آبرسانی ۳۰۰ روستای استان با تانکر

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۱۶:۴۱:۳۲
کد خبر: ۱۰۱۸۳۱۱
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی گفت: ۷۹ مورد از این روستاها به لحاظ کمبود آب در شرایط بحرانی قرار دارند که در شهرستانهای مختلف استان خراسان رضوی واقع شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، سید ابراهیم علوی در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی مصرف آب برگزار شد، افزود: هم اکنون سه ‌هزار و ۳۱۴ روستا با جمعیت یک میلیون و ۷۳۳ هزار نفر در استان خراسان رضوی وجود دارد که دو هزار و ۵۹۸ روستا از این تعداد دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۹۷ درصد از جمعیت روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان خراسان رضوی از آب شرب و بهداشتی بهره‌مند هستند و برنامه‌ریزی برای سه درصد باقی مانده در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی گفت: اگرچه طی پارسال و امسال بارندگی‌های مناسبی داشته ایم اما باید توجه داشت تامین آب بسیاری از روستاهای خراسان رضوی که از طریق یک هزار و ۴۰۰ منبع آبی تامین می‌شود ارتباطی به ذخایر سدها و آبهای سطحی ندارد.

علوی افزود: تاکنون  ۸۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای احداث مجتمع و پروژه‌های آب‌رسانی در  روستاهای استان اختصاص یافته است که از طریق این اعتبارات امسال مشکلات آب رسانی ۲۵۴ روستا رفع خواهد شد.

وی برخی از مطالب مطرح شده در رسانه‌ها پیرامون کمبود آب در روستاهای خراسان رضوی  را جهت دار و شانتاژ خبری دانست و اضافه کرد: اگرچه ما به مشکلات کمبود آب در برخی از روستاهای استان اذعان داریم اما واقعیت این است که یک شبه نمی‌توان انتظار معجزه داشت و طبق برنامه‌ریزی های انجام شده مشکلات آب‌رسانی در روستاهای دچار کم آبی برطرف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی استفاده از آب شرب بهداشتی در روستاها برای نظافت و شرب دامها را از چالشهای خدمات‌رسانی در شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی دانست که بیشترین جمعیت روستایی در سطح کشور را زیر پوشش دارد.

 

۲۲ شهر خراسان رضوی دچار تنش آبی هستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی هم با اشاره به تحول رخ داده در خصوص یکپارچه‌سازی خدمات در شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی گفت: سال ۹۹ شاهد یکپارچه‌سازی خدمات آب و فاضلاب و  ادغام شهرها و روستاهای استان بودیم.

ابراهیم علوی افزود: هم اکنون خدمات آب و فاضلاب در ۷۵ شهر و دو هزار و ۴۸۶ روستا در مجموع با جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی قرار دارد که به این جمعیت در قالب یک میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک خدمات‌رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر آب مشترکان شرکت آب و فاضلاب در خراسان رضوی از طریق هزار و ۸۵۰ منبع که بیشتر آن زیرزمینی است تامین می‌شود که ۴۰۰ مورد از این منابع شامل چاه، قنات، چشمه در شهرها و بقیه در روستاها استقرار دارند.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۲۲ شهر در استان خراسان رضوی در تنش آبی قرار دارند که ۶ شهر از این تعداد یعنی نیشابور، تربت‌جام، مشهدریزه، شاندیز، خواف و گلبهار در وضعیت قرمز قرار داشته و دچار کمبود جدی هستند.

علوی افزود: همزمان با شیوع کرونا مصرف آب مشترکان در استان خراسان رضوی به میزان ۲۱ درصد افزایش یافته است و در برخی از شهرها مصرف آب تا ۴۰ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: اگر روند افزایش مصرف آب در خراسان رضوی ادامه داشته باشد در تامین و تولید  آب مشترکان در شهرها و روستاهای خراسان رضوی با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

نظر شما