رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

۴/۷ درصد اراضی کشاورزی کشور در لرستان وجود دارد / سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان ۶۷ هکتار است

۱۳۹۹/۰۴/۱۶ - ۱۱:۴۵:۰۱
کد خبر: ۱۰۲۵۳۳۰
۴/۷ درصد اراضی کشاورزی کشور در لرستان وجود دارد  /  سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان ۶۷ هکتار است
اسفندیار حسنی‌مقدم گفت: ۴/۷ درصد اراضی کشاورزی کشور در استان بوده که این به این معنا است که سه برابر اراضی آب داریم.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛  حسنی‌مقدم   در دیدار با نماینده معظم و معزز ولی‌فقیه در لرستان ، اظهار کرد: چالش‌ها و موانعی در توسعه بخش کشاورزی استان وجود دارد که می توان از این بین سه مورد اصلی و مهم را برشمرد که مهمترین مورد موضوع تخصیص آب  استان است.

اوافزود: تقریبا سالانه ۱۴ میلیارد مترمکعب آب در استان تولید می‌شود، که می توان گفت ۱۱ درصد آب کشور را لرستان دارد اما کار شاخصی در این راستا در استان انجام نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح  کرد: ۴/۷ درصد اراضی کشاورزی کشور در استان بوده که این به این معنا است که سه برابر اراضی آب داریم.

حسنی مقدم خاطر نشان  کرد: در این راستا می‌توانیم آب‌خوانداری انجام دهیم و آب‌ها را به زیرزمین هدایت کنیم و همچنین می‌توان آبخیزاری را به صورت مکانیکی و بیولوژیکی انجام داد.

او عنوان کرد: در بخش سدسازی کاری خاصی در استان انجام نشده است  و می توان گفت حدود نیم درصد سدهای کشور در لرستان قرار دارد و در این راستا استان ظرفیت بسیاری برای احداث سد دارد چون اگر استان سد داشته باشد آب پلدختر را نمی‌برد و آن را ذخیره و استفاه می‌کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان  تاکید کرد:  مانع دوم در بخش توسعه کشاورزی خُرد مالکی بودن است، که متوسط قطعات زمین‌های ما شش و نیم هکتار می باشد که با این روند نمی توان انتظار توسعه در بخش کشاورزی را داشته باشیم.

حسنی مقدم با بیان اینکه این خُرده مالکی‌ها باید یکپارچه‌سازی شوند و از نظام بهره‌برداری خُرده مالکی خارج شُد،  یادآورشد: مشکل سوم در راستای توسعه کشاورزی عدم الگوی کشت است.

او بیان  کرد:  برنامه الگوی کشت تصویب شده است که از اول پاییز و  ابتدای سال زراعی جدید از طرف وزارت متبوع به استان ابلاغ می گردد، که در اجرای این برنامه کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی می بایست ما را یاری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان  خاطر نشان  کرد: برای توسعه بخش کشاورزی نیاز به سرمایه و اعتبارات ویژه است که سهم‌استان لرستان به عنوان یک مطالبه از اعتبارات ملّی به طور جدی  پیگیری می شود.

حسنی مقدم با بیان اینکه در حوزه باغبانی استان ظرفیت‌های خدادادی بالقوه و بالفعل زیادی وجود دارد که هنوز شکوفا نشده است،  تاکیدکرد: در زمینه گیاهان دارویی نیز می‌توان با برنامه ریزی و سرمایه گذاری بخشی از مشکلات اشتغال استان را مرتفع نمود.

وی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی برعکس صنعت نیاز به سرمایه زیادی ندارد و با اندک سرمایه می‌توان بیشتر سود را به‌دست آورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان   اضافه  کرد: سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان ۶۷ هکتار بوده که این رقم پایینی است و باید گلخانه‌های مُدرن در استان داشته باشیم.

 حسنی مقدم با اشاره به کشت زعفران، افزود: کشت زعفران دارای درآمد خوبی است و همچنین در راستای اصلاح نژاد دام روستایی لرستان پتانسیل مطلوبی وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی  لرستان با اشاره به ظرفیت های فوق العاده استان در زمینه شیلات و آبزی پروری ،ادامه داد:  با توجه به این که استان لرستان مقام اوّل تولید ماهی قزل آلا را در استانهای غیر ساحلی دارد، این ظرفیت مهم یکی از پتانسیلهای اصلی در اشتغال و سرمایه گذاری در استان است  و به توجه  هرچه بیشتر در این بخش تاکید کردند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی  لرستان در پایان این دیدار از آمادگی این سازمان در جهت همکاری با تمامی سرمایه گذاران در بخش کشاورزی تاکید کرد وگفت: با توجه به ظرفیتهای فراوانی که در بخش کشاورزی در استان لرستان وجود دارد این سازمان آمادگی کامل در جهت همکاری با تمامی سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی را دارد.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز