مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان در نشست خبری :

لرستان در بحث نیروگاه های خورشیدی عالی عمل کرده است / ۲۵۰میلیارد از مشترکین طلب داریم / پرداخت تخفیف بهای انرژی به گروه هایی که در کاهش مصرف برق همکاری می کنند

۱۳۹۹/۰۳/۱۳ - ۱۶:۵۷:۲۳
کد خبر: ۱۰۱۰۳۷۶
لرستان در بحث نیروگاه های خورشیدی عالی عمل کرده است / ۲۵۰میلیارد از مشترکین طلب داریم / پرداخت تخفیف بهای انرژی به گروه هایی که در کاهش مصرف برق همکاری می کنند
فریدون خود نیاگفت: با شروع فصل گرما نیازمند رعایت الگوی مصرف و بهینه سازی مصرف و انتقال مصرف از یک ساعتی به ساعات دیگر هستیم.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛خود نیا روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ، اظهار کرد : شرکت توزیع برق استان لرستان یک شرکت خصوصی است که بدین صورت 60درصد سهام  شرکت خصوصی است و 40درصد از آن شرکت توانیر است و به همین خاطر می توان گفت شرکت توزیع برق استان لرستان تقریبا غیردولتی است بنابراین شرایط و کارهایی که در شرکت توزیع انجام می شود براساس قانون تجارت است و برای هزینه های جاری و عمرانی خود از منابع دولتی استفاده نمی کنیم مگر برای پروژه های خاص مانند پروژه های مدنظر استانداری یا دولت که مبلغ آن هم در سال زیاد نیست و کمتراز 500میلیون تومان است .

او افزود:  درآمدهای  شرکت توزیع برق شامل دوبخش است 1)بخش فروش انشعاب مانند درخواست کنتور برای مشترکین که سالیانه 20هزار انشعاب فروش داریم که بخشی از این فروش را هم به شرکت های برق منطقه ای واریز می کنیم . 2) بحث فروش انرژی است  یعنی برقی که مردم مصرف می کنند و طبق قرارداد با شرکت توانیر از محل وصول برق به ما پرداخت می کنند ؛ یعنی مقداری معادل 30تا40درصد به شرکت برق استان لرستان پرداخت می شود .به عنوان مثال اگر درصد وصول 100درصد باشد ،معادل 30تا40درصد مبلغ به شرکت تعلق می گیرد و اگر کمتر از 100درصد باشد به تبع این مبلغ نیز کمتر از درصد های ذکر شده خواهد بود.

 خودنیا تصریح کرد: برخی از مشترکین به دلایل مختلف پول برق خود را پرداخت نمی کنند اما نکته قابل توجه این است که افرادی که از سطح مالی مناسب برخوردار نیستند پول برق خود را در موعد مقرر پرداخت می کنند ولی برعکس افرادی که دارایی های بی شماری دارند و گاها از چهره های شناخته شده هستند بهای قبض برق خود را پرداخت نمی کنند و این بسیار دردناک است.

مدیرعامل شرکت برق لرستان با بیان اینکه هزینه های شرکت از محل اعتبارات ذخیره ای بوده که خداروشکر تا به الان هیچ گونه پروژه تعطیلی نداشتیم، خاطر نشان کرد: 250میلیارد از مشترکین طلب داریم که از این مبلغ 110میلیارد به دستگاه های اجرایی تعلق دارد.

خودنیا گفت:  در تاریخ 1/4/1399قطع برق دستگاه های دولتی و اجرایی در صورت پرداخت نکردن بدهی های خود را داریم و با هیچگونه نهادی هم رودربایستی نداریم و هیچگونه گذشتی هم نسبت به بدهکاران نخواهیم داشت ؛ بدین صورت که اول در کمال احترام اخطار می دهیم  و در صورت توجه نکردن و پرداخت نکردن بدهی های خود برق آن ها قطع خواهد شد . درضمن آمادگی تقسیط بدهی بدهکاران را نیز داریم .ما از منابع دولتی هیچ گونه پولی دریافت نمی کنیم درنتیجه اگر مشترکین بهای مصرفی خود را پرداخت نکنند در نتیجه شرکت درآمدی ندارد و به تبع دیگر نمی تواند خدمات دهی مناسبی برای جامعه به ارمغان بیاورد .

او گفت:  شرکت توزیع برق در 99درصد مساحت و مکان هایی که سکنه  وجود دارد زیرساخت های برق را قرار داده است . در جاهایی که فعالیت های اقتصادی ، تجاری و کشاورزی وجود دارد زیرساخت برق هم وجود دارد و در جهت رونق تولید هیچ جایی وجود ندارد که بگوییم زیرساخت برق وجود ندارد .

 خودنیا در بحث محرومیت زدایی  وبرق رسانی به روستاها با بیان اینکه در بحث محرومیت زدایی شرکت برق کاملا صادقانه عمل کرده است، یادآورشد: در حال حاضر به جز دوروستا بقیه روستا های بالای 5خانوار از نعمت برق برخوردار هستند. از سال95 تا به الان اعتبارات خوبی از محل عوارض برق یا بودجه های شناور ملی در موضوع محرومیت زدایی انجام شده است .

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان در بحث تلفات برق در استان نیز  عنوان کرد:  هرتز برق 9.32درصد است و این درحالی است که متوسط کشوری 10درصد است بنابراین ما زیر متوسط کشوری هستیم و بهتر از متوسط کشوری عمل کرده ایم.

خودنیا در بحث نیروگاه های تولید پراکنده نیز خاطر نشان کرد: نیروگاه بروجرد دارای 7مگاوات و با سرمایه گذاری بخش خصوصی با مبلغ 46میلیارد تومان افتتاح شده است و ششمین نیروگاه در سطح استان است .یک نیروگاه دیگر با 6مگاوات در دورود داریم قابل ذکر است که هرنیروگاه 15تا20نفر اشتغال زایی داشته است و این نیروگاه ها در شهرک های صنعتی احداث می شود یعنی با کمترین هزینه تولید به مصرف را داریم و در غرب کشور رتبه بالایی داریم و 250میلیاردتومان تا به الان درصنعت برق سرمایه گذاری شده. نیروگاه خرم آباد هم افتتاح شده اما ما در افتتاح آن دخالتی نداشتیم و زیر نظرتخصصی معاونت وزارت نیرو در بحث تولید این افتتاح صورت گرفته است.

 اوبا اشاره به نیروگاه های خورشیدی  در استان  ،اضافه کرد: بحث نیروگاه ها از چند جهت مهم است زیرا هم دارای حنبه خدادادی است و هم نیاز به مواد اولیه ندارند و هم اینکه این نیروگاه ها در استان هایی با شرایط آب و هوایی معتدل مانند استان لرستان دارای بهره وری بالایی هستند و ذکر این نکته بسیار مهم است و آن اینکه استان لرستان در بحث نیروگاه های خورشیدی عالی عمل کرده است و باید عرض کنم که امتیاز ویژه ای به لرستان تعلق داده ایم و به ازای هر واحد مسکونی 10کیلو وات ، پروانه در کمترین زمان می توانیم صادر کنیم و این خود می تواند یک منبع اشتغال باشد و اینکه توان لازم برای صادر کردن 10هزار پروانه داریم ولی به شرط اینکه مردم به ما اعتماد کنند و ما هم بتوانیم شرایطی مهیا کنیم که تسهیلات بانکی به مردم تعلق بگیرد.

 خودنیا به موضوع هوشمند سازینیز اشاره کرد و گفت:بحث هوشمندسازی  به معنای استفاده از تکنولوژی در سطح استان است؛80درصد از طریق فیبر نوری و بصرهای الکترونیکی است . یعنی به عبارتی همه چیز اتوماسیونی است . تمام ادارات و کارخانجات و هر آنچه به جز مصارف خانگی با مصرف بالا، کنتور هوشمند فهام داریم و از طریق اینترنت قراِئت می شوند.یعنی قبوض و همچنین کنترل و تست به صورت الکترونیکی است و نیازی به مراجعه به محل جهت بازدید به وسیله کارشناسان نیست و از این طریق هزینه ها پایین می آید و ما می توانیم یک مدیریت سبز را داشته باشیم. یادآوری می کنم  هزینه انجام این کارها به نرخ امروز50میلیارد تومان سرمایه گذاری بوده است.

 او در خصوص  پروژه های عمرانی نیز یادآورشد : بحث طرح الف ب ایران در کل کشور است و این طرح در تمام مجموعه های وزارت نیرو جاری شده بدین صورت که پروژه های کلیدی شناسایی می شوند که با کمترین هزینه بالاترین خدمت را به مردم برسانند به افتتاح برسند . در این راستا 20پروژه تعریف شده که به 23میلیارد بودجه و اعتبار نیازمندیم . پیشرفت فیزیکی از 20تا75درصد است ولی باتوجه به برنامه ریزی تا پایان شهریور می توانیم 20پروژه را به سرانجام برسانیم .

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با تاکید براینکه  با شروع فصل گرما نیازمند لزوم رعایت الگوی مصرف و بهینه سازی مصرف و انتقال مصرف از یک ساعتی به ساعات دیگر هستیم ،  افزود: درکشور ما به اندازه کافی تا با الان نیروگاه ها احداث شده اند معادل 80هزار مگاوات به بالا ولی قطعا 80هزارمگاوات در این شرایط فقط یک توان نامی است و زمانی که دما بالا می رود و نیروگاه ها زیاد کار می کنند یا مشکلات فنی پیش می آید ممکن است برخی از نیروگاها از مدار خارج شوند و در حال سرویس باشند در این صورت فقط تعدادی نیروگاه به حالت ذخیره در دسترس قرار می گیرند و بدین شکل به صورت همزمان نمی شود از تمام نیروگاه ها استفاده کرد . درست است در کشور مصرف برق روند صعودی دارد و این خود نشان از صنعتی شدن کشور دارد ولی بعضی از مشاغل بازده آنچنانی ندارند و به ارزش افزوده برای ما تبدیل نمی شوند مانند مصارف خانگی ، تجاری و اداری . اما اگر برق در صنعت کشاورزی و خدمات مصرف شود ارزش افزوده دارد و بسیار مفید است در نتیجه جاهایی که ارزش افزوده برای دولت ندارند خواهشا از الگوی درست مصرف استفاده کنند و با این صرفه جویی ها ما هم می توانیم تبدیل به یک نیروگاه مجازی شویم و ذخیره برق کافی را برای مواقع بحرانی داشته باشیم .

او ادامه داد: نکته مهم این است که دفتر مدیریت مصرف و روابط عمومی برنامه ای را مدنظر خود قرارداده که بر اساس آن کارشناسانی را برای بازدید از اماکن مختلف انتخاب می کنند و مشترکینی که الگوی مصرف درست رادر پیش گرفته اند تشویق می شوند و آن دسته مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت نکرده اند در ابتدا به انها اخطار داده می شود و در صورت تکرار مجدد برق آن ها قطع می شود.

 خودنیا در خصوص  تعرفه های برق نیز گفت: امسال 7درصد از تاریخ1/2/1399به بهای برق پایه افزوده شده است .حال در این شرایط کسانی که از الگوی مصرف تبعیت نمی کنند 16درصد جریمه می شوند یعنی در مجموع باید 23درصد گرانی را تجربه کنند اما کسانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند فقط همان 7درصد را رعایت می کنند .

 او با اشاره به  همراهی و همکاری  بخش کشاورزی ، ادارات و صنایع با شرکت  توزیع برق از 15خرداد تا15شهریور، تصریح کرد:  اگر این گروه های ذکر شده مصرف برق را در زمان اوج مصرفش کاهش بدهند ما هم در عوض برای تشویق به آن ها یارانه می دهیم به عنوان مثال اگر یک کشاورز از 11صبح تا5 بعدازظهر پمپاز پمپ چاهش را خاموش کند و تایید شود که او این کار را انجام داده در این صورت بهای برقش در این 3ماه مجانی می شود . تاکنون هزینه3میلیاردی در این زمینه بکار گرفته شده است ، امسال هم امیدواریم مبلغ بیشتری به مشترکین دارای همکاری بابت تخفیف بهای انرژی پرداخت کنیم.

 

خبر: عاطفه صادقی – برنا لرستان

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز