میانگین کشور بالاتر است همچنین شاهد هستیم که نرخ دیابت در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود دو درصد از شاخص کشور بیشتر است.

وی بابیان اینکه نرخ فشارخون نیز در شاهرود و میامی از نرخ شاخص کشوری بیشتر است، بیان کرد: دیابت بالاتر، فشارخون بالاتر و سالمندی بالاتر به معنای بیماری‌های بیشتر به‌خصوص در حوزه قلب و عروق است از سوی دیگر شاهرود وسیع‌ترین شهرستان بعد از طبس در ایران است که این امر خدمت‌رسانی درمانی را نیز با مشکلات روبرو می‌کند لذا همه این موارد در کنار هم نشان می‌دهد که اهمیت خدمت‌رسانی در حوزه سلامت در شرق استان سمنان تا چه اندازه است.

ارتقای شاخص‌های درمانی در شاهرود

معاون دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: شاخص‌های بالای بیماری‌ها، تردد بیشتر در مسیرها و جاده‌های تهران و مشهد به‌خصوص در حوزه شهرستان‌های میامی و شاهرود، وسعت زیاد و … حاکی از بروز نیازهای پزشکی بیشتر است درنتیجه وقتی تصادفی رخ می‌دهد یا بیمار قلبی نیاز به جراحی دارد می‌بایست خون یا پلاکت و دیگر فرآورده‌های خونی موردنیاز او هم تأمین شود که این امر لازمه و اهمیت ساختمان جدید انتقال خون شاهرود است.

شیبانی بابیان اینکه دو عامل اصلی مرگ‌ومیر در کشور یعنی تروما یا همین حوادث و تصادفات و بیماری‌های قلبی و عروقی در شاهرود بیش از میانگین کشوری است، بیان کرد: بار بیمار دهی در این دو زمینه در شهرستان شاهرود بیشتر از سایر نقاط کشور است.

وی افزود: ۳۰ درصد کسانی که ما در بیمارستان‌های شاهرود و میامی به انها خدمت ارائه می‌کنیم غیر بومی هستند لذا این امر نشان می‌دهد که جمعیت خدمت گیرنده در حوزه بهداشتی و درمان شاهرود نیز بالا است درنتیجه در دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان دو موضوع طی دو سال اخیر اولویت قرار گرفت نخست ارتقای شاخص‌های شهرستان‌های شاهرود و میامی به تبع دیگر نقاط کشور و دوم سعی شد تا سرعت عملکرد پیشرفتمان افزون شود. طی دو سال و نیم گذشته در شاهرود و میامی به طور متوسط هر شش ماه یک پروژه بزرگ افتتاح‌شده است که نمونه آن بزرگ‌ترین اورژانس شمال شرق ایران، کلینیک ویژه، مرکز قلب و … از جمله این مسائل است.

میانگین جان باختگان کرونا در شاهرود ۷۴ سال است

معاون دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه ۸۰۰ تخت فعال برای ۲۶۰ هزار نفر جمعیت شهرستان شاهرود وجود دارد و اورژانس هوایی شاهرود از سال ۸۵ به عنوان دومین مرکز اورژانس هوایی کشور بعد از قم در حال خدمت‌رسانی است، بیان کرد: یکی از بالاترین نسبت‌های تخت به جمعیت در کشور متعلق به شاهرود است.

شیبانی افزود: بالاترین شاخص تخت ویژه (آی سی یو و سی‌سی‌یو) به نسبت جمعیت نیز در این شهرستان است و رتبه چهارم کشور از بابت تخت دیالیز به تعداد بیمار به شاهرود تعلق دارد که نشان از موفقیت‌های حوزه بهداشت و درمان است.

وی با بیان اینکه وضعیت شاهرود سفید است، گفت: این وضعیت سفید معنایی دارد و آن این است که شاهرود کمترین میزان درگیری افراد جوان و میان‌سال به بیماری کرونا را داشته است همچنین تلفات پرسنلی کرونا در شاهرود و میامی صفر بود و میانگین سن فوتی‌های کرونا در شاهرود ۷۴ سال بود که این میزان در کشور ۶۴ سال محاسبه شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ادامه داد: ۸۸ درصد مبتلایان کرونای شاهرود بهبودی یافتند که آمار کم نظیری است و ۸۳ درصد فوتی‌های کرونای شاهرود بیماری زمینه‌ای پیشرفته داشتند لذا مجموع این شاخص‌ها در کنار ورودی بیماران نشان از سفید شدن شاهرود از بابت کرونا می‌دهد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز