آیا واقعا غرغره آب نمک تاثیری بر کاهش علایم کووید-۱۹ دارد؟

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۱۳:۰۰:۰۶
کد خبر: ۱۰۲۰۷۸۶
آیا واقعا غرغره آب نمک تاثیری بر کاهش علایم کووید-۱۹ دارد؟
دانشمندان دانشگاه ادینبرو که پیشتر تأثیر مثبت غرغره آب نمک را در بیماری‌های عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مشاهده کرده‌اند اکنون اظهار کرده‌اند که قصد دارند آزمایشی را انجام دهند تا دریابند آیا غرغره آب نمک باعث کاهش علائم اولیه بیماری کووید ۱۹ می‌شود یا خیر.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ محققان می‌گویند که پیشتر مشاهده کرده‌اند غرغره آب نمک باعث کاهش علائم سرفه و سرماخوردگی و جلوگیری از بدتر شدن آنها می‌شود و حالا آنها می‌خواهند دریابند که آیا این امر می‌تواند به افرادی که علائم خفیف کروناویروس دارند کمک کند یا خیر.

محققان دانشگاه ادینبرو در حال جذب افراد ساکن اسکاتلند مبتلا به کووید-۱۹ برای شرکت در یک مطالعه هستند تا آزمایش کنند که آیا غرغره کردن آب نمک می‌تواند توانایی‌های ضد ویروسی بدن را تقویت کند یا خیر.

اساس این تحقیق جدید بر پایه یک تحقیق قبلی که طی آن محققان افراد مبتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی که معمولاً باعث سرفه و سرماخوردگی می شود، بود. در یک کارآزمایی با عنوان ELVIS محققان افرادی که مبتلا به این بیماری‌ها بودند و مرتبا آب نمک غرغره می‌کردند را مورد بررسی قرار دادند. نتایج حاصل از آزمایش ELVIS که سال گذشته منتشر شد، نشان داد افرادی که آب نمک غرغره می‌کردند کمتر سرفه‌های شدیدتر می‌کردند و احتمال جمع شدن خون یا اخلاط و سرماخوردگی در آنها کمتر بود و سرماخوردگی آنها به طور متوسط  کمتر از دو روز طول می‌کشید. همچنین احتمال انتقال بیماری سرماخوردگی آنها به اعضای خانواده شان در مقایسه با افرادی که آب نمک غرغره نمی‌کردند و تنها قرص مصرف می‌کردند پایین بود.

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی نوعی بیماری است که در اثر عفونت حاد قسمت بالایی دستگاه تنفسی به وجود می‌آید و قسمت‌هایی شامل بینی، سینوس‌ها، حلق و حنجره را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

محققان این دانشگاه فکر می‌کنند که آب نمک می‌تواند مکانیسم‌های طبیعی مبارزه با ویروس بدن که در صورت بیمار شدن ایجاد می‌شود را تقویت کند. آنها اظهار داشتند که تماس مستقیم نمک تاثیر سمی بر ویروس‌ها دارد و یا مکانیسم‌های ایمنی طبیعی سلول‌های داخل مجاری هوا را تحریک می‌کند. محققان گفتند ممکن است نمک توسط سلول‌های بدن نیز برای ایجاد ماده شیمیایی بنام هیپوکلرو اسید که در مایع سفید کننده یافت می‌شود و برای از بین بردن ویروس‌ها استفاده می شود مورد استفاده قرار گیرد.

پروفسور “عزیز شیخ”(Aziz Sheikh) ، مدیر موسسه آشر دانشگاه ادینبرو گفت: ما اکنون در حال تلاش هستیم تا تاثیر آب نمک را در افراد مظنون یا تأیید شده به کووید-۱۹ در اسکاتلند دریابیم و امیدوارم که این امر بتواند یک اقدام مفید برای کاهش گسترش این بیماری باشد. تنها کاری که این افراد باید انجام دهند داشتن نمک، آب و دانستن نحوه استفاده از این محلول است که اگر موثر باشد روشی آسان، ارزان و قابل استفاده برای همه افراد است.

 

نظر شما