پاسخ به چند سوال مهم کرونایی؛

بی اثر بودن شستشوی بینی و مصرف آنتی بیوتیک ها برای مقابله با کرونا

۱۳۹۹/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۳۵۰
بی اثر بودن شستشوی بینی و مصرف آنتی بیوتیک ها برای مقابله با کرونا
دکتر حمیدرضا مژگانی ، متخصص ویروس شناس پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز به چند سوال کرونایی پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز در ادامه برخی از شایع ترین سوالات و پاسخ های این متخصص ویروس شناسی آمده است.

آیا اسپری کردن الکل یا کلر بر روی بدن‌تان ویروس‌ کرونا را از بین می‌برد؟

خیر، اسپری کردن الکل یا کلر بر روی بدن‌تان ویروس‌هایی را که قبلا به بدن‌تان وارد شده نابود نخواهد کرد. اسپری کردن چنین موادی می‌تواند به لباس‌ها یا غشاء مخاطی (برای مثال در چشم‌ها یا دهان) آسیب برساند. آگاه باشید که هم الکل و هم کلر می‌تواند برای ضدعفونی کردن سطوح مفید باشد، اما باید مطابق دستورالعمل‌های مناسب استفاده شوند.

آیا واکسن سینه‌پهلو (ذات‌الریه) می‌تواند از شما درمقابل ویروس کرونای جدید محافظت کند؟

خیر، واکسن سینه‌پهلو، واکسن پنوموکوک و واکسن هموفیلوس آنفولانزای نوع ب نمی‌توانند از کرونا ویروس جدید پیشگیری کنند.

این ویروس خیلی جدید و متفاوت است و واکسن مربوط به خودش را می‌خواهد. محققان درحال تهیه واکسنی برای مقابله با ویروس کرونا هستند و سازمان بهداشت جهانی از این تلاشها حمایت می‌کند.

گرچه واکسنهای فوق‌الذکر برای مقابله با ویروس کرونا موثر نیستند، ولی به‌طورکلی واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماریهای تنفسی و تضمین سلامت شما  توصیه می‌شود.             

آیا شستشوی مداوم بینی با محلول نمک می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونای جدید جلوگیری کند؟

خیر، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد شستشوی مداوم بینی با محلول نمک از ابتلای افراد به ویروس کرونای جدید جلوگیری کرده است.

برخی مشاهدات محدود وجود دارند که نشان می‌دهند شستشوی مداوم با محلول نمک می‌تواند به بهبود سریع‌تر سرماخوردگی معمولی کمک کند. اما شستشوی مداوم بینی علائم پیشگیری از عفونت‌های تنفسی را نشان نداده است.

آیا مصرف سیر می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونای جدید پیشگیری کند؟

سیر یک ماده غذایی سالم است که می‌تواند محتوی مقداری مواد ضدمیکروب باشد. اما هیچ مدرکی در وضعیت همه‌گیری فعلی وجود ندارد که نشان دهد خوردن سیر از افراد در برابر ویروس کرونای جدید محافظت می‌کند.

آیا ویروس کرونای جدید تنها بر افراد مسن تأثیر می‌گذارد، یا افراد جوان‌تر نیز آسیب‌پذیر هستند؟

افراد در همه رده‌های سنی ممکن است از ویروس کرونای جدید متأثر شوند. ظاهرا افراد مسن‌تر و افرادی که دارای بیماری قبلی هستند (به مانند آسم، دیابت، بیماری‌های قلبی) ممکن است در صورت ابتلا به ویروس دچار بیماری شدید گردند.

سازمان جهانی بهداشت به تمام افراد در همه رده‌های سنی توصیه می‌کند که با اتخاذ اقداماتی از خود در برابر ویروس محافظت کنند، برای مثال از طریق رعایت بهداشت دست‌‌ها و نیز بهداشت تنفسی.

آیا آنتی بیوتیک‌ها در پیشگیری و درمان ویروس کرونای جدید موثرند؟

خیر، آنتی‌بیوتیک‌ها درمقابل ویروس‌ها موثر نیستند و فقط برای مبارزه با باکتری‌ها عمل می‌کنند.

کرونای جدید از نوع ویروسی است و بنابراین نباید از آنتی‌بیوتیک‌ها به‌عنوان وسیله پیشگیری یا درمان آن استفاده شود.

با اینحال، اگر شما به دلیل ویروس کرونا در بیمارستان بستری شوید، ممکن است به دلیل احتمال عفونت مشترک باکتریایی آنتی‌بیوتیک هم برایتان تجویز شود.

آیا داروی خاصی برای پیشگیری و یا درمان ویروس کرونای جدید وجود دارد؟

تا به امروز، هیچ دارویی برای پیشگیری و یا درمان ویروس کرونای جدید توصیه نشده است.با این حال، افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند باید از مراقبت‌های مناسب برخوردار شوند تا بهبود یافته و علائم بیماری درمان شود و افرادی که دچار بیماری شدید شده‌اند باید مراقبت‌های حمایتی بهینه دریافت کنند.تحقیقات درباره برخی درمان‌های خاص ادامه دارد و از طریق آزمون‌های بالینی مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

 

نظر شما