استاندار خراسان رضوی در مراسم گرامیداشت هفته قوه قضاییه مطرح کرد:

گشایش‌های اقتصادی و فرهنگی، گامی در مسیر همکاری با دستگاه قضا

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۰۹:۰۰:۱۲
کد خبر: ۱۰۲۰۶۷۹
گشایش‌های اقتصادی و فرهنگی، گامی در مسیر همکاری با دستگاه قضا
استاندار خراسان رضوی گفت: اگر در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، به دنبال راهکار مشکلات باشیم، دستگاه قضا مراجعات کمتری خواهد داشت و شاهد نتایج مثبت این رویه در جامعه خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، علیرضا رزم‌حسینی در مراسم گرامیداشت هفته قوه قضاییه که با حضور اعضای شورای عالی قضایی استان، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، بخش قضا را یکی از مهم‌ترین ارکان کشور دانست گفت: بخش قضا و داوری در دنیا هم به جهت اهمیتی که دارد بسیار مورد توجه کشورها قرار گرفته است.

وی مراجعه کمتر به دستگاه قضا را نشان‌دهنده فعال‌تر بودن بخش اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برشمرد و افزود: هر جا از اول انقلاب رشد اقتصادی خوبی داشتیم پرونده‌های قضایی کمتر وجود داشته است.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: اگر در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، به دنبال راهکار مشکلات باشیم، دستگاه قضا مراجعات کمتری خواهد داشت و شاهد نتایج مثبت این رویه در جامعه خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: عملکرد بسیار درخشان رئیس دستگاه قضا تاکنون متوجه به ترک فعل‌ها و اساسا تشکیل نشدن پرونده است. در صورت ساماندهی این بخش پرونده‌های قضایی کمتر خواهد شد و زندانیان کمتری خواهیم داشت.

در ادامه این جلسه رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: اگر در کسب و کار، اقتصاد، شهر و دنیای بهتر زندگی کنیم قطعا پرونده کمتری تشکیل شده و اختلافات خانوادگی کمتری را شاهد خواهیم بود. این نگاهی است که در استان ما تا حدودی شکل گرفته و اجرایی شده است.

غلامعلی صادقی افزود: توقع ما این است که دو قوه مجریه و مقننه به کمک بخش قضا بیایند و این کثرت کاری که خدمتگذاران مردم در واحدهای قضایی را فرسوده کرده است کمی کاهش دهند.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب هر قانونی چند عنوان جزایی به آن اضافه می‌کند. اگر این رویه اصلاح نشود دستگاه قضایی نخواهد توانست با وجود قانون به مردم بگوید که به پرونده‌ها رسیدگی نمی‌کند.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: دستگاه قضائی استان علاوه بر اینکه به اقدامات جدید برای کاهش پرونده‌ها نیاز دارد، با محدودیت‌های بودجه‌ای و مشکلات دیگری هم دست و پنجه نرم می‌کند و انتظار دارد که نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در این بخش هم مساعدت لازم را انجام دهند.

در ادامه این جلسه نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، موضوع عدالت را اصلی‌ترین مسئله جامعه بشری از ابتدای شکل‌گیری جامعه‌سازی دانست و گفت: عدالت در بعد فردی و بعد اجتماعی معانی خاص خود را دارد.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به اینکه اسلام پایه عدالت را عمل به شرع می‌داند، گفت: انقلاب اسلامی هم شکل گرفت تا شرع مقدس در زندگی اجتماعی مردم جاری بشود. این جاری شدن باید در ابتدا در مقررات و سپس در اقدامات اجرایی خود را نشان بدهد.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه مسئولیت‌های گسترده‌ای پیدا کرده است، گفت: بخشی از این مسئولیت‌ها از جمله پیشگیری، احقاق حقوق عامه، نظارت بر اجرا و رسیدگی به شکایات و مظلمه خواهی مردم است.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: مشکلی در کشور داریم که معمولا برخورد ما با معلول‌ها نسبت به علت قوت بیشتری دارد. در حوزه اجرا هم به همین ترتیب است. بهرحال باید با مولفه‌ها، ساختارها و قوانین فسادزا برخورد بیشتری بشود.

رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه در سخنان کوتاهی ابراز کرد: در همین مدت کوتاهی که رئیس جدید قوه قضائیه کار خود را شروع کرده‌اند بارقه‌های امید در باور و اذهان مردم و تغییر نگاه مردم نسبت به قوه قضائیه را شاهد هستیم.

احسان ارکانی با تاکید بر اینکه قوه قضائیه در جایگاه شایسته خود قرار گرفته است، گفت: هر چقدر که دستگاه قضا تقویت و برای آن اعتبار تخصیص داده شود، عواید و منافع این سرمایه‌گذاری چندین برابر به کشور برمی‌گردد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز