برنا گزارش می دهد؛

سهم گندمکاران پلدختری در تولید گندم کشور / از آسیب کاهش بارندگی ها تا فعالیت پویابرای خریداری گندم تضمینی شهرستان

۱۳۹۹/۰۴/۰۴ - ۱۲:۵۲:۲۴
کد خبر: ۱۰۱۹۷۱۵
سهم گندمکاران پلدختری در تولید گندم کشور  / از آسیب کاهش بارندگی ها تا فعالیت پویابرای خریداری گندم تضمینی شهرستان
مسئول غله شهرستان پلدختر می گوید : امسال پیش بینی ما این بود که 18 هزار تن گندم در شهرستان پلدختر تولید شود ولی باتوجه به کمبود بارندگی ها میزان برداشت محصول کاهش یافت .

خبرگزاری برنا لرستان –گروه اقتصادی : کشت محصول مهم واستراتژیکی مثل گندم در پلدختر مانند دیگر مناطق لرستان از تولیدات مهم کشاورزی این شهرستان محسوب شده  وکشاورزان پلدختری چه در دوران خشکسالی وچه در زمان ترسالی توانسته اند به سهم خود درتولید و برداشت این  محصول مهم نقش ایفا کنند.

 در سال زراعی جاری  نیز اگرچه پراکنش نامنظم بارش ها هم در فصل پائیز در زمانبندی کشت گندم و  همچنین در بارش های فروردین و اردیبهشت ماه بر روند رشد مزارع تاثیرمنفی گذاشت ولی به هر حال گندمکاران این شهرستان جنوبی وگرمسیری لرستان به صورت  آبی و دیم توانستند مانند هرسال در تولید گندم لرستان وکشور سهیم باشند.

مسئول غله شهرستان پلدختر می گوید : امسال پیش بینی ما این بود که 18 هزار تن گندم در شهرستان پلدختر تولید شود ولی باتوجه به کمبود بارندگی ها میزان برداشت محصول کاهش یافت و پیش بینی ما این است که بین 12 تا 13 هزار تن گندم تولیدی در این شهرستان برداشت شود .

کامران هاشمی با اشاره به میزان سطح زیر کشت گندم در مزارع شهرستان پلدختر می افزاید : کل سطح زیرکشت گندم در این شهرستان حدود 15هزار و 500 هکتار است که از این میزان 2هزار و500هکتار آن به صورت آبی و 13 هزار هکتار آن به صورت دیم کشت می شود .

او با اشاره به کشت گندم در سه دشت جایدر ، واشیان و بان بازه چم مهر،یادآورمی شود:دشت جایدر با 1800 هکتار کشت آبی و3500هکتار دیم  مهمترین نقطه کشت گندم در شهرستان پلدختر محسوب می شود؛ همچنین دست واشیان باحدود 4000هکتار کشت دیم و دشت بان بازه چم مهر نیز از دیگر نقاط تولد گندم پلدختر هستند.

 هاشمی همچنین با اشاره به خرید تضمینی گندم در شهرستان پلدتر طی سال زراعی جاری نیز عنوان می کند: خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان شهرستان پلدختر از اول خرداد ماه و با تجلیل از اولین کشاورز تحویل دهنده گندم ،با حضور فرماندار محترم و معاون عمرانی ایشان،مدیر و معاونت فنی اجرایی جهاد کشاورزی و مسئولین غله و تعاون روستایی شهرستان و سایر عوامل مرکز خرید اتحادیه تعاون روستایی آغاز شد.

 

مسئول غله شهرستان پلدختر با بیان اینکه 4   کمیسیون خرید کار خرید تضمینی گندم  و یک کمیسیون کار خرید تضمینی کلزا را در شهرستان را انجام می دهند تصریح می کند: این مراکز همه روزه تا پایان فصل خرید از ساعت 7/30دقیقه صبح تا ساعت 20  عملیات خرید محصول گندم و کلزا را انجام می دهند.

 او  اضافه می کند: از ابتدای خرید تا کنون حدود 12 هزار تن گندم به ارزش ریالی 298،171،675،534 ریال از 1557 نفر کشاورز  و 4 تن کلزا به ارزش ریالی184،161،784 ریال از 9 نفر کشاورز خریداری شده است.

به گفته  هاشمی  در خصوص تسویه مطالبات کشاورزان تا تاریخ ۱۷ خرداد ماه این مطالبات تسویه شده و مانده مطالبات نیز در روزهای آتی پرداخت و تسویه خواهد شد.

مسئول غله شهرستان پلدخترهمچنین با اشاره به سطح کیفی گندم  این شهرستان   ، می افزاید : گندم پلدختر از لحاظ کیفیت از قطب های لرستان محسوب می شود که این کیفیت  به تبع آن بر کیفت نان نیز اثر گذار است .

  کامران هاشمی اضافه می کند: سهم گندم پلدختر در تولید آرد شهرستان بین 70 تا 80 درصد است  واین آرد توسط کارخانه جات داخلی استان تولید می  شود .

  او روند برداشت و خریداری گندم پلدختر را رضایت بخش ارزیابی کرد و می گوید : خوشبختانه امسال هیچگونه مشکلی در این فرایند وجود نداشت و مراکز تحویل گندم در تمام شهرستان به روز و آماده بودند.

 هاشمی با بیان اینکه کمیسیون  پلدختر و معمولان همچنان فعال هستند ،خاطر نشان می کند:کار برداشت وخریداری محصول گندم در سطح شهرستان درمناطقی از  سطح زیر کشت شهرستان از جمله در  بخش معمولان همچنان ادامه دارد و نهایتا تا 10 روز دیگر به اتمام می رسد.

 یک کشاورز نیزاز  روند خریداری گندم طی امسال ابراز رضایت  می کند  و معتقد است : بنده قبل از 17خرداد ماه گندم تولیدی خودرا تحویل مرکز خرید شهرستان دادم وخوشبختانه توانستم سریع مطالبه خود را پرداخت کنم .

 احمدکه فقط  در  سطح دو هکتار گندم خود را به صورت دیم  کشت کرده بود ، می افزاید : امسال با توجه به  بارش دیرهنگام در فصل پاییز خیلی دیر گندم خودرا کشت کردم واگر چه کمبود باران نتوانست میزان مطلوب برداشت را برای من برآورده کند ولیکن تسریع درخریداری و پرداخت مطالبه کشاورزان توانست این موضوع را جبران کند.

 کشاورزی و خصوصا کشت گندم  ستون معیشت مردم پلدختر  است و هرچند خشکسالی ها  آزاردهنده باشند باز پناهی جز کشت وتولید گندم برای مردم این شهرستان برای درآمد  نیست اما با این همه مشقت برای کشاورزان تسریع در روند خریداری تولیدات زراعی مهمی مثل گندم می تواند برتعادل معیشتی مردم این منطقه کشاورزمحور و البته محروم کمک کند و از رنج مردم زحمت کش این منطقه در گذران زندگی بکاهد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز