لرستان و کرونا / ضرورت تعهد به ماسک زدن

۱۳۹۹/۰۴/۲۲ - ۱۴:۳۶:۵۴
کد خبر: ۱۰۲۸۲۳۶
لرستان و کرونا / ضرورت تعهد به ماسک زدن
متأسفانه شیوع بیماری کرونا گسترش یافته است. ضرورت دارد اقشار مختلف جامعه به صورت خود ـ تعهدآور از ماسک استفاده کنند.

خبرگزاری برنالرستان - گروه اجتماعی : متأسفانه شیوع بیماری کرونا گسترش یافته است. ضرورت دارد اقشار مختلف جامعه به صورت خود ـ تعهدآور از ماسک استفاده کنند.

همچنین ضرورت دارد در مکانهای عمومی، بیش از پیش بر اجرای الزامی بودن ماسک، نظارت میدانی شود.

 متأسفانه هنوز در سطح شهر، تعداد زیاد اعلامیه های سالگرد و چهلم دیده می‌شود.  اینها همگی دعوت ناخواسته به شکل‌گیری کانون‌های تجمع است که می‌تواند سرعت شیوع بیماری کرونا را چند برابر افزایش بدهد.

 ضرورت دارد یک طرح جامع غربالگری در همه ادارات و بانک‌های استان اجرایی شود.   متأسفانه هنوز در جاهایی همچون برخی بانک‌ها، دفاتر پیشخوان، دفاتر کارگزاری‌، شهرداری‌ها و ... ازدحام جمعیت ارباب رجوع دیده می‌شود.  نیاز است هرچه سریعتر زیرساخت‌های ارائه خدمات غیرحضوری اجرایی شود.

 اینکه در یک بیمارستان، خدمات مشترکی همچون رادیولوژی به هر دو گروه بیماران کرونایی و غیرکرونایی همراه با هم ارائه شود خودش باعث شیوع هرچه بیشتر بیماری کرونا می‌شود.  ضرورت دارد بیمارستان ویژه کرونایی‌ها خودش کاملاً مستقل و منفک از سایر بیمارستان‌ها در هر شهرستانی باشد.

 مراکز تست‌گیری نیازمند نظم‌بخشی بیشتری هستند به گونه‌ای که هجوم تعداد زیاد افراد برای تست‌گیری، خودش باعث افزایش سرعت شیوع بیماری کرونا (کووید 19) نشود.

 علاوه بر استفاده اجباری از ماسک و دستکش در محیط های اداری، همه ادارات و بانکها می‌بایست در محل درب ورودی مجهز به مکانیزم غربالگری اولیه همچون دستگاه تب‌سنج برای کارکنان و ارباب رجوع باشند. بهتر است در شرایط فعلی که دوباره شیوع کرونا در استان سرعت گرفته است کار کارمندان به صورت شیفت‌بندی انجام گیرد.

 فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی در این زمینه که همه از ماسک استفاده کنیم می‌بایست تقویت شود. تجربه جان‌باختگان کرونایی نشان می‌دهد کرونا مختص سن خاصی نیست و همه اقشار در خطر ابتلا به آن قرار دارند. پس، هوشیاری عمومی را باید ارتقاء داد.

 وقتی تصمیمی در ستاد استانی مبارزه با کرونا تبدیل به مصوبه می‌شود بایستی مکانیزم‌های لازم اجرای دقیق مصوبه هم تعیین شود. نظارت بر اجرا یک بخش مهم قضیه است.

بسیاری از هتل‌داران، رستوران‌ها، تورهای گردشگری و ... چند ماه است تعطیل شده‌اند. می‌بایست با پیگیری‌های مجمع نمایندگان استان، کمک‌های مالی بیشتری به آنها صورت گیرد.

1پیشنهاد می‌شود همچون گذشته، آمار وضعیت شهرستان‌ها و استان‌ها از نظر تعداد کرونایی‌ها، اعلام شود. عدم اعلام آمار هر شهرستان، خودش گاهی باعث نادیده گرفتن وضعیت شیوع توسط بخشی از مردم می‌شود.


یاداشت : شهرام شرفی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز