نویسنده ی "عاشقانه های یک مادر" مطرح کرد:

مادر؛ اقیانوس بی انتهای عشق و ایثار

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۱۴:۴۶:۳۵
کد خبر: ۱۰۲۰۹۴۴
مادر؛ اقیانوس بی انتهای عشق و ایثار
نویسنده کتاب "عاشقانه‌های یک مادر" گفت: نخستین جلوه ایثار در طول بشریت ایثارهای مادرانه بوده است.
به‌‍ گزارش خبرگزاری برنا استان البرز و به نقل از پایگاه نوید شاهد البرز؛ "انسیه معماریان" نویسنده کتاب "عاشقانه‎های یک مادر" متولد سال 1361 است. او کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی است و در کرج زندگی می‌کند. 

او در حال حاضر، مدرس دانشگاه و مدیر خبرگزاری بُرنا در استان البرز است. از این نویسنده، تالیفات دیگری هم وجود دارد که در ادامه مطلب با آنها آشنا می‌شوید.

دل‌نوشته‌های یک مادر

این نویسنده در مورد انگیزه‌اش در تالیف کتاب عاشقانه‌های یک مادر به خبرنگار نوید شاهد البرز گفت: در ابتدا قرار نبود که "عاشقانه‌های یک مادر" در قالب کتاب منتشر شود. آنها دل‌نوشته‌ها و نامه‌هایی بودند که من در دوران بارداری برای پسرم که در من رشد می‎کرد و جان می‎گرفت، نوشته بودم. البته از همان ابتدا این مجموعه را با عنوان "عاشقانه های یک مادر" در دفتر خاطراتم ثبت کردم. پسرم دو ساله بود که به پیشنهاد یکی از دوستانم، نامه‌ها را به دست ناشر سپردم تا در مورد آنها اعلام نظر کند. در نهایت، با نظر موافق انتشارات فرآیین، این مجموعه نامه با همان نام "عاشقانه‌های یک مادر" در سال ۹۳ به چاپ رسید.

وی با اشاره به اینکه رشته تحصیلی‌اش ادبیات فارسی است و از دوران نوجوانی دستی به قلم داشته است، بیان می‌کند: تجربه نویسندگی را از سال‌ها پیش دارم و یادداشت‌ها و نوشته‌هایی دارم که هنوز کسی ندیده و نخوانده است؛ طبع شاعری و انس با شعر در نوجوانی سراغ من آمد و همچنین در حوزه نویسندگی از اوان جوانی داستان‌های کوتاهی نوشته‌‌ام که حائز جوایزی نیز شده‌اند. بر همین اساس، می‌توانم بگویم که با نگارش و نوشتن بیگانه نبوده‌ام.

نخستین جلوه ایثار در تاریخ بشریت ایثار مادرانه بوده است

 عشق مادرانه آغاز یک ایثار 

معماریان با بیان اینکه کتاب عاشقانه‌های یک مادر شامل سی نامه عاشقانه و عامیانه است، اظهار داشت: کتاب شامل حدود۳۰ نامه عاشقانه و در عین حال عامیانه است که در فواصل مختلف از زمان بارداری تا ده ماهگی پسرم "ابوالفضل" نوشته شده‌اند و هر نامه به طرح موضوع و رویداد خاص و جدیدی پرداخته است. به عنوان مثال، یکی از نامه‌ها به دلیل انتخاب این اسم برای پسرم اختصاص دارد و نامه دیگر به دردهایی که من در بارداری متحمل شده‌ام یا عشق‎ها، ازخودگذشتگی‌ها و ایثارگری‌هایی که به او داشته‌ام. 

او ادامه داد: می‌دانیم که نخستین جلوه ایثار در طول بشریت، "ایثار مادرانه" بوده است. البته سخن از عشق و ایثار مادرانه در گستره الفاظ نمی‌گنجد اما معتقدم که هر مادر اقیانوس بی‌انتهایی است که مرواریدهای عشق و ایثار را در خود دارد. اگرچه تا "یک مادر واقعی بودن"، راه درازی است که شاید من نوعی در دنیای فاصله‌ها و دورنگی‌ها از درک تمامی آن عاجز باشم، اما ایمان دارم که عشق مادر به فرزند، حسی است که تمامی وسعت قلب یک زن را درگیر خود می‌کند و این عشق، آغاز یک ایثار است.

برگزیده جشنواره سرخ‌نگاران

این نویسنده در مورد تالیفات خود توضیح داد:" عاشقانه‌های یک مادر" اولین کتاب من محسوب می‌شود و بعد از آن، در سال ۹۸ یک کتاب دیگر با عنوان "تحلیل جامعه‌شناختی داستان‌های کوتاه دفاع مقدس در دهه هشتاد شمسی" از من به چاپ رسید که پژوهشی در حوزه دفاع مقدس بود و در جشنواره بین‌المللی سرخ نگاران نیز برگزیده شد و مورد تجلیل قرار گرفت.

وی همچنین در مورد آثاری که در دست تالیف دارد، توضیح داد: در حال حاضر، مشغول نگارش یک رمان اجتماعی - عاطفی هستم که حدود ۱۵ فصل آن به اتمام رسیده است وهمچنین در حال جمع‎آوری اشعارم از گذشته تا این لحظه هستم و امید دارم که بتوانم آنها را نیز نه به عنوان اشعار حرفه‌ای بلکه به‌عنوان دل‌نوشته‌هایی که حکایت از عمق احساساتم و شور درونی‌ام دارند، منتشر کنم. ضمن اینکه نگارش ادامه رمانم را نیز در اولویت دارم و امیدوارم بتوانم آن را تا پایان امسال به مرحله نشر برسانم.

انسیه معماریان در پایان گفت: دلم می‌خواهد با توجه به موضوع کتابی که این مصاحبه دلیل آن شد، به مخاطبان شما بگویم که "تنها عشق است که می‌تواند جهان را اندکی برای زیستن، زیبا و تحمل‌پذیر سازد".

گفت و گو از: نجمه اباذری

 

نظر شما