آزمایش ویروس کرونا فقط در ۱۶ دقیقه!

۱۳۹۹/۰۴/۲۵ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۹۲۹۸
آزمایش ویروس کرونا فقط در ۱۶ دقیقه!
محققان دانشگاه بیلفیلد در آلمان راهکار جدیدی را برای آزمایش ویروس کرونا ابداع کردند که امکان دستیابی به نتایج را ۱۰ برابر سریع‌تر از روش‌های قبلی و در مدت ۱۶ دقیقه فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ در حال حاضر مدت زمان لازم برای تعیین نتیجه این آزمایش‌ها بیش از دو ساعت است. در حالی که نتایج آزمایش در شیوه جدید در مدت ۱۶ دقیقه آماده می‌شود و هزینه انجام آزمایش نیز کمتر از روش‌های قبلی است.

متداول‌ترین شیوه آزمایش تشخیص ابتلا به ویروس کرونا، با عنوان PCR‌ شناخته می‌شود که در آن از مواد ژنتیکی ویروس به عنوان مبنا استفاده می‌شود. در این آزمایش ابتدا نمونه بزاق یا مخاط شخص مورد نظر گرفته می‌شود که در صورت وجود آلودگی ویروسی، با مواد ژنتیکی ویروس به شکل مولکول‌های RNA همراه است. سپس این مولکول‌ها در یک فرآیند شیمیایی از سایر ترکیبات جدا شده و در جریان فرایندی موسوم به واکنش زنجیره‌ای پلیمراز تکثیر می‌شوند تا امکان آزمایش روی آن‌ها فراهم شود. برای این منظور از دستگاهی موسوم به چرخه حرارتی استفاده می‌شود تا دمای محیط بر اساس یک برنامه قبلی افزایش و کاهش یابد. در این فرایند ترکیبات دیگری از جمله یک آنزیم به مواد ژنتیکی اضافه می‌شود تا به میزان کافی برای تشخیص وجود ویروس کرونا تکثیر شود.

اکنون متخصصان بیلفیلد از یک چرخه حرارتی پیشرفته موسوم به NEXTGENPCR استفاده کردند که کاملا خودکار است و مدت زمان تکثیر مولکول‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. در نتیجه سرعت دستیابی به نتایج آزمایش نیز تا ۱۰ برابر افزایش می‌یابد.

به گفته محققان این شیوه جدید، امکان تجزیه و تحلیل ۵۷۰ نمونه را در هر ساعت فراهم می‌کند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

 

نظر شما