چه افرادی واقعا به کرونا مبتلا نمی‌شوند؟

۱۳۹۹/۰۵/۲۴ - ۱۵:۴۹:۵۳
کد خبر: ۱۰۱۰۱۸۹
چه افرادی واقعا به کرونا مبتلا نمی‌شوند؟
بر اساس نتایج تحقیقات جدید، افرادی که در ارتفاعات و در سطح پایینی از میزان اکسیژن زندگی می‌کنند در برابر کروناویروس مقاوم‌تر از افرادی هستند که در سطح دریا زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محققان بین‌المللی اظهار کردند: نتایج این تحقیق در درمان بیماران مبتلا به کروناویروس که در سواحل و دیگر مناطق پایین‌تر از سطح دریا زندگی می‌کنند، برای پیشگیری از شدید شدن علایم بیماری آنان کمک‌کننده خواهد بود.البته دیگر محققان به نتایج این تحقیق به دلیل ژنتیک، میزان آلودگی هوا و سبک متفاوت زندگی که بر افراد تاثیرگذار و بیانگر مقاومت متفاوت در برابر کروناویروس است، انتقاد کردند.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد اگرچه افرادی که در ارتفاعات زندگی می‌کنند در برابر عفونت کروناویروس مقاوم هستند اما هنوز هیچ شواهدی مبنی بر عملکرد فیزیولوژیکی که برشدت عفونت کروناویروس تاثیرگذار باشد، ارائه نشده است.

به نظر می‌رسد، میزان اکسیژن محلول در خون فرد در 10هزار فوتی از سطح دریا ( حدود یک‌سوم ارتفاع کوه اورست) 69 درصد بیشتر از افراد در مناطق سطح زمین است و بر اساس نتایج تحقیقات انجام‌شده افرادی که در ارتفاعات زندگی می‌کنند، حجم ریه بزرگ‌تری دارند و بهتر از دیگر افراد اکسیژن را به‌تمامی بافت‌های بدن انتقال می‌دهند.

در این تحقیق موارد ابتلا به بیماری کووید-19 در مناطق تبت چین، بولیوی و اکوادور بررسی شد.

در 67 بیمار مبتلا به کروناویروس در سیچو آن  چین، 54درصد هیچ علایمی نداشتند و کمتر از 10درصد تب داشتند. 10درصد بیماران نیز علایم شدید بیماری داشتند اما همه آنان بهبود یافتند.محققان خاطرنشان کردند: نتایج این تحقیق علت تفاوت شیوع کروناویروس در تبت با دیگر مناطق جهان را بیان می‌کند.

فیزیولوژی تنفسی و نوروبیولوژی

از اوایل ماه آوریل، میزان ابتلا به کروناویروس در ارتفاعات بالای بولیوی سه برابر کمتر از مناطق پست و مسطح بود  و موارد بالا در اکوادور نیز چهار برابر کمتر از مناطق ساحلی بود.مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها گفت: مناطق بلند و ارتفاعات نسبت به مناطقی که در سطح دریا قرار دارند، به میزان قابل‌توجهی سرد و مرطوب هستند.

آنان همچنین در معرض اشعه ماوراءبنفش بیشتری هستند که بر اساس نتایج تحقیقات انجام‌شده در این زمینه این اشعه موجب کاهش فعالیت ویروس و کاهش طول عمر آن می‌شود.کارشناسان می‌گویند: طیف گسترده‌ای از شرایط خاص در ارتفاعات، تعیین علت این کاهش ابتلا افراد به عفونت ویروسی را دشوار کرده است.

درنتیجه، متخصصان پزشکی هشدار می‌دهند که نتایج این تحقیق دلیلی برای عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر روش‌های پیشگیری از ابتلا به کووید-19 نیست.

دکتر کریستین ابرت سانتوس، پزشک کلرادو که در این مطالعه نقشی نداشت، گفت: "به دلیل سایر عوامل دخیل در این عفونت، نباید در موارد پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-19 تغییراتی اعمال کنیم و همچنان باید محتاط عمل کنیم."وی گفت: "حتی اگر این عوامل موجب کاهش ابتلا به این بیماری شود، هنوز هیچ تضمینی برای عدم ابتلا افراد به کروناویروس وجود ندارد."

دکتر گوستاوو زوبیه و کالجا، محقق این تحقیق گفت: تزریق هورمونی به نام اریتروپویتین به خون شخص می‌تواند باعث تولید گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن  در بدن حمل می‌کنند، شوند که یک روش درمانی در بیماران مبتلا به کم‌خونی و یا بیماران کلیوی است.وی گفت: این روش می‌تواند به‌محض شدیدتر شدن بیماری با فراهم آوردن ذخیره گلبول‌های قرمز در بیماران کرونایی، تنفس راحت‌تری ایجاد کند.

بااین‌حال ، تحقیقات بیشتری لازم است تا ارتباط مستقیمی بین زندگی در ارتفاعات و کاهش احتمال عفونت کروناویروس را ثابت کند.

نتایج این تحقیق در نشریه Respiratory Physiology and Neurobiology منتشرشده است.

 

نظر شما
پرونده ویژه