شهریار آل شیخ چرا استعفا داد؟

۱۳۹۹/۰۴/۱۱ - ۱۸:۰۷:۰۷
کد خبر: ۱۰۲۳۳۶۶
شهریار آل شیخ چرا استعفا داد؟
شهریار آل شیخ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، متن کامل استعفا به شرح ذیل می‌باشد:

با سلام

سپاس خداوند را که فرصتی یافتم تا در روزهایی پر فراز و نشیب و توام با رکود و تحریم و بحران هایی چند باره، به همراهی همدلانه افرادی سخت کوش و توسعه نگر، مدتی به شهرم خدمت کنم. قریب به 2 سال و 9 ماه تصدی معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد را به عهده داشته ام و نزدیک به یکسال و نیم است که مسئولیت سرمایه های انسانی شهرداری نیز به این حوزه افزوده شده است. در این مدت تمام کوشش و تلاش خود را به کار گرفتم تا هر آنچه از دستم بر می آید برای رشد و ارتقاء این حوزه انجام دهم.

با هدف سامان بخشی به سازمانی بزرگ و گسسته و با پیشینه صد ساله، قوانین متداخل و متناقض و با سنت ها و رویه های خاص و ارتباط لحظه ای و مستمر با زندگی مردم که دشواری تغییر را در آن صد چندان می کند، مجموعه فعالیت ها آغاز و انجام شد. اقداماتی که برخی در گستره ملی و بین المللی بازتاب داشته و برخی در لبه دانش و فناوری روز دنیا انجام شده است :

- تهیه و تصویب ساختار سازمانی شهرداری پس از ۱۱ سال که پایه برنامه ریزی، اصلاح و ساختار دهی مجدد شد.

- ایجاد نظام بودجه ریزی عملیاتی و برشهای منطقه ای و سازمانها )برای اولین بار در کشور)

در این نظام که با همکاری بیش از ۸۰۰ نفر و چندین هزار ساعت نفر جلسه و گفتگوی کارشناسی تبیین شد، چشم انداز و نقشه استراتژی و شاخص های سنجش عملکرد سازمان ها و مناطق تدوین شده و اختیارات مناطق و سازمانها در جهت تحقق برنامه جامع افزایش یافت.

- ایجاد مناطق شهرداری الکترونیک )برای اولین بار در کشور(، که هم اکنون در یک منطقه کامل و یک منطقه اجرایی و سه منطقه در حال پیاده سازی است و تا پایان سال در همه مناطق اجرایی می شود. بسیاری از مراجعات مربوط به استعلامات و گواهی ها اکنون برخط و لحظه ای شده و مورد تایید محضر ها، بانک ها و دفاتر است. در این تحول بزرگ اداری نه تنها مراجعات کاهش یافته و بسیاری از فعالیت ها با فرآیند جدید تسهیل و تسریع شده، بلکه با شفافیت ایجاد شده و نظارت اعمال شده و حذف تعاملات انسانی انتظار کاهش جدی فساد در زمینه ای را داریم که بیش از مردم، همکاران پرتلاش شهرداری از این اتهام در رنج اند.

- ایجاد سوپر اپ شهروندی، شهر من، برای ایجاد درگاه دوسویه با شهروندان و تمرکز خدمات الکترونیکی شهری برای اولین بار در ایران)همه پرداخت های شهری، امتیاز به رفتارهای شهروندی در این بستر یکپارچه شده است(. هم اکنون برخی از خدمات شهروندی مانند خود اظهاری پارک حاشیه و نقشه های دسترسی و اطلاعات کاربردی شهری در آن بارگذاری شده، و در بحران کرونا توزیع ماسک و مواد شوینده از این طریق انجام شد و جمع آوری زباله خشک، خدمت دوچرخه اشتراکی، خرید آنلاین از فروشگاه ها و بازارها، رزرو فضا های ورزشی، هر نوع نوبت گیری در خدمات مانند معاینه فنی خودرو و بسیاری از خدمات دیگر از این طریق در حال پیاده سازی است. مهمتر اینکه این اپ، امکان رای گیری و نظر سنجی از خدمات شهری از اتوبوس و تاکسی تا رای گیری های محلی برای پروژه های عمرانی را میسر می کند تا شهروندان بتوانند نسبت به تصمیمات مداخله مستقیم داشته باشند. در خدمت چشم شهر هر در خواستی هم اینک با ارسال عکس، نوشته یا صوت با درج زمان و مکان با دقت قابل رصد و پی گیری است.

-ایجاد مرکز نوآوری شهری در سال 9۷ با استقرار سه شتاب دهنده، و کارخانه نوآوری با بیش از ۱2۰۰۰ متر فضا که در مراحل پایانی عملیات ساختمانی است و پیوند بین جامعه خلاق و مدیریت شهری را برای رفع نیازهای شهر ازطریق ایجاد کسب و کارهای نوآور، مهیا)ایجاد( می کند و با احیای فضاهای ناهمگون شهری و با نگاه معماری پایدارساخته شده است.

- ایجاد گروه شهر خلاق )در سطح اداره( برای اولین بار در کشور با هدف حفظ و حمایت از جامعه خلاق

- کسب عنوان شهر یادگیرنده و پیوستن به شبکه شهرهای یادگیرنده )اولین نشان بین المللی شهرداری مشهد)

- هماهنگی استقرار دفتر مرکزی آیتا )سازمان کشورهای فارسی زبان( و توسعه شبکه شهرهای فارسی زبان در مشهد،برای تبدیل شدن مشهد به پایتخت زبان فارسی و توسعه ارتباطات دیپلماسی عمومی بر پایه زبان فارسی و هویت فارسی با مرکزیت مشهد.

- یکپارچه سازی سیستم های مالی و ایجاد امکان اخذ تراز مالی لحظه ای برای شهرداری و تمام زیر مجموعه ها درستاد و سازمان ها و تمام انبارها و مراکز هزینه و نظارت پذیری لحظه ای آنها.

- اصلاح فرآیندهای اداری و حذف 42 درصد امضاهای غیرضرور در فرآیندها، و یکپارچه سازی و کاهش فرم های اداری از ۷9۰ فرم به ۱49 فرم، در جهت تسهیل گزارش کارها.

- ایجاد نظام پاسخگویی برای سنجش زمان پاسخگویی و رضایت مراجعین برای اولین بار و ارائه ارزیابی عملکرد زمانی برای همه بخش های پاسخگو به عنوان یک معیار ارزیابی.

- ایجاد نظام ارزیابی عملکرد مبتنی بر تحقق برنامه )برای اولین بار در ایران( با بهره گیری از مشاورین داخلی وخارجی و استقرار نظام مذکور در سطح سازمانی و فردی و ارزیای عملکرد اجزاء در تحقق برنامه به عنوان سند مشترک همه اجزا.

-ایجاد داشبورد مدیریت شهری )برای اولین بار در ایران(، ارائه گزارش لحظه ای از شاخص های ثبتی برنامه و میزان تحقق و تغییرات آن برای تصمیم گیری ها، در این سامانه از تغییرات منابع و مصارف کل شهرداری و سازمانها تا تراکنشهای حمل و نقل و اتفاقات آتش نشانی و زمان رسیدن به حادثه و پیشرفت پروژه ها و سایر شاخص های تحت کنترل برنامه به صورت لحظه ای و گرافیکی ثبت، و امکان گزارش گیریهای متوسط و مقایسه ای و دوره ای فراهم می شود.

- ایجاد سامانه فاش ) فضای اطلاع رسانی شفاف( کاملترین مجموعه انتشار اطلاعات در کشور.

این سامانه حاوی همه اطلاعات معاملات و قراردادها، بودجه )پیش نویس و نهایی( در کل شهرداری و سازمان های وابسته است و اتفاقاتی از قبیل هزینه کرد تیم های ورزشی، ماموریت های خارجی و ... نیز در این سامانه به اطلاع عموم می رسد. انتشار اطلاعات شهرسازی )برای اولین بار در کشور( اطلاعات همه املاک شهر شامل پروانه، پایانکار، ظرفیتهای زمین، آرای مربوط به کمیسیون ماده ۵ ، ماده ۱۰۰ یا حتی اخطارهای پلیس ساختمان و هر نوع تسویه حساب و منابع پرداختی همه املاک در اختیار همه شهروندان قرار گرفته است و شهروندان می توانند با بررسی ضوابط و قابلیتهای املاک نسبت به عملکرد شهرداری نظارت کنند.

- سامانه یکپارچه منابع انسانی که یکپارچگی و کنترل ضوابط نیروی انسانی )با انواع قرارداد(، نظام آموزش، ارتقاء و چرخش شغل، به این سامانه متصل می کند و همه دسترسی ها و بخش های عملکردی و گزارش گیری های مربوطبه دوره های مختلف، برنامه ریزی امور رفاهی و نظام پرداخت، مبتنی بر این سامانه یکپارچه شده اند و برخی از اقدامات که پیش از این قابل کنترل نبود، قابل کنترل و گزارش گیری است. این سامانه نیز برای اولین بار در کشوراجرا می شود.

-سازمان فاوای شهرداری مشهد در این دو سال توانسته با بالفعل کردن دارایی های زیرساختی خود و با مشارکت بخش خصوصی، نه تنها هزینه نگهداری کل سامانه ها و پشتیبانی نرم افزاری شهرداری مشهد را انجام دهد، بلکه به سوددهی نیز رسیده است و تنها سازمان فن آوری اطلاعات و ارتباطات سودده در شهرداری های کشور است.

- نظام سامانه های یکپارچه از برآورد اولیه تا تخصیص بودجه )بر اساس مدل سبد پروژه(، تصویب و موافقت نامه ها، برگزاری مناقصات و رسیدگی و پرداخت صورت وضعیت ها را به صورت یکپارچه انجام می دهد و هر ساله چند هزاراقدام و پروژه بر این بستر یکپارچه و با حذف کاغذ، در مسیری در امتداد هم و بدون امکان تغییر رسیدگی می شود.

-برای شناسایی ظرفیت ها و تبیین مشخصات، نقشه ها و اطلاعات مکانی و مدیریت اقدامات، اطلس روستاهای حریم مشهد تهیه و منتشر گردید و به صورت سامانه باز)ویکی( بارگذاری شد تا همه دستگاه ها و نهادهای ذیربط بتوانندبه اطلاعات کامل و به روز دسترسی و یا آنرا اصلاح کنند و شناسنامه روستاهای حریم شکل گیرد.

- منطقه بندی جدید شهری) ۱۷ منطقه( مصوب و شناسنامه محلات برای همه ۱۷۶ محله شهر مشهد با اطلاعات تاریخی، جمعیتی و نقشه های مختلف مکانی شکل گرفته چاپ، و به صورت الکترونیکی برای اقدام در سطح محله بارگذاری شده است.

- در این دوره مدیریتی کانون های ارزیابی مدیران با هدف ارزیابی قابلیت های مدیران پایه در تست ها و شرایط مختلف علمی اجرا شد و ضعف ها و روش های توانمندسازی در قالب برنامه فردی به ایشان ارائه گردید. در این راستا دوره های کوچینگ نیز با بهره گیری از بهترین اساتید کشور برگزار شد. همه این موارد با تلاش همکاران دفتر تحول و نوسازی، برای اولین بار در مشهد و ایران انجام شده است. مهندسی مجدد فرآیندهای شهری هنوز در حال اجرا است و فرآیندهای کاری در حال اصلاح می باشد و برای همه پست ها و مشاغل شهرداری شرح وظایف و حجم خدمات تدوین شده است.

- سامانه داده های باز و انتشار آزاد API همه رشته داده های زنده شهرداری برای اولین بار در کشور، زمینه بهره گیری از همه اطلاعات، پایگاه های داده و نقشه های شهر و تراکنش زنده را برای استارت آپ ها، محققین و کسب و کارها را فراهم آورده است. همچنین با جدیت و همیت همکارانم دیتا سنتر فاوا به عنوان یکی از مطمئن ترین دیتا سنتر های کشور )با آمار قطعی در حد چند دقیقه در کل دو و نیم سال گذشته( فعالیت کرده است و ایجاد شبکهRTK برای دقت در نقشه برداری مستقل از GPS ماهواره ای نیز از دیگر موفقیت های آنها به شمار می آید.

- مشهد همچنان تنها شهری است که زیرساخت های ارتباط IOT را ایجاد کرده است و مبتنی بر همکاری با اپراتورایرانسل، امکان توسعه شبکه های مرتبط با سنسورها و اجزای سنجش و ارسال پیامها را برای این زمینه دارد.

- ایجاد بانک جامع پژوهش های شهرداری های کشور در مشهدجمع آوری، کدینگ، ایجاد سامانه و دسترسی شهرداری ها و پژوهشگران به سامانه همه مطالعات، پژوهش ها، کتاب ها و مجلات شهرداری های کلان شهرها. این سامانه علاوه بر هم افزایی، مانع از دوباره کاری های پژوهشی در شهرداری های کشور می شود.

- ایجاد اندیشکده مدیریت شهری با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام، با هدف بهره گیری از نظرات نخبگان کشور در تدوین سند سیاست های کلی نظام در حوزه مدیریت شهری، به عنوان مرکز ملی تحقیقات اسناد مدیریت شهری. اندیشکده مدیریت شهری در سطح ملی، مشکلات پیش روی کلیه شهرداری های کشور را دنبال می کند.

-ایجاد شبکه هوشمند اطلاع رسانی تصویری و صوتی با قابلیت ارسال پیام های منطقه ای برای شرایط بحران و تکمیل و توسعه شبکه فیبر نوری و دکل های تجمیعی زیباسازی شده )به عنوان گسترده ترین پروژه ساماندهی مخابراتی کشور( و ایجاد سامانه میز کار یکپارچه برای همکاران و ظرفیت دورکاری که مبتنی بر آن شهرداری مشهد پس از بحران کرونا، اولین سازمان دورکار کشور را اعلام نمود. حاصل همه تلاش های نرم افزاری، پذیرفته شدن مشهد در مجموعه شهرهای هوشمند جهان به انتخاب ITV )اتحادیه جهانی ارتباطات( و اختصاص پنل اصلی به شهردار، در اجلاس جهانی WSIS است.

- استفاده از تکنولوژی پهپاد در تهیه نقشه ها و تصاویر، و نظارت های حریم و بافت های شهری از دیگر امکاناتی است که هم اکنون در بیش از نیمی از شهر مورد استفاده قرار گرفته است. این نوع تصایر و تحلیل آن، اطلاعاتی با دقت زیاد و کنترل تغییرات را به سهولت میسر می کند و توسعه آن می تواند نقش نظارتی را در حریم شهر کامل تر کند.

- در بودجه ریزی سالانه ده ها هزار میلیارد تومان منابع و مصارف سالانه هزینه شده و با تحلیل نوسانات، نرخ ارز،تغییرات بهای فلزات و هزینه های فوری، منابع هزاران پروژه کوچک و بزرگ و برنامه ریزی نقدینگی انها بدون کوچک ترین توقفی در پرداخت های جاری و عمرانی انجام شده است و دو سال است که شهرداری هیچ مطالبه معوقی نداشته است.

- در جمع آوری و انتشار گزارش های آماری سالانه و تحلیل های آماری مختلف، کسب عنوان عالی در ارزیابی استانی حاصل تلاش همکارانم در مجموعه آمار است. هزاران پژوهش و مطالعه اجرایی و تحقیق در جلسات حل مسئله که منجر به مدیریت و هماهنگی طرح ها در بخش های مختلف شهری شده است و طرح های نوآورانه بسیاری که وابستگی تامین کالا و خدمات به خارج از کشور را کم کرده است. مدیریت نظام پیشنهادات و ایده ها در داخل و بیرون از مجموعه شهرداری و ارتباط با نخبگان و انتشار مجموعه ای از این گزارش ها برای بسط دانش مدیریت شهری مرهون زحمات گروه پژوهش بوده است.

-در مرکز نوآوری با شناسایی بالغ بر ۵۰۰ مسئله شهری و ارائه آنها به جامعه خلاق، استارت آپ ها و برگزاری بیش از 2۰۰ رویداد با جامعه خلاق در طی یکسال فعالیت از نشست های بزرگ انتقال تجربه تا بازدید های اساتید و دانشجویان از مراکز فنی شهرداری و ایجاد دفاتر همکاری با دانشگاه ها و دانشکده های دانشگاه فردوسی و برگزاری سمینارهایی که موضوعات روز حوزه تکنولوژی را به کاربردهای مدیریت شهری پیوند داده است. از بلاکچین تا بازی انگاری و ایجاد پروژه های اجرایی در این رابطه محصول تلاش همکاران در مرکز نوآوری و گروه شهر خلاق بوده است.

- دفتر همکاری های بین الملل علاوه بر حفظ جایگاه مشهد در هیات مدیره متروپولیس)اتحادیه جهانی دولت های محلی(، هیات مدیره صندوق همکاری های کلان شهرها، جامعه زنان و .... توانست با تفاهم نامه با شهرداری سئول زمینه انتقال تجربه و دانش مدیریت شهری مخصوصا شهر هوشمند را فراهم کند. چندین گروه مشاوره ای در موضوعاتی چون انتخاب زباله سوز، ارزیابی عملکرد فردی و همچنین دوره های آموزشی در زمینه تامین منابع و ارزیابی طرح های شهری با حضور مدرسان برجسته خارج کشور، با ظرفیت این دفتر و با منابع سازمان های جهانی محقق گردید و طرح پروژه های مشهد در بهسازی بافت های سنتی)مانند شلوغ بازار و شهر هوشمند و...( در آنشرایط سخت تحریمی، منفذ انتقال دانش جهانی بوده است. این اقدامات و ترجمه و انتشار مطالب حاصل تلاش ارزشمند همکارانم در این حوزه بوده است.

- مدیریت منابع انسانی با تجمیع قراردادهای شرکتی، انضباط در قراردادهای حجمی، تدوین و استقرار ضوابط حقوق و دستمزد یکپارچه شهرداری، و ضوابط کف و سقف دریافتی ها در سطوح اجرایی و کاهش تفاوت ها در انواع قراردادها و سطوح سازمانی و انضباط ارزشمند در نظام آموزشی اجتماعی قابل صحت سنجی است، و افزایش 4۰۰ نفر در مجموع پیمان ها حجمی و شرکتی، به رغم توسعه بسیار فعالیت ها و خدمات شهری، کارنامه ارزشمندی به جا گذاشته است.

- اداره هماهنگی و پیگیری های ویژه معاونت که با پوشش همه خدمات و زمانبندی و پشتیبانی آنها، وظیفه روابط عمومی حوزه و رصد و ارزیابی فضای رسانه ای مرتبط با شهرداری را نیز بر عهده داشته است، که همدلی و همراهی آنان و مشاوران محترمی که مرا لایق ارائه نکات خود داشتند اند، موجب قدردانی است.

از شهردار محترم، اعضای محترم شورای شهر، همکاران محترم و شهروندان عزیز بابت پروژه های ناتمام عذرخواهم.

اپلیکیشن زائر)خدمات زائر مبتنی بر تسهیلات مالی در درگاه یکپارچه(شهر بدون گرسنه)پروژه همکاری اشتراکی با نهادهای محلی و خیریه ها بری کاهش فقر(بانک کار)ارائه خدمات پاره وقت توسط متقاضیان کار به نهادهای شهری(دیپلماسی و برندینگ شهری) در نظام مدون توسعه دیپلماسی عمومی با هدف افزایش سرمایه معنوی شهر(برگزاری روز جهانی توس و هفته خراسان در یونسکو)که به دلیل شیوع کرونا لغو شد(دریافت نشان مشهد، شهر دوستدار آب)پروژه مشترک با یونسکو برای مدیریت منابع آب و بهره گیری نتیجه آن دردشت مشهد(سرای محله)نظام ارائه مشوق برای ایجاد مکان های تجمع در محلات، که به رغم تصویب توسط شورای محترم هنوزبه مرحله اجرا در نیامده است(زون فن آوری شهری)که با همکاری پارک علم و فناوری و دانشگاه فردوسی، لایحه آن به شورای محترم اسلامی شهرتقدیم شده است(موزه خوشنویسی و کتابت جهان در مشهد)که در تیم های جاری با همکاری یونسکو و اهدای آثار خوشنویسی جهانبه این مرکز شکل میگرفت و این مورد هم به دلیل شیوع کرونا به زمان دیگری موکول شد(و بسیاری از اقدامات ریز و درشت دیگر به رغم تلاشهای زیاد همکارانم، همچنان در مسیر توسعه اند و بسیاری دیگرکه در اطلاع رسانی و دسترسی عمومی به آنها قاصر بوده ام و از اینکه در معرض استفاده همشهریان قرار نگرفته است،شرمنده ام.

با همه امکانات خود چه به عنوان رئیس کمیسیون برنامه ریزی کلان شهرها و چه به عنوان عضو کمیته مدیریت شهری مجمع تشخیص مصلحت نظام، کوشیده ام تا قوانین و نظامات امور شهرداری ها اصلاح شود. هر چند جلسات متعدد با وزارت کشور، کمیسیون اجتماعی دولت و معاونت حقوقی ریاست جمهوری، سازمان اداری و استخدامی و نهایتا کمیسیون های مجلس شورای اسلامی در چندین طرح و لایحه اثر بخش بوده است و همچنان قوانین اصلاح استخدامی شهرداری ها پس از 4۰ سال لایحه ای آماده در نوبت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

از همه کسانی که در این دوره نسبت به تغییرات و اتفاقات شهرداری مشهد در مصاحبه ها و سخنرانی ها توجه داشته اند و با اهدای لوح تقدیر و انتخاب و معرفی مشهد به عنوان الگو و نمونه موفق به اینجانب و همکارانم لطف داشته اند، از معاونین رییس جمهور ، وزرای محترم و معاونین و مدیران وزارت کشور، شهرداران کلانشهرها، معاونین برنامه ریزی و دبیر محترم و اعضای مجمع تشخیص مصلحت و سایر شهرداران کلانشهر ها به طور خاص سئول و برلین و دبیرکل مترو پلیس سپاسگزارم.

این دوره همچنین با تذکرات، محدودیت ها و اعلام نظرات بسیاری از نهادهای نظارتی توام بوده است که ضمن تشکر از بخش های مشفقانه آن، شرایطی را رقم زده و مجموع محدودیت ها و مضائقی را پیش آورده که ادامه آن را خارج از توان خود می دانم. به طور خاص از آغاز سال 99 ، مجموعه این محدودیت ها، فرصت مفید خدمت را از اینجانب گرفته است و بیش از این قادر به ادامه همکاری نیستم.

ضمن تشکر از آقای مهندس تقی زاده خامسی که اینجانب را لایق این مسئولیت دانستند و سپاس از جنابعالی که ادامه این مسئولیت به پشتوانه حمایت شما میسر گردید، و ضمن تشکر از همه مدیران و همکاران ارجمندم و اعضای محترم شورای اسلامی شهر مشهد که مرهون حمایت آنان هستم، و همچنین همفکری معاونین سابق برنامه ریزی شهرداری مشهد که امیددارم خداوند همواره ایشان را به سلامت دارد، تشکر می کنم و امیدوارم در حفظ و توسعه کیان مجموعه ای که پایه گذاری کردند، شرمنده نباشم.

برای آینده:

این دوره با رویکرد شهر هوشمند آغاز شد. هوشمندی شهر در گروی انسان محوری و زیست پذیری بیشتر و در ارتباط با میزان مشارکت شهروندان است و تکنولوژی تنها ابزار این تسهیل انسان محوری است . امیدوارم گامهایی که بر این اساس برداشته شده، در آینده ادامه یابد.

شفافیت و سلامت، افزایش مشارکت و نظارت مردم، تعهد به برنامه ریزی و اجرای برنامه، بهره وری منابع و انضباط مالی و کاهش هزینه ها، پاسخگویی و مسوولیت پذیری و باور به نوآوری، خلاقیت و توان و دانش کارشناسی و جوانان پویا، رویکرد این دوره بوده است. در بحث شفافیت، همه اطلاعات شهری در معرض عموم قرار گرفته است و امیوارم این روند همچنان ادامه یابد و اصلاح فرایند ها که توسط همکاران شهرسازی که آغاز شده تا آبان ماه به نتیجه برسد. لازم است که اطلاع رسانی و آموزش عمومی در این بخش و به ویژه برای مهندسین، سازندگان و مشاورین انجام گیرد. با بهره گیری از روش های جایگزین و آگاهی عمومی از مقررات و ظرفیت های املاک و همچنین حذف کمیته ها و بازدید ها، امکان حذف واسطه گری و حواشی و پاسخگویی سالم میسر خواهد شد. شفافیت قرارداد ها و پروژه ها در حالی در معرض عموم است که همه پیمان ها در مرحله فراخوان و بعد از عقد قرارداد و افراد حاضر در جلسات تصمیم گیری و مشخصات پیمانکاران و اعضای هیأت مدیره و میزان قرارداد های آنان و وضعیت پروژه و توزیع آنها بر نقشه و میزان پیشرفت آنها قابل نظارت دائمی است، اما پیمانکاران و تامین کنندگان باید

در رقابت آزاد به حقوق خود آشنا شوند واطلاع رسانی، آموزش و ترویج این حقوق نظارت و شفافیت همچنان مورد تاکید است .

برنامه عملیاتی ضامن توازن و توسعه پایدار و کاهش نابرخورداری های زیرساختی است. داشبوردهای مدیریتی ایجاد شده، بخش تحقق برنامه را میسر می سازد. در خصوص حریم جدید شهر مشهد، علاوه بر اطلس حریم، توجه به اصلاح قوانین مرتبط با تصمیم گیری های حریم بسیار لازم است و مجموعه نشست ها، مقالات و کتب منتشره، زمینه حرکت به سمت اصلاح قوانین را فراهم آورده است و امیدوارم با کمک سایر شهرها به نتیجه برسد. همچنین توجه به برنامه عملیاتی مانع تصمیمات مقطعی و اقتضایی می باشد. امیدوارم برش های سازمانها و مناطق بتواند زمینه تصمیم گیری های محلی برای پوشش یک کل منسجم را فراهم کند و از شهردار محترم تقاضا می کنم پایش شاخص های برنامه در حوزه های مختلف را همچنان در برنامه روزانه خود حفظ کند.

در موضوع محیط زیست، ساخت خودرو برقی )تاکسی و اتوبوس( که به مرحله اجرای تجاری وارد شده، نیاز به پیگیری دارد. همچنین درخت های هوشمند )مبتنی بر جلبک های اکسیژن ساز( که ساخت نمونه شهری آن آغاز شده، در کنار ایجاد ساختار کنترلی مناسب در نحوه سوخت خودرو ها و موتور خانه ها که برای هر سه شرکت های دانش بنیان آغاز به کار کرده اند، تنها راه های سریع کاهش آلودگی هوا در فصل های برگ ریز هستند.

برای مدیریت یکپارچه داده های شهری، اتصال کدینگ دستگاه های اجرایی الزام تسهیل خدمات است و مردم گناهی ندارند که دستگاه های شهرداری، آب، برق، گاز، پست و ثبت املاک هر کدام با ساختاری غیر متصل به هم خدمات ارائه می دهند.

از ابتدای حضور در شهرداری، توسعه اپ های شهروندی را متوقف کردم و باور دارم که توسعه این سطح خدمات توسط بخش خصوصی معنادار و پایدار می شود. اکنون که بستر یکپارچه خدمات با سوپر اپ شهر من)کاملا با مدیریت شهرداری( مهیا شده، توسعه این مجموعه را در سایر شهرها و افزایش خدمات آنرا، باز هم از طریق بخش خصوصی می دانم. ارزشیابی سهام و لایحه ایجاد شرکت برای این منظور را به شورای محترم ارسال نموده ام.

در خصوص شرکت پارک حاشیه الیت، توسعه زیر ساخت )که علاوه بر زیر ساخت های ارتباطات تجاری، موضوع مهم فیبر نوری خانگی را نیز دنبال می کند( لایحه نحوه فراخوان و واگذازری بخشی از سهام پیش از این ارائه و هم اکنون در مرحله فراخوان است. در خصوص سایر بخش ها و تبدیل بخشی از دارایی ها به منابع نقد شونده از طریق واگذاری سهام در بورس، قبلا شهردار محترم و معاونت اقتصادی تاکید داشته اند. امیدوارم محدودیت های قانونی و نظارتی زودتر رفع شود و این امکان برای فعالیت هایی مانند پروژه های بزرگ خدماتی نیز مهیا شود.

دو قرارداد بزرگ برای تهیه شناسنامه قطعات مورد نیاز با دو دانشگاه مهم کشور منعقد شده است، که زمینه فراخوان تولیدداخل قطعات را فراهم می کند. در شرایط امروز کشور، بیش از گذشته به تولید داخل و ارتباط با پارکهای فناوری و توان شرکت های نوآور نیاز داریم. امیدوارم صندوق مالی برای حمایت طرح های نوآورانه شهری شکل بگیرد و با مکانیزم تکمیل حمایت های بخش خصوصی، زمینه تامین خدمات و کالای داخل را با نگاه اقتصاد مقاومتی، بیشتر فراهم آورد.

به رغم وابستگی اقتصاد شهر مشهد به حضور زائران، مشهد هیچ گاه آمار دقیقی از تحلیل حضور زائران نداشته است. توافقی با اپراتورهای تلفن همراه، جهت این امر انجام شد، که بنا به دلایلی هنوز به نتیجه نرسیده است و لازم است این پایه اطلاعات مبنی بر مدت حضور، مبدا، شرایط و نحوه سفر استخراج گردد، چرا که هر نوع برنامه ریزی برای بهبود، وابسته به شناخت کامل، دقیق و صحیح است.

مشهد بزرگترین شهر در بین شهرهای کشورهای پیرامون خود است. شهرداری نهاد سیاستگزار و متولی اقتصاد شهر می باشد. هر چند قوانین فعلی و وظایف مندرج در آن مربوط به ۶۰ سال پیش، این امر را بیان ننموده است. برای توسعه روابط تجاری، رونق اقتصادی و در جهت اهداف اقتصاد مقاومتی، لازم است دیپلماسی شهری در سطح عمومی در تعامل با شهرهای فارسی زبان ) ۱4 شهر( و کشورهای همسایه در سطح ارتباطات فرهنگی، ورزشی، علمی و ... شکل گیرد. علاوه بر شهرداری ها و از طریق شهرداری ها، ارتباط اتاق های بازرگانی، اصناف، دانشگاه ها و سازمان های همگن می تواند زمینه این تعامل باشد. لازم است رویدادهای ورزشی، فرهنگی و ... در کلیه این شهرها فراخوان شود. در کنار دفتر آیتا، هر نهاد دیگری که می تواند به این نوع تحرک کمک کند، زمینه توسعه و مدیریت دیپلماسی عمومی در مشهد محقق می شود.

از صمیم قلب آرزو می کنم اصلاح قوانین در سطح ملی و ضوابط در سطح شهرداری ها، با مهندسی مجدد فرآیندها که با تاکید جنابعالی آغاز شده، در کاهش مراجعات، کوتاه شدن رویه ها، حذف گردش کارهای و امضاهای غیر ضرور، و سلامت و شفافیت به نتیجه برسد و صرفه جویی ناشی از آن و مدیریت بهتر منابع در انتخاب و اجرای پروژه ها بتواند مدیریت شهری را به نهادی کارآمدتر تبدیل کند. همچنان خود را بر همان عهدی که بستم پایبند می دانم ، در تکمیل و مساعی هر بخشی از برنامه ها و کارها، هر چه در توان دارم در هر جا که باشم به انجام رسانم . امیدوارم که همه آنانی که مرهون حمایت و تلاشهای شان هستم، قصور اینجانب را ببخشند و عفو و دعای خود را دریغ نفرمایند. از این پس نیز هر جا که باشم اندیشه ای جز پیشرفت و توسعه میهن عزیزمان ندارم و چون گذشته و با همان ایمان، ادامه خواهم داد .

دلی سربلند و سری سر به زیر

از این دست عمری به سر برده ایم

شهریار آل شیخ

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز