معاون استاندار:

محصولات صادرات محور کردستان حمایت می‌شوند

۱۳۹۹/۰۴/۲۳ - ۱۴:۲۰:۲۱
کد خبر: ۱۰۲۸۷۴۳
محصولات صادرات محور کردستان حمایت می‌شوند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان بر حمایت از محصولات صادرات محور تاکید کرد و گفت: هدف‌گذاری توسعه صادرات برای استان باید بر مبنای تولید اینگونه محصولات انجام شود.
به گزارش خبرگزاری برنا، خالد جعفری در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اظهار داشت: بیشتر مسوولان استان هم زبان و هم شعار هستند ولی به دلیل اینکه در عمل اینگونه نیستند در بسیاری از موارد و مسائل نمی‌توانیم به نتیجه لازم دست پیدا کنیم.
 
وی افزود: تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در جلساتی که مباحث مهمی بویژه در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده است، مطرح می‌شود حضور پیدا نمی‌کنند.

جعفری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین کارگروه‌های استان، توسعه صادرات است، اضافه کرد: امروز که کشور ما در شرایط جنگ اقتصادی قرار گرفته یکی از مهمترین مسائل در بهبود وضعیت اقتصادی تامین ارز مورد نیاز است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان برگشت ارز حاصل از صادرات و رونق صادرات محصولات تولیدی استان را اولویت امسال اعلام کرد و یادآور شد: هدف‌گذاری توسعه صادرات برای کردستان باید بر مبنای تولیدات صادرات محور باشد.

جعفری برحمایت از محصولات صادرات محور در استان تاکید کرد و گفت: در بخش صنعت استان بیش از ۲۰ واحد، معدن پنج واحد و بخش کشاورزی هم ۵۰ واحد صادرات محور داریم و باید در سال جهش تولید حمایت از این واحدها در اولویت قرار گیرد.

وی تاکید کرد: حمایت از این واحدها هم منجر به رونق تولید، حفظ و افزایش اشتغال  و هم تامین ارز مورد نیاز کشور می‌شود و این مهم با پای کار بودن و همکاری بخش خصوصی قابل تحقق است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات انجام شده استان در سال گذشته کمتر از ۳۰ درصد آن سهم محصولات تولیدی استان بوده است.

هدف گذاری ۶۸۰ میلیون دلاری صادرات در کردستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: هدف گذاری صادرات از مرزهای استان برای سال جهش تولید انجام ۶۸۰ میلیون دلار صادرات است که در سه ماهه امسال ۲۱۶ میلیون دلار آن تحقق پیدا کرده است.

محمد دره‌وزمی با اشاره به اینکه توسعه صادرات با کشور عراق در برنامه کاری سازمان قرار گرفته است، اضافه کرد: تحقق جهش تولید و توسعه صادرات بدون همکاری بخش خصوصی امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: تعداد واحدهای صادر کننده در بخش صنعت و معدن استان در سال ۹۷،  ۲۷ واحد بوده که این تعداد سال گذشته به ۴۸ واحد افزایش یافت و امیدواریم امسال این تعداد به ۸۰ واحد برسد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه ۳۸۰ کارت بازرگانی در استان صادر شده که خروجی عملکرد صادرات این کارت‌های بازرگانی مشخص نیست، افزود: برگشت ارز حاصل از صادرات در استان به معضل تبدیل شده و صادرکنندگان مدعی هستند صادرات آنها با اقلیم کردستان عراق به صورت ریالی انجام می‌شود و مسوولان کشوری این را نمی‌پذیرند و عنوان می‌کنند در عراق که ریال چاپ نمی‌شود تا با ریال معامله انجام گیرد.

افزایش ۱۷ درصدی مبادلات تجاری در کردستان

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: طی سه ماهه نخست امسال ۹۱۶ هزار تن کالا به ارزش ۳۵۸ میلیون دلار از مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده است.

بختیار خلیقی اضافه کرد: این میزان صادرات انجام شده در مرزهای استان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی ۶۷ درصد و از نظر ارزش دلاری هم ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی میزان واردات انجام شده از گمرکات استان را ۹ هزار و ۴۰۰ تن به ارزش ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار اعلام کرد و گفت: میزان واردات انجام شده در این مدت نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته از لحاظ وزنی ۵۹ درصد رشد و از نظر دلاری هم ۲۰ درصد کاهش یافته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: میزان ترانزیت انجام شده در مرزهای استان طی سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از نظر وزنی ۴۸ و از لحاظ دلاری ۶۲ درصد کاهش داشته است.

خلیقی یادآور شد: کل مبادلات تجاری انجام شده در مرزهای استان طی سه ماهه نخست امسال یک میلیون و ۱۴۵ هزار تن به ارزش ۸۱۱ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۷ درصد افزایش و از نظر ارزشی هم ۴۵ درصد کاهش داشته است.

۱۷۰ کارت بازرگانی در کردستنان در آستانه تعلیق شدن هستند

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج هم در این جلسه اظهار داشت: مشکلات دست و پای تجارت در استان را بسته است و باید تلاش شود محدودیت‌ها کاهش یابد تا شاهد رونق صادرات و تولید باشیم.

فاروق کیخسروی با اشاره به اینکه مکانیزم و ابزاری برای برگشت ارز حاصل از صادرات وجود ندارد، گفت: بیشتر ارتباط صادرکنندگان استان با اقلیم کردستان عراق است و به دلیل اینکه هیچ گونه مبادلات بانکی بین ایران و اقلیم کردستان انجام نمی‌شود مشکلات زیادی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات وجود دارد.

وی با بیان اینکه صرافی که بتواند مبادلات پولی بین صادرکنندگان ما و اقلیم کردستان عراق تسریع کند معرفی نشده است، اضافه کرد: ۱۷۰ دارنده کارت بازرگانی در استان کارت‌هایشان به دلیل اینکه نتوانستند ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند در آستانه تعلیق شدن، است.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج افزود: انتظار می‌رود مسوولان استان راهی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات پیدا کنند تا فعالان اقتصادی استان ما دچار مشکل نشوند.

کیخسروی  با اشاره به اینکه ایجاد مرکز تجاری با اقلیم کردستان عراق می‌تواند راهگشای توسعه صادرات کردستان ایران باشد، گفت: بهمن ماه سال گذشته مقدمات انجام ایجاد این مرکز را انجام دادیم ولی به دلیل منع تردد به دلیل شیوع ویروس کرونا تاکنون نتوانسته‌ایم آنرا پیگیری و نهایی کنیم

.وی یادآور شد: صادرات در مرزهای استان به طور سنتی و بیشتر توسط پیله‌وران انجام می‌شود بنابراین معاملات انجام شده به صورت ارزی نیست و ریالی صورت می گیرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: اگر صادرات به اقلیم کردستان عراق هم به طور رسمی و هم چون صادرات به دیگر کشورهای دنیا انجام شود مشکل بازگشت ارز حاصل از صادرات هم برطرف می‌شود.

ساز و کاری برای برگشت ارز حاصل از صادرات وجود ندارد

یکی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان کردستان هم در این جلسه یکی از مهمترین مشکلات صادرکنندگان را پیمان سپاری ارزی اعلام کرد و گفت: هیچ ساز وکاری برای برگشت ارز حاصل از صادرات وجود ندارد.

خسرو شجاعی با بیان اینکه معامله صادرکنندگان استان با اقلیم کردستان عراق با ریال انجام می‌شود و بازگشت ارز برای آنها مقدور نیست، افزود: ما نیازی به مشوق صادراتی نداریم چرا که در زمان‌های گذشته هر بار در این رابطه مسوولان وعده دادند،  عملی نشده است.

وی با اشاره به اینکه درخواست  تولیدکنندگان از مسوولان استان ارزش قائل شدن برای حفظ اشتغال در واحدهای تولیدی است، یادآور شد: مسوولان این مهم را هم در نظر داشته باشند که در شرایط کنونی حفظ اشتغال برای واحدهای تولیدی بسیار سخت است و باید آنها را حمایت کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز