تست و رصد ؛ راهکار انگلیسی ها برای کاهش ابتلا به کرونا

۱۳۹۹/۰۳/۲۰ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۵۹۶
تست و رصد ؛ راهکار انگلیسی ها برای کاهش ابتلا به کرونا
نهاد بهداشت انگلیس به جای تعطیلی کشور، با توجه به تجارب دیگر کشورها، سیستم " تست و رصد" را راه‌اندازی کرده است.

به گزارش  خبرگزاری برنا؛ دکتر نیما فاتح و دامون فاضلی در شانزدهمین ترجمه خود از گزارش‌های مرتبط با تجارب کشورهای جهان در خصوص مواجهه با کرونا، گزارشی از تصمیم و تجربه انگلیس در راه‌اندازی سیستم " تست وسیع و رصد مبتلایان" را ترجمه کرده‌اند. این یادداشت ۲ ژوئن ۲۰۲۰ در گاردین منتشر شده و نویسده آن، لیزّی رابرتز و لورا دانِّلّی است:

اشاره مترجمان: با وجود قطعی‌شدن تأثیر قرنطینه، عدم‌تردد و فاصله‌گیری اجتماعی در کنترل شیوع کرونا، به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از آن، سیاست‌گذاران بالاتفاق جایگزینی برای آن پیشنهاد کرده‌اند: تست وسیع و رصد مبتلایان. انگلستان با تأخیری که در کنترل این بیماری داشت متحمل آسیب‌های جبران‌ناپذیری شد اما دست‌کم زمان آن را واداشت تا با ارزیابی تجربه‌های دیگران، این مسیر را با تدبیر بیشتری ادامه دهد. حالا سازمان سلامت آن کشور (NHS) با اتکاء به تجربه‌ی دیگر کشورها سیستم ’تست و رصد‘ را راه‌اندازی کرده است. لندن در تلاش است تا جایگزینی کارآمد به جای تعطیلی کشور بیابد. مقاله‌ی پیش رو توضیح یک سیستم ’تست و رصد‘ پیشرفته است.

متن این گزارش به شرح ذیل است:

از ۲۸ ماه می از بریتانیایی‌ها خواسته شده در سرویس تست و رصد NHS ثبت‌نام کنند. در این‌جا توضیحاتی درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد این سامانه و آنچه شما باید انجام دهید ارائه می‌کنیم

آن‌طور که وزیر بهداشت بریتانیا هنگام اعلام طرح‌های جدید دولت برای تست و رصد موارد جدید کروناویروس گفت پایان منع تردد کشوری چه بسا چندان دور از دسترس نباشد.

سرویس ’تست و رصدِ NHS‘ [سرویس سلامت همگانی بریتانیا] ۲۸ ماه می در انگلستان راه‌اندازی شد. این سرویس ۲۵ هزار رصدکننده و قابلیت رصد ۱۰ هزار تماس در روز را دارد.

مت هنکوک با اعلام این سرویس جدید گفت: ’با حرکت به سوی مرحله‌ی بعدی نبردمان علیه کروناویروس، خواهیم توانست جداسازی فردی را جایگزین منع تردد کشوری کنیم و اگر لازم باشد، در جایی که این بیماری شیوع دارد، دست به اقدام محلی بزنیم. این سامانه‌ی جدید به ما کمک خواهد کرد مهارِ این ویروس را همچنان در دست داشته باشیم و درعین‌حال با دقت و امنیت منع تردد کشوری را برداریم.‘

آقای هنکوک پنجم خرداد در جلسه‌ی دفتر نخست‌وزیر گفت دولت قبلاً سامانه‌ی رصد را راه‌اندازی نکرده بود چون برای این کار لازم بود نخست منحنی مبتلایان صاف شود. اپلیکیشن رصد تماسِ NHS هم اکنون در جزیره‌ی Isle of Wight در دست آزمایش است و بخشی از استراتژی جدیدِ ’تست و رصد‘ در هفته‌های پیشِ رو خواهد بود.

۱. خودـ‌جداسازی و تست

 تمام افرادی که علائم (از جمله تب و سرفه‌ی مداوم) دارند باید خود را دست‌کم یک‌هفته ایزوله کنند.

اعضای خانواده‌ی این افراد باید چهارده روز، از هنگام آغاز علائم فرد مبتلا، خودشان را ایزوله کنند چون پژوهش‌ها نشان داده فرد چه بسا تا دو هفته هیچ علائمی نداشته باشد.

آقای هنکوک گفت این ’وظیفه‌ی مدنی شماست‘ که خودتان را ایزوله و قواعد استراتژی تست و رصد را رعایت کنید:

’’این طرح در ابتدا داوطلبانه خواهد بود چون اطمینان داریم هر کس کارِ درست را انجام می‌دهد، ولی اگر ضرورت ایجاب کند آن را اجباری خواهیم کرد. اگر این کار را با هم انجام ندهیم، تنها راهِ پیشِ رو ادامه‌ی منع تردد است. هر چه افراد بیشتری این دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، ایمن‌تر خواهیم بود و می‌توانیم منع تردد را سریع‌تر برداریم‘‘.

اگر شما علائم این بیماری را دارید باید هر چه زودتر از طریق این نشانی (nhs.uk/coronavirus) یا تماس با ۱۹۹ برای تست درخواست دهید. این سرویس از شنبه برای ساکنان ولز در دسترس خواهد بود. وزیر بهداشت گفت: ’’ظرفیت تست‌گیری افزایش خواهد یافت. پس از راه‌اندازی این پرتال آنلاین برای کارگران بخش‌های ضروری در ماه آوریل تمام ظرفیت تست‌گیری‌مان (۵۰۰۰ تست) ظرف دو دقیقه رزرو شد‘‘.

آقای هنکوک قبلاً گفته بود هدف دولت انجام ۱۰۰ هزار تست در روز است ولی این رقم حالا به ۲۰۰ هزار تست در روز افزایش خواهد یافت. به گفته‌ی دولت افزایش در ظرفیت تست‌گیری شامل ۵۰ ایستگاه تست‌گیری‌ـ‌ازـ‌درون خودرو و ۱۰۰ واحد تست‌گیری سیار خواهد بود.

تست‌گیری از کودکان زیر پنج‌سال هم در دسترس خواهد بود تا مدارس بتوانند اول ژوئن کارشان را از سر بگیرند.

اگر تست منفی شود، ادامه‌ی خودـ‌جداسازیِ شما و اعضای خانواده‌تان منتفی می‌شود.

بوریس جانسون می‌پذیرد این که  به فردی گفته شود باید خودش را از بقیه جدا کند نوعی ’تحمیل عظیم‘ است ولی مردم باید از چراییِ ضرورت برنامه‌ی ’تست و رصد‘ آگاه باشند. نخست‌وزیر هشدار داد اگر مردم به اجرای داوطلبانه‌ی این سامانه توجه نکنند، چه بسا مجازات‌هایی بابت عدم‌رعایتِ آن وضع شود.

۲. رصد تماس‌های مبتلایان

اگر تست کرونای شما مثبت شد باید یک‌هفته خود را از بقیه ایزوله کنید. ممکن است اعضای خانواده‌ی شما نیز دو هفته (از زمان شروع نخستین علائم شما) ایزوله شوند.

وقتی تست شما مثبت شود ظرف ۲۴ ساعت پیامک یا ایمیلِ هشداری از طرف NHS دریافت خواهید کرد.

تعداد آزمایشات انجام‌شده و افرادی که برای کروناویروس روزانه در انگلستان از آنها تست گرفته شده است

این پیام حاوی دستورالعمل‌هایی برای چگونگی به‌اشتراک‌گذاشتن جزییات اطلاعاتِ افرادی که اخیراً با آن‌ها تماس نزدیک داشته‌اید خواهد بود. این اطلاعات شامل خانواده‌ی شما یا سایر افرادی که با آن‌ها زندگی کرده‌اید و نیز تمام کسانی می‌شود که با آن ها در تماس نزدیک بوده‌اید، یا کسانی که برای بیش از ۱۵ دقیقه در فاصله‌ی کمتر از دومتریِ شما بوده‌اند.

اطلاعاتِ به‌اشتراک‌گذاشته‌شده باید شامل اطلاعاتِ جاهایی که اخیراً در آنجا بوده‌اید هم باشد. این اطلاعات از طریق یک وب‌سایت امن منتقل می‌شود. توسط یکی از آن ۲۵ هزار رصدکننده هم با کسانی که دسترسی به اینترنت ندارند، تماس گرفته می‌شود.

تیم رصدِ تماس‌های مبتلایان از اطلاعات فراهم‌آمده، همراه با سرویس‌های آنلاین و متخصصان محلی سلامت همگانی، برای شناسایی افرادی که در تماس نزدیک با شما بوده‌اند استفاده می‌کنند و به آنهایی که بیش از همه در معرض ابتلا به ویروس‌اند هشدار می‌دهند که باید خودشان را ایزوله کنند.

در هفته‌های آتی از اپلیکیشن NHSX Covid-۱۹ هم برای کمک به فرایند رصد تماس‌های مبتلایان استفاده خواهد شد.

این اپلیکیشن که تا کنون توسط ۵۲ هزار نفر در جزیره‌ی Isle of Wight دانلود شده، به مردم اطلاع می‌دهد که در ’تماس نزدیک‘ با فردی بوده‌اند که تست کرونایش مثبت شده است.

این اپلیکیشن با استفاده از سیگنال‌های بلوتوثی از نزدیک‌شدن دو گوشی به هم مطلع می‌شود. هر کسی که احساس ناخوشی می‌کند و علائم کروناویروس دارد می‌تواند به این اپلیکشین اطلاع دهد و اپلیکیشن هم کاربران دیگر را خبر می‌کند.

۳. مهار ویروس

اگر فردی در تماس نزدیک با شخص مبتلایی بوده است، سرویس تست و رصد NHS از طریق پیامک یا ایمیل به او هشدار می‌دهد.

از او خواسته می‌شود در وب‌سایت مربوط به تست و رصد ثبت‌نام کند تا ارتباط‌اش‌ با این تیم ممکن شود یا رصدکننده‌ها بتواند با او تلفنی تماس بگیرند. این تیم با افراد زیر ۱۸ سال هم تماس خواهند گرفت و پس از کسب اجازه از یکی از والدین آن‌ها یا سرپرست‌شان‌ این تماس‌ها ادامه می‌یابد.

از این افراد خواسته می‌شود خودشان را ۱۴ روز، بسته به زمان آخرین تماس‌شان با فرد مبتلا، ایزوله کنند.

اعضای خانواده‌ی آن‌ها لازم نیست خودشان را از او جدا کنند، بلکه باید از دستورالعمل‌های فاصله‌گیری اجتماعی و شستن دست‌ها ’مراقبت بیشتری‘ به عمل آورند. اگر آن شخص، یا اعضای خانواده‌اش، دچار علائم کروناویروس شوند باید از طریق نشانی nhs.uk/coronavirus  یا تماس با ۱۱۹ نوبت تست‌گیری رزرو کنند.

اگر تست آن‌ها مثبت شود باید یک هفته ایزوله شوند. اگر تست‌شان منفی شود، باید تا ۱۴ روز خودشان را ایزوله کنند چون ممکن است ویروس هنوز قابل‌شناسایی نباشد.

آیا کل خانواده‌ام باید ایزوله شوند؟

این توصیه صرفاً برای آن‌هایی است که تست‌شان مثبت بوده است. به افرادی که به دلیل تماس نزدیک با یک مبتلا در حال سپری‌کردنِ دوره‌ی ۱۴روزه‌ی خودـ‌جداسازی هستند گفته می‌شود حتی‌الامکان خودشان از بقیه‌ی خانواده دور نگه دارند.

اطلاعاتِ چه کسی را باید ارائه کنم؟

از آنهایی که تست‌شان مثبت شود خواسته می‌شود تمام اطلاعاتِ مربوط به اعضای خانواده‌شان و هر کسی که اخیراً به مدتِ دست‌کم ۱۵ دقیقه در فاصله‌ی دو متری آن‌ها بوده‌اند ارائه کنند. اطلاعاتی که باید ارائه شود شامل شماره‌ی موبایل، نشانی ایمیل، تلفن ثابت و نشانی منزل است.

رصدکنندگان امیدوارند از طریق پیامک یا ایمیل با اکثر این افراد تماس بگیرند. ولی در برخی موارد، ممکن است هشدارها را در بیرون نصب و منتشر کنندـــ هرچند این سیستم احتمالاً خیلی کُندتر از آن است که کمک چندانی بکند.

کارکنان بخش رصد همچنین تلاش خواهند کرد با شرکت‌هایی که با [مبتلایان] سروکار داشته‌اند تماس بگیرند؛ مثلاً اگر فرد مبتلا با هواپیما مسافرت کرده باشد با آن شرکت مسافربری تماس گرفته و اطلاع داده می‌شود که مسافرانی که در مجاورت آن فرد بوده‌اند ممکن است مبتلا شده باشند.

اگر نخواهم اطلاعاتی ارائه کنم چه؟ یا اگر افرادی که با آن‌ها در تماس بوده‌ام سعی کنند مرا ترغیب به عدم‌ارائه‌ی اطلاعات کنند؟

این طرح داوطلبانه است ولی دولت بارها از مردم تقاضا کرده که ’کار درست را انجام دهند‘. اگر مردم چندان از این درخواست پیروی نکنند، چه بسا مجازات‌هایی، نظیر جریمه‌های نقدی، بابت عدم‌رعایت آن وضع شود.

اگر تست‌ام منفی باشد چه؟

اگر علائم کروناویروس دارید، بی آن که از سوی سامانه‌ی تست و رصد با شما تماس گرفته شده باشد و تست‌تان هم منفی بوده، تعهد شما به ایزوله‌کردن خودتان پایان می‌یابد.

هرچند به کسانی که از طرف این سامانه با آنها تماس گرفته شده گفته می‌شود باید ۱۴ روز در قرنطینه بمانند، حتی اگر تست‌شان منفی بوده است‌ــــ شاید ویروس در حال گذراندن دوره‌ی کمون‌اش باشد.

معلوم‌شدنِ جوابِ تستِ کرونا چقدر زمان می‌بَرَد؟

به‌طور میانگین، معلوم‌شدن جواب تست‌ها ۴۸ ساعت زمان می‌برد. هرچند این مدت برای آنهایی که در ایستگاه‌های تست‌ـ‌ازـ‌داخل‌ـ‌خودرو پذیرش شده‌اند ممکن است کمتر باشد: نتیجه‌ی ۸۴ درصد از آن‌ها ظرف ۲۴ ساعت معلوم شده است.

مقامات بهداشتی خوب می‌دانند که طولانی‌شدنِ مدت انجام تست، کارآمدیِ این سامانه را بسیار کاهش می‌دهد. پژوهشی که روز چهارشنبه انجام شد نشان می‌دهد اگر تماس‌های مبتلایان ظرف سه روز از انجام تست رصد شود، تا ۱۵ درصد از تعدادِ موارد جدید ابتلا کاسته می‌شود، اگر از هر ۵ نفر چهار نفرشان این دستورالعمل‌ها را رعایت کنند. این تنها در صورتی ممکن است رخ دهد که نتیجه‌ی تست طی ۴۸ ساعت معلوم شود. طبق این مدل‌سازی اگر مدت آن به پنج روز برسد، تعداد موارد جدید فقط ۵ درصد کاهش می‌یابد.

آیا این اپلیکشین هنوز هم بخشی از این برنامه است؟

مقامات بهداشتی هنوز روی یک اپلیکیشن کار می‌کنند، این بدان معناست که با افرادی که در تماس نزدیکِ با کسی بوده‌اند که تست‌اش مثبت شده است، خودبه‌خود تماس گرفته می‌شود و از آن‌ها درخواست می‌شود خودشان را ایزوله کنند.

اما زمان رونمایی از آن بارها به تعویق افتاده است، به طوری که دیشب هم مقامات از تعیین هر گونه تاریخی برای راه‌اندازی آن خودداری کردند. دیروز وزیر بهداشت تأکید کرد که دلیل این تأخیرْ مشکلات فنی نیست و اظهار داشت مقامات از رونماییِ آزمایشیِ این طرح در جزیره‌ی Isle of Wight دریافته‌اند وقتی ’از طریق انسان‘، از جانب رصدکننده‌ها، با افراد تماس گرفته می‌شود و از آن‌ها خواسته می‌شود خودشان را ایزوله کنند، حتی اگر هیچ علائمی نداشته باشند، کار بهتر پیش می‌رود [تا این که ماشینی به آن‌ها بگوید باید خودشان را ایزوله کنند].

اگر قبلاً تست آنتی‌ژن داده و فهمیده باشم که قبلاً به این ویروس مبتلا شده‌ام، این به آن معناست که قبلاً فقط علائم داشته‌ام  یا تست آنتی بادی مثبت حاکی از آن است که زمانی مبتلا شده‌ام؟

به گفته‌ی مقامات این هیچ تفاوتی در دستورالعمل‌های صادر شده ایجاد نخواهد کرد. آن‌ها می‌گویند دانشمندان هنوز درباره‌ی میزان مصونیت از کوویدـ‌۱۹، پس از ابتلا به آن، مطمئن نیستند.

آیا فقط یک‌بار باید خودم را ایزوله کنم؟

نه ضرورتاً. از کسانی که به دلیل مثبت‌شدن تست‌شان خواسته شده خودشان را ایزوله کنند، فقط یک‌بار این درخواست می‌شود. اما در مورد کسانی که از آن‌ها خواسته می‌شود این کار را به عنوان اقدامی احتیاطی، به دلیل تماس نزدیک با یک مورد تأییدشده، انجام دهند چه بسا این اتفاق بیش از یک بار رخ دهد، با توجه به این که چه بسا خطرِ قرارگرفتن در معرض حاملانِ مختلفِ کوویدـ‌۱۹ با برداشته‌شدن محدودیت‌ها و منع تردد افزایش یابد.

ترجمه‌یی از:

https://www.telegraph.co.uk/news/۲۰۲۰/۰۶/۰۲/what-nhs-test-trace-uk-coronavirus-how-work/

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز