منحنی کرونا در کدام مناطق تهران صعودی است؟

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۳۵۴
منحنی کرونا در کدام مناطق تهران صعودی است؟
منحنی ابتلا به کووید-۱۹ در تهران، کلانشهری که مردمانش کمترین میزان توجه به پروتکل‌ها را دارند صعودی شده و با شیب ملایمی هر روز بالاتر می‌رود. کرونا در حال کار است و تهرانی‌ها با خوش‎خیالی به شب‌نشینی در رستوران‌ها، قلیان کشیدن در قهوه‌خانه‌ها و رفت‌وآمد در بازارهای پرازدحام مشغول‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ خبری که تا چند‌ماه پیش می‌توانست خیابان‌های شهر را خلوت کند، حالا دیگر خریداری ندارد و گوشی برای آن شنوا نیست.

دیروز علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا که مسئول خبررسانی درباره وضعیت کرونا در تهران است نام 4 منطقه 4، 14، 2 و 5 را به‌عنوان مناطق پرخطر کرونا اعلام کرد؛ مناطقی که بیشترین آمار شیوع کرونا را دارند.

او از رشد پاندمی کووید-۱۹ با شیبی ملایم در تهران خبر داد و وضعیت را در همان 4 منطقه نگران کننده‌تر توصیف کرد:« این مناطق پرجمعیت‌ترین مناطق تهران‌اند و به لحاظ شیوع، بالاترین آمار شیوع کرونا را به‌خود اختصاص داده‌اند. شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در میزان شیوع کرونا در مناطق مختلف تأثیر‌گذار است.» 

آنطور که زالی می‌گوید، کرونا در تهران طی دو هفته اخیر با شیب ملایمی افزایش یافته است.تعداد موارد جدید که بستری شده‌اند، بین ۱.۵ تا 2درصد رشد را نسبت به روزهای گذشته نشان می‌دهد، اما در زمینه تعداد فوتی و بیماران ترخیصی در ۴۸ساعت گذشته تفاوت چشمگیر آماری ثبت نشده است.

 فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران دیروز هشدار داد که بی‌توجهی مردم تهران به رعایت پروتکل‎ها و فاصله اجتماعی نگران‌کننده است؛ چرا که الگوی فعلی کرونا در جهان با وضعیت متفاوت‌تری نسبت به گذشته روبه‌روست و در ایران هم در برخی استان‌ها، کرونا در حال عبور از پیک است و در بعضی نقاط وضعیت هشدار برقرار است و تهران یکی از مناطق در وضعیت هشدار است: «شرایط متفاوت اپیدمی و ناهمگونی عجیب پراکندگی این ویروس نیازمند بازنگری در نحوه مدیریت بیماری، اعمال برخی محدودیت‌ها و ایجاد سازو کارهایی برای مقابله به هنگام و منطقی با هدف کاهش بار بیماری است.»

زالی ادامه داد:« پیش‌بینی‌ها مبنی بر این اصل است که حدود ۲۰درصد مردم تهران تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند و همچنان تعداد زیادی از مردم ایمنی لازم را برای مقابله با این ویروس کسب نکرده‌اند؛ بنابراین لازم است ملاحظات بهداشتی بیش از پیش رعایت شود.» 

 زالی با بیان اینکه مسافرت رفتن به‌صورت قطعی، آمار مبتلایان به کرونا را افزایش می‌دهد، بیشترین آمارهای سفرهای بین استانی را مربوط به شهروندان تهرانی عنوان کرد:« با توجه به تغییراتی که در سیر پذیرش بیمارستانی در طول 3 هفته اخیر در انتهای خرداد‌ماه داشتیم، تصمیم گرفتیم که با کسب نظر از حوزه وزارت بهداشت، در مجموع پروتکل‌های‌مان را در زمینه پذیرش بیمارستانی بیماران کرونایی، مورد بازنگری قرار دهیم و بتوانیم ظرفیت‌سازی بیشتری در حوزه تخت‌های بیمارستانی انجام دهیم.»

او همچنین با بیان اینکه تراکم جمعیتی و تنوع مشاغل نحوه کنترل اپیدمی کووید- ۱۹ را در کلانشهر تهران با چالش‌هایی روبه‌رو کرده، نسبت به کمرنگ شدن توجه به توصیه‌ها از سوی مردم ابراز نگرانی کرد:« تجمعات، تراکم جمعیت در بازار بزرگ تهران، بازگشایی تالارهای عروسی و عزا ومسافرت‌های بین شهری می‌توانند ساختارهای بهداشت و درمان را با چالش‌های اساسی روبه‌رو کند.»

بازگشایی سینماها پرخطر است

زالی درباره بازگشایی سینماها و مکان‌های فرهنگی گفت :«مهم‌ترین نقطه آسیب‌پذیر ما در کلانشهرها، در زمینه گسترش بیماری‌های عفونی از جمله کرونا که یک بیماری با سرایت‌پذیری بالاست و سطوح هم می‌توانند در این بیماری به‌عنوان یک عامل انتقالی عمل کنند، این است که هرگونه تجمع می‌تواند منجر به افزایش بار بیماری‌ها شود؛ زیرا متأسفانه در این نوع بیماری‌ها افرادی را داریم که ظاهراً سالم هستند، اما می‌توانند حامل ویروس باشند و طبیعتا تست‌هایی مانند تب سنجی در مبادی ورود تجمعات هم ضرورتا کمک‌کننده نیست.

بر همین اساس، هم در زمینه سینماها و هم فعالیت‌های فرهنگی معتقدیم که اولاً پروتکل‌های بهداشتی باید به‌صورت دقیق و نظارت‌پذیر اجرا شوند؛ زیرا گاهی اوقات با بازگشایی‌هایی مواجه شدیم که در ابتدا به‌صورت متعهدانه پروتکل‌ها را اجرا کردند، اما در طول مسیر به دلایل مختلف تعهدات اولیه را ندارند. به‌گفته زالی، بعد از اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، در شروع طرح، ۶۲درصد رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند انجام می‌شد که بعد از 2 هفته به ۲۸درصد و سپس به ۱۱ و در برخی از حوزه‌های خدماتی به کمتر از ۹درصد رسیده و عملا مخدوش شده است.

زالی با اشاره به‌نظرسنجی که از مردم درخصوص خروج از منزل قبل از اجرای طرح ترافیک صورت گرفت گفت: 6.44درصد مردم در تهران علت خروج خود را رفتن به محل کار اعلام کردند. در رتبه دوم ۲۶درصد برای کسانی بود که برای خرید و تامین مایحتاج بیرون می‌روند.

پروتکل بی‌پروتکل

در هفته‌های گذشته و با افزایش تراکم جمعیت در فضاهای عمومی انتقادات به شیوه نظارت دولت بر پروتکل‌های بهداشتی بالا گرفت. منتقدان می‌گویند: پروتکل‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا اگرچه با دقت تنظیم شده و موارد مناسبی را پیشنهاد کرده است، اما در عمل ضمانت اجرایی برای آنها وجود ندارد و به همین دلیل تأثیرشان در حد توصیه‌ نامه‌های اختیاری تقلیل یافته است.

انوشیروان محسنی بند پی، استاندار تهران هم دیروز در پاسخ به این پرسش که آیا پروتکل‌های بهداشتی در اصناف رعایت می‌شوند؟ گفته است که اوایل بازگشایی اصناف رعایت پروتکل‌های بهداشتی خوب بود، اما الان پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود و از این مسئله راضی نیستیم.

اوایل فروشنده‌ها به مسئله بهداشت و رعایت آن کنترل و مدیریت داشتند و بر ورود مشتری‌ها به مغازه‌ها نظارت بیشتری بود و با رعایت فاصله‌گذاری انجام می‌شد، ‌اما اکنون این موارد رعایت نمی‌شود و عواقب آن شامل حال خود اصناف و مراجعه‌کنندگان خواهد شد و ضررهایی بعدا متوجه آنها خواهد شد.

استاندار تهران در پاسخ به این سؤال که کدام مشاغل طی مدتی که از شیوع کرونا می‌گذرد، بیشترین آسیب را دیده‌اند، گفته است که همه مشاغل خدماتی آسیب دیده‌اند، رستوران‌ها، تالارها، تورهای گردشگری نیز آسیب دیده‌اند و هم به لحاظ برخورداری از تسهیلات و حتی مالیاتی که به آنها وصل شده بود، براساس بخشنامه ۲۰ خرداد‌ماه مقرر شد، یک بخشودگی برای آنها درنظر گرفته شود.

بندپی همچنین درباره رعایت پروتکل‌ها توسط مردم و اعمال قوانین سختگیرانه‌تر برای کسانی که موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: وقتی میزان بیماری و شیوع انتقال بیماری از یک حدی عبور کند، قطعا اعمال دوباره یکسری محدودیت‌ها را که آقای رئیس‌جمهور هم اعلام کردند، خواهیم داشت. برهمین اساس درخواست ما از همه اقشار، دستگاه‌ها ، واحدها و اتحادیه‌ها این است که این همکاری را داشته باشند تا به آن مرحله نرسیم.

.

نظر شما