خبر خوب برای متقاضیان مسکن

۱۳۹۹/۰۴/۲۳ - ۱۰:۵۷:۴۶
کد خبر: ۱۰۲۸۵۹۹
خبر خوب برای متقاضیان مسکن
امروز خبری خوش برای متقاضیان مسکن در رسانه ها منتشر شده است که جویندگان مسکن در استان خراسان رضوی نیز می توانند از آن بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، این خبر حاکی از آن است که بانک مسکن فاز دوم انتشار اوراق رهنی را به مبلغ ۱۰۰۰ میلیاردتومان به پشتوانه تسهیلات قدیمی خرید مسکن را اجرا می‌کند.

سیدمحسن فاضلیان عضو هیات‌مدیره بانک مسکن و همچنین «طراح و هدایتگر بازار رهن ثانویه» درباره جزئیات برنامه انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی که از امروز (دوشنبه ۲۳ تیرماه) انجام می‌شود، اعلام کرد: دومین مرحله انتشار اوراق رهنی (MORTGAGE BACKED SECURITIES) از روز -دوشنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۹ - به مبلغ ۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال برگزار می شود.

وی در تشریح ماهیت این اوراق افزود: مهندسی اوراق رهنی به این صورت است که وام‌های رهنی جاری بانک که زنده می باشند و دوره وصول آنها متغیر و به صورت متوسط از ۱۰ تا ۱۵ سال است، دارایی مبنای انتشار اوراق رهنی قرار می‌گیرد و این تسهیلات از طریق فروش این اوراق، تبدیل به «وجه نقد» می‌شوند که در فرایند مدیریت منابع و مصارف بانک، صرف تسهیلات جدید خواهد شد. بنابراین زنجیره پیوسته‌ای از وام رهنی و تبدیل آن به اوراق رهنی به صورت تسلسل‌وار می‌تواند در کل بسته وام‌های زنده رهنی بانک‌های کشور در بخش املاک و مستغلات مد‌نظر باشد.

عضو هیات‌مدیره بانک مسکن با بیان اینکه شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به عنوان شرکت تخصصی در حوزه املاک و مستغلات نقش برجسته‌ای در ساختارسازی این اوراق و عرضه هر چه موفق‌تر آن به عمل آورده است، تصریح کرد: فرایند اخذ مجوزهای مربوطه از بانک مرکزی و سازمان و سایر نهادهای ذیربط بیش از ۲ سال طول کشیده است که می‌تواند مبنایی محکم و قابل تداوم در انتشار اوراق رهنی در مراحل بعدی و با حجم بالاتر باشد.

 

گفتنی است، سایر بانک‌ها می‌توانند برای تبدیل تسهیلات پرداختی به منابع نقد، از ظرفیت حرفه‌ای بانک مسکن برای انتشار اوراق رهنی بهره ببرند تا به واسطه این کار جمعی، توان حمایت شبکه بانکی از بازار مسکن از بابت پرداخت تسهیلات به شکل تصاعدی افزایش پیدا کند.

طی سال‌های اخیر سهم بخش مسکن و ساختمان از تسهیلات بانکی از بالای ۲۰ درصد به زیر ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است که البته در این میان، بانک مسکن همواره مسولیت پرداخت نیمی از کل تسهیلات مسکن در شبکه بانکی را برعهده داشته است.

براساس این گزارش، مبلغ اسمی هر ورقه اوراق رهنی که فردا منتشر می‌شود یک میلیون تومان است و این اوراق با نرخ سود ۱۶ درصد عرضه می‌شود. مدت اوراق ۲۴ ماهه است و سود آن هر سه ماه یکبار از زمان تاریخ انتشار به دارندگان اوراق پرداخت خواهد شد.

بخشی از ویژگی های این اوراق شامل این موارد است؛ تدابیر  بانک مسکن به گونه ای انجام شده که اوراق توسط یک شرکت معتبر، بیمه شده است. بانک مسکن، بانی اوراق است و متعهد پذیره نویسی نیز شرکت تامین سرمایه  بانک مسکن است. هیچ محدودیتی برای خرید اوراق وجود ندارد و حداکثر خرید هر شخص حقوقی و حقیقی نامحدود است. خرید اوراق مستلزم وجود کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده گذاری مرکزی است. همچنین معاملات دست دوم این اوراق پس از اتمام پذیره نویسی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آغاز می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز