یک فوق تخصص گوارش پاسخ داد :

در صورت بروز علائم گوارشی کرونا چه باید کرد؟

۱۳۹۹/۰۴/۰۴ - ۱۲:۵۹:۱۱
کد خبر: ۱۰۱۹۶۷۵
در صورت بروز علائم گوارشی کرونا چه باید کرد؟
یک فوق تخصص گوارش در خصوص علائم گوارشی ویروس کرونا گفت: اگر اسهال، حالت تهوع و یا استفراغ دارید به این معنی نیست که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اید اما عاقلانه است که در طول همه‌گیری ویروس کرونا نسبت به علائم خود هوشیارتر باشید.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز دکتر مهدی موسویان که عضویت هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی را دارد اظهار کرد : بیشتر افرادی که تست کرونایشان مثبت شده، به نوع خفیف این بیماری مبتلا شده‌اند و بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابند لذا از بیرون رفتن مگر در موارد ضروری مانند مراجعه به پزشک و ویزیت‌های مهم خودداری شود.

دکتر موسویان تاکید کرد: بیماران گوارشی مشکوک به کرونا دستشویی و تخت مخصوص به خود را داشته باشند ، دستان خود را مرتب بشویندو سطوح را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنند مانند توالت فرنگی، سنگ دستشویی، دکمه و یا دستگیرهٔ سیفون، دستگیرهٔ در دستشویی، تلفن، پیشخوان و سایر سطوحی که اغلب با آن‌ها در تماس هستید.

وی بر مصرف  مایعات زیاد تاکید کرد  و افزود اگر بیمار اسهال و یا استفراغ دارد جایگزین کردن مایعات از دست‌رفته مهم است. تهیه او آر اس (ORS) از داروخانه و مصرف آن بهترین راه‌حل است زیرا دارای نمک و شکر است که بدن در اثر اسهال از دست می‌دهد یا می‌توانید آب‌میوه‌های آبدار یا نوشیدنی‌های ملایم را به همراه کراکر شور و آبگوشت جرعه‌جرعه و کم‌کم میل کنید.

این متخصص ادامه داد : بیمار  رژیم ملایمی داشته باشد غذاهایی مانند موز، برنج سفید، سس سیب و نان تست را که می‌توانند به کاهش تمایل به دفع و تأمین کربوهیدرات‌های مورد نیاز بدن کمک کنند، مصرف شود همچنین می‌توانید جو دوسر، سیب‌زمینی آب‌پز یا پخته‌شده و مرغ پخته‌شدهٔ بدون پوست را امتحان کنید.

دکتر موسویان در خصوص اینکه چه زمانی با پزشک در تماس باشیم گفت : اگر مشکلات معدهٔ شما به خاطر مشکلات گوارشی و یا مسمومیت غذایی باشد، به طور معمول باید تا ۴۸ ساعت بهتر شوید در غیر این صورت با پزشک خود تماس بگیرید چرا که ممکن است این علائم به خاطر عفونت باکتریایی جدی‌تر و یا علائم اولیهٔ کووید ۱۹ باشند.

وی در پایان افزود : عده ایی بیماری های گوارشی مزمن دارند که فعال شدن بیماری شان بایستی مد نظر باشد و با پزشک خود مشورت کنند . بیماران مزمن گوارشی برای معاینات دوره ای و یا انجام اندوسکوپی های کنترل در زمان اوج گیری بیماری بهتر است با هماهنگی با پزشک معالج به یک زمان مطمئن تری به تعویق بیاندازند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز