زیاد مایعات بخورید تا کرونا نگیرید!

۱۳۹۹/۰۴/۱۱ - ۱۷:۰۰:۴۸
کد خبر: ۱۰۲۳۲۱۸
زیاد مایعات بخورید تا کرونا نگیرید!
منصور شهرکی پزشک متخصص تغذیه گفت: افراد برای مقابله با کرونا باید تغذیه ای متعادل و مناسب داشته باشند یعنی تمام مواد غذایی را متناسب با نیاز بدن خود مصرف کند و از پرخوری خودداری کنند و تا میتوانند مایعات بخورند تا کرونا نگیرند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ تغذیه سالم نقش مهمی در مقابله با بیماری‌ها دارد و این روزها  با شیوع ویروس کرونا، استفاده از تغذیه مناسب اهمیت ویژه ای یافته و  می‌تواند راهکاری برای مقابله و کاهش ابتلا به این ویروس باشد.

رعایت نکات بهداشتی در کنار سبک زندگی سالم، خواب کافی و تغذیه سالم، می تواند بدن را در برابر این ویروس مقاوم تر کرده و با تقویت سیستم ایمنی بدن از احتمال ابتلا به کرونا کاست.

افراد باید تغذیه ای متعادل و مناسب داشته باشند

منصور شهرکی پزشک متخصص تغذیه شهرستان زاهدان گفت: غذای خاصی برای پیشگیری یا درمان حتمی بیماری کرونا وجود ندارد همان گونه که افرادی که مبتلا به بیماری مانند دیابت یا فشار خون دارند الویت با مصرف داروهای خاص این بیماری ها است و درمان غذایی و رژیم به تنهایی نمی تواند به درمان این بیماران کمک کند در درمان کرونا نیز باید به پزشک مراجعه کرد.

وی افزود: رعایت نکات پیشگیری و بهداشتی در بیماری کرونا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، رعایت نکات بهداشتی در کنار قرنطینه خانگی، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و نقاط پر ازدحام در درجه نخست مقابله با بیماری کرونا قرار دارد در کنار این نکات فرد باید از تغذیه سالم نیز استفاده کند.

وی با بیان اینکه استرس باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول و تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، خاطرنشان کرد: تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماری کرونا اهمیت بسیاری دارد و کسی که سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کند در مقابل کرونا مغلوب نخواهد شدرعایت مسائل بهداشتی، خواب کافی 7 تا 9 ساعت و داشتن خواب روزانه، دوری از استرس و تغذیه مناسب سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

شهرکی تاکید کرد: غذای خاصی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد و حتی غذاهای گرم نیز تضمینی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا نیست و  ممکن است فرد به مصرف گرمیجات آلرژی داشته و دچار مشکل شود، افراد باید تغذیه ای متعادل و مناسب داشته باشند یعنی تمام مواد غذایی را متناسب با نیاز بدن خود مصرف  و از پرخوری خودداری کنند.

چاقی سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود

وی چاقی را یکی از عوامل تضعیف سیستم ایمنی دانست و تصریح کرد: استفاده از رژیم غذایی متعادل و متنوع باعث تقویت سیستم ایمنی بدن است، میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان است و این آنتی اکسیدان ها مواد مضر را از بدن دور می کنند و باعث تقویت ایمنی بدن می شوند.

وی ادامه داد: شیر و لبنیات باید در برنامه غذایی روزانه قرار گیرد چرا که شیر دارای ویتامین D بوده و این ویتامین نقش زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد اگر افراد کمبود ویتاین D دارند باید به پزشک مراجعه کرده و درمان شوند تا سیستم ایمنی بدن تعدیل شود و از طرفی استفاده ازغذاهایی مانند شیر،لبنیات، غذاهای دریایی، کره، زرده تخم مرغ که سرشار ویتامین D و A بوده و سیتم ایمنی بدن را تقویت می کند.

این متخصص تغذیه افزود: استفاده از گروه نان مانند نان سبوس دار، برنج و ماکارانی و همچنین گوشت قرمز در حد اعتدال که سرشار از ویتامین ها مانندB 12 و B6 است و ماهی های دریای سرشاز از امگا 3 هستند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند شوداز طرفی بهتر است افراد برای دریافت ویتامین D روزانه چند دقیقه در معرض نورخورشید قرار بگیرند، روغن ها غنی از ویتامین D هستند و نباید ازسبد غذایی حذف شوند.

شهرکی اذعان کرد: هنگام طبخ غذا باید به مدت زمان پخت توجه ویژه شود و غذا در منزل با شعله ملایم با مدت زمان بیشترحدود 7 ساعت بپزد، مصرف غذاهای رستوران و کباب ها به دلیل مدت زمان کمتر پخت توصیه نمی شود و در صورت تهیه غذا از بیرون باید مجدد غذا را حرارت داد و ظروف آن را بیرون بیندازند.

وی گفت: استفاده از گوشت های چرخ کرده به دلیل مدت زمان پخت کمتر، استفاده از لبنیات فله ای توصیه نمی شود بلکه بهتر است از شیر و ماست استرلیزه و پروبیوتیک استفاده شود اما استفاده از همه این مواد غذایی باید در حد اعتدال باشد و فراموش نکنیم رعایت نکات بهداشتی در الویت پیشگیری از کرونا قرار دارد و استفاده از این مواد غذایی تضمینی برای پیشگیری از کرونا نمی باشد.

 مصرف مایعات فراوان به بهبود افراد مبتلا به کرونا کمک می کند

وی استفاده از مایعات فراوان را در افراد مبتلا به کرونا بسیار مهم دانست و ادامه داد: افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند از سوپ های مقوی دارای کدوحلوایی، سوپ شیر، سوپ جو و آش  بسیار زیاد استفاده کنند، همچنین استفاده از میان وعده ها مانند میوه، سبزی های برگ سبز و برگ زرد مانند هویج و اسفناج به بهبودی افراد کمک می کند.

شهرکی افزود: افراد مبتلا به کرونا ویروس از مصرف غذاهای سردمزاج پرهیز کنند، بهتر است در این دوران از مصرف غذاهایی مانند سوسیس و کالباس خودداری شود و مصرف روزانه 6 تا 8 لیوان آب و مایعات خنک به افراد مبتلا به کرونا توصیه می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز