رئیس مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج:

مردان کمتر به سلامت خود اهمیت می‌دهند/ ایمنی بیشتر بدن زنان به کرونا

۱۳۹۹/۰۴/۰۲ - ۱۰:۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۰۱۸۴۹۹
مردان کمتر به سلامت خود اهمیت می‌دهند/ ایمنی بیشتر بدن زنان به کرونا
رئیس مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج گفت:مردان با اینکه در جامعه سطح اشتغال بالایی دارند اما متأسفانه نسبت به زنان کمتر به سلامت خود اهمیت می‌دهند، از طرفی حضور مردان در بخش مشاغل پرخطر از لحاظ ابتلاء به کرونا مانند حوزه مدیریت پسماند، سیستم حمل و نقل عمومی، آرامستان ها و یا فرودگاه‌ها بیشتر از زنان است و به همین دلیل بیشتر در معرض ویروس کرونا هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز، دکتر ماهرخ السادات مصلایی شعار هفته بین المللی سلامت مردان را با توجه به شیوع بیماری کرونا «برای کووید - ۱۹ اقدام کنید» اعلام کرد و گفت: در بحث بیماری کرونا دو عامل سن و جنس اهمیت بالایی دارد زیرا متأسفانه در سطح جهان آمار ابتلاء و مرگ و میر در اثر این بیماری در افراد با سنین بالا و از سویی مردان، بیشتر است.

وی با اشاره به نتایج حاصل از مطالعات انجام شده از سوی وزارت بهداشت در خصوص علل تأثیرگذار در افزایش سطح ابتلای مردان به بیماری کرونا نسبت به زنان، گفت: یک مورد مسائل بیولوژیک است زیرا از نظر ژنتیکی زنان دارای کروموزوم ایکس - ایکس و مردان کروموزوم ایکس - وای هستند و وجود یک کروموزوم ایکس بیشتر در زنان ایمنی بدن آنها در برابر کووید - ۱۹ را نسبت به مردان افزایش می‌دهد.

وی با این توضیح که از نظر شغلی نیز سطح حضور مردان و اشتغال آنها در جامعه از زنان بیشتر است، عنوان کرد: به همین دلیل مردان بیشتر از زنان در بیرون از خانه و در معرض خطر ابتلاء به بیماری کووید - ۱۹ هستند.

مصلایی با اشاره به اینکه عامل فرهنگی مهمی موجب شده که سطح ابتلاء و مرگ ناشی از کرونا در مردان بیشتر از زنان باشد، گفت: این باور که مردان خود را قوی‌تر از زنان می‌دانند باعث شده کمتر به سلامت خود اهمیت بدهند در حالی که سلامتی مهم است و باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه کرونا در افرادی از جامعه که ریسک فاکتور دارند بیشتر از دیگران است، افزود: سن ۶۰ سالگی که ابتدای سالمندی است خطر ابتلاء و مرگ و میر در کرونا را بیشتر می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج عنوان کرد: داشتن بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، کلیوی و غیره نیز یک ریسک فاکتور است و افراد دارای این بیماری‌ها بیشتر در معرض خطر ابتلاء به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن قرار دارند.

وی توضیح داد: عامل تأثیرگذار دیگر این است که مردان به دلیل مشغله کاری برنامه غذایی سالم و تحرک کافی ندارند و برای اضافه وزن و عدم مصرف دخانیات نیز اهمیت کمتری قائل بوده و به همین دلیل نسبت به زنان بیشتر در معرض کرونا قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج با تاکید بر اینکه در مردان مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان بیشتر از زنان است، گفت: درست است که ویروس کرونا ارگان‌های مختلف بدن انسان را درگیر می‌کند، اما بیشترین تأثیرگذاری آن بر ریه است.

مصلایی بیان کرد: متأسفانه در افراد سیگاری و یا آنهایی که قلیان مصرف می‌کنند سطح اکسیژن ریه کم می‌شود در نتیجه اگر خدایی ناکرده به کرونا مبتلا شوند عفونت ریه به مرور تشدید می‌شود و ممکن است به قیمت جان تمام شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز