مدیرعامل شرکت گاز استان البرز:

۵ زمستان آرام را پشت سر گذاشتیم / پوشش گازرسانی البرز در سال ۱۴۰۰ کامل می شود

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۱۰:۱۷:۴۲
کد خبر: ۱۰۱۷۹۶۲
۵ زمستان آرام را پشت سر گذاشتیم / پوشش گازرسانی البرز در سال ۱۴۰۰ کامل می شود
مدیرعامل شرکت گاز استان البرز ضمن اشاره به اهم اقدامات و تلاش های صورت گرفته گفت: تلاش می کنیم تا پایان سال 1400 تمامی شهرها و روستاهای استان البرز از نعمت گاز بهره مند شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز،حسین تقی نژاد در گفتگویی تفضیلی از اقدامات انجام شده در شرکت گاز استان البرز از زمان تاسیس این شرکت تاکنون و برنامه های در دست اقدام گفته است که در ادامه می خوانید:

لطفا یک شمای کلی از گازرسانی به استان البرز ارائه بفرمایید.درحال حاضر چند شهر و روستا از نعمت گاز برخوردار هستند و چند کلیومتر انشعاب زده شده است؟

در سال 67 اولین اشتراک گاز و علمک در کرج نصب شد و در سال 1394 شرکت گاز استان البرز تشکیل شد. اینجانب به عنوان مدیرعامل در شهریور ماه 1394 شروع به فعالیت در شرکت گاز استان البرز کردم. قبل از تشکیل شرکت گاز استان البرز شهرهای این استان زیر نظر گاز استان تهران از گاز بهره مند می شد اما بعد از تشکیل شرکت گاز استان البرز، کارهای استراتژیک در حوزه های مختلف انجام شد. در ابتدای کار، ما مشکل افت فشار گاز در غرب استان را داشتیم و همواره با افت فشار و قعطی گاز در کرج روبه رو بودیم که این مشکل را مرتفع کردیم و در حال حاضر شاهد افت فشار یا قطعی گاز نیستیم.

از سوی دیگر با توجه به اینکه استان البرز همجوار پایتخت است، موجب شده است سرمایه گذاران این استان را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند. اخیرا نیز دولت مصوب کرد صنایعی که در 100 کیلومتری تهران واقع شده اند، از پرداخت مالیات معاف شوند بنابراین سرمایه گذاران منطقه اشتهارد، از پرداخت مالیات معاف هستند در نتیجه درخواست برای سرمایه گذاری در استان رو به افزایش رفته است و ما باید پاسخگوی نیاز آنها در عرصه تامین انرژی باشیم.

نکته قابل تامل این است از آنجایی که ما در شمال و غرب کرج مشکل افت فشار گاز داشتیم، چگونه می توانستیم پذیرای این همه سرمایه گذاری باشیم به همین منظوریک خط انتقال پیشنهاد شد که از خط انتقال 56 اینچ صادراتی، در منطقه بوئین زهرا، انشعاب گرفته شود که پذیرفته شد.

در حال حاضر خط انتقال 36 اینچ از این منطقه به طول 65 کیلومتر در حال اجرا است که سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید. با اجرای این خط یک ایستگاه اصلی با ظرفیت یک میلیون و 200 هزار متر مکعب در ساعت در منطقه چهارباغ، غرب کرج احداث می شود و یک رینگ مناسب دور شهر کرج کشیده می شود. این خط انتقال با نگاه 50 ساله و منطبق بر استراتژی شرکت ملی گاز ایران که رساندن گاز به نحو ایمن، مطمئن و پایدار است در حال احداث بوده و تا 50 سال آینده تامین گاز در سه بخش صنعت، کشاورزی، خانگی به راحتی قابل انجام است.همچنین تغییر ظرفیت ایستگاه ها و اجرای خطوط جدید، منجر شد که در این 5 سال زمستان هایی آرام را پشت سر بگذاریم.

درخصوص شبکه توزیع نیز باید بگویم ما حدود 6 هزار کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع در استان داریم و بالغ بر 280 هزار علمک گاز نصب شده است.مصرف گاز ما 7/5 میلیارد متر مکعب در سال است که 50 درصد آن در صنعت و نیروگاه مصرف می شود و 50 درصد باقی مانده در بخش های خانگی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. صنایع مهم ما نیز نیروگاه منتظر قائم و سیمان آبیک است.

در خصوص گازرسانی به شهرهای این استان نیز از 17 شهر استان البرز تا کنون 16 شهر از نعمت گاز برخوردار شده اند و فقط شهر آسارا مانده است که جمعیت کمی دارد. همچنین از 280 روستا، 150 روستا گازدار شده است و روستاهای باقی مانده در مناطق کم جمعیت واقع شده اند. 85 درصد جمعیت روستایی و 99.8 درصد جمعیت شهری از گاز بهره مند هستند.در خصوص طالقان نیز 75 روستا در طالقان است که بدون گاز بودند که ازاین تعداد 14 روستا گازدار شده است،38 روستا درحال اجرا است و امسال گازدار خواهند شد.

25 روستا هم در مرحله طراحی و جذب پیمانکار داریم.در سال 1400 شهرستان طالقان نیز  شهرستان سبز خواهد شد.15 روستا را در پایین سد برنامه ریزی کردیم در سه فاز، فاز یک روستای کندر است که در حال اجرا است.80 درصد پیشرفت دارد.2 فاز باقی مانده در حال انتخاب پیمانکار است و40 روستای بالای سد امیرکبیر در 4 فاز پیش بینی شده است. یک فاز آن از جوستان تا گچسر در حال اجرا است. سه فاز باقی مانده هم اگر یک مقدار این خط اصلی پیشرفت کند، به مرور پیمانکار انتخاب می شود که امیدواریم این روستاها تا پایان 1400 به اتمام برسد.

 در سال 98چند روستا به شبکه گاز متصل شده است و در مجموع چه میزان گاز مصرف شده است؟

ما در سال 98 توانستیم 9 روستای جدید را از نعمت گاز طبیعی بهره مند کنیم. 50 روستا را در دست اجرا داریم و24 روستای باقی مانده هم در دست پیمانکار است وامسال نیز 62 روستا انجام خواهد شد.در سال 98 نیز توانستیم 69 واحد صنایع را گازدار کنیم که خارج از مصوبه شورای اقتصاد بوده است به این معنی که این 69 صنایع تولید کننده جدید هستند.

اما در چهارچوب مصوبه شورای اقتصاد، تولید کنندگانی هستند که قبلا سوخت مایع استفاده می کردند. 25 مورد از صنایع تا کنون انجام شده است ودر مجموع 94 صنعت را توانسته ایم از گاز بهره مند کنیم.

چه میزان از فرآورده های نفتی در سال 98 با گاز جایگزین شدند؟

دربخش تولیدات کشاورزی و مرغداری ها 30 میلیون لیتر فرآورده صرفه جویی شده است. این اقدام در راستای مسئولیت اجتماعی است که افتخاری برای شرکت گاز استان البرز به حساب می آید.

 برای گازرسانی به مناطق باقی مانده با چه چالش هایی مواجه هستید؟

همان طور که مستحضر هستید برای یک حفاری باید با منابع طبیعی، محیط زیست، اداره کل راهداری، شهرداری و .. هماهنگ بود. البته با توجه به اینکه دراین زمینه جلساتی برگزار می شود، تعاملات خوبی با سازمان ها برقرار است. فقط گاهی این امور به دلیل قوانین بازدارنده مجلس، زمان بر است.من معتقدم ما باید به عنوان یک ارگان خدمات رسان در کنار راه دیده شویم.

 در خصوص گازرسانی به آخرین شهر استان البرز بگویید که چه زمانی تکمیل می شود؟

گازرسانی به محور چالوس از سال گذشته شروع شده است، 40 روستای بالای سد، که در واقع 38 روستا و یک شهر استدر فاز اول از گچسر تا جوستان در حال انجام است. سه فاز باقی می ماند که گازرسانی به آسارا و روستاهای آن انجام خواهد شد. امیدواریم بتوانیم تا پایان 1400 تمام شهر و روستاها از نعمت گاز برخوردار شوند.

 در خصوص مسئولیت اجتماعی شرکت گاز استان البرز چه اقداماتی انجام داده است؟

اگر سازمانی وظایف خود را به درستی انجام دهد، در واقع مسئولیت خود را به انجام رسانده است. در کنار وظایف اگر به جامعه نیز خدمت شود، مسئولیت اجتماعی محسوب می شود. ما باید به این نکته دقت داشته باشیم که تصمیمات ما بر جامعه اثر می گذارد.درکنار اینها گاز البرز،در بخش مالی بحث مقام سازی تاسیسات گازی مدارس که متولی اجرایی آن سازمان مقاوم سازی است، مشارکت و همکاری دارد.در حال حاضر نیز کمپین های کمک های همدلی شکل گرفته است که کمک های نقدی خود را جمع آوری و در اختیار افراد نیازمند قرار می دهند.

همچنین برای اولین بار جشنواره کاریکاتور در استان البرز در شرکت گاز استان البرز برگزار شد. همکاری با ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان کشور درخصوص ایمنی ساختمان های شرکت گاز استان البرز، انعقاد تفاهم نامه همکاری شرکت گاز استان البرز با منابع طبیعی با رویکرد کاشت نهال و مشارکت در احیاء فضای سبز استان نیز صورت گرفته و در مرحله اجرا است. علاوه بر موارد عنوان شده، همکاری با سازمان های مردم نهاد، کمک به موسسه محک، بنیاد خیریه، بیماران تهی دست، به صورت مستمر انجام می شود.

 در ابتدای سال 1398، کشور دچار یک سیل عظیم بود. آیا آسیبی به شبکه گازرسانی استان البرز از این سیل رسیده است؟

 ما چند حادثه داشتیم. ابتدا رانش زمین در طالقان در اواخر سال 97 و سه حادثه در ابتدای سال 98 صورت پذیرفت.هر سه این حوادث در اثر سیل بود. حضور به موقع همکاران گاز البرز و سایر سازمان ها از بحرانی شدن حادثه جلوگیری کرد. از این حوادث مستنداتی تهیه و درجلسات مربوطه مطرح شد تا در موارد مشابه شاهد آن نباشیم.به طوری که تهدیدات شناسایی شده است. طرح های مورد نظر برای آنها ارائه داده شده است که بخش عمده آن انجام شده است و  بخش دیگر آن در حال اجرا است.ما ناگزیر هستیم خطوطی که از کنار رودخانه ها عبور کرده است یا در معرض سیل است را مقاوم سازی کنیم.

 

 

نظر شما