برنا گزارش می دهد ؛

سمن ها موثرترین نهاد درم سیر پیوند مردم و دولت هستند / سمن ها عاملی برای حفظ هویت اجتماعی جوانان

۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۱۲:۰۹:۲۶
کد خبر: ۱۰۳۲۹۹۴
سمن ها موثرترین نهاد درم سیر پیوند مردم و دولت هستند / سمن ها عاملی برای حفظ هویت اجتماعی جوانان
دبیرمجمع سازمانهای مردم نهاد جوانان لرستان می گوید: سمن ها ، سازمان های غیر دولتی هستند که جایگاه ویژه ای در تصمیم گیری دارند و یکی از اساسی ترین شاخص های توسعه انسانی محسوب می شوند و به عنوان بازوی پر توان دولت در تحقق اهداف توسعه محسوب می شوند.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛ همانطور که ثابت شده است در جامعه کنونی حل تمامی مشکلات توسط دولت وجود ندارد بنابراین برای متعادل کردن روند حل مشکلات اکنون سازمان های مردم نهاد در سطح کشور نقش پویایی در حل معضلات باسوق دادن مشارکت خود مردم ایفا می کنند به طوریکه این سازمان‌ها می‌توانند به عنوان پل ارتباطی میان دولت و مردم به ایفای نقش بپردازند.

سمن ها معمولاً سازمان هایی هستند که ساختار یک گروه اجتماعی را دارا هستند زیرا بخشی از یک جامعه مدنی محسوب می شوند در نتیجه حفظ هویت اجتماعی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند زیرا افراد فعال در سمن ها به شیوه‌های متنوع و منظم با یکدیگر کنش متقابل دارند و در نتیجه این کنش سبب ایجاد یک هویت اجتماعی می‌شود که این هویت اجتماعی در بطن جامعه مدنی ریشه دارد.

دبیر مجمع سازمان‌های مردم نهاد استان لرستان در این خصوص می گوید: سمن ها مستقیماً بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شوند اما نقش بسیار مهمی به عنوان واسطه بین مردم و قوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا می‌کنند و سازمان‌های مردم نهاد غیر انتفاعی و مستقل از دولت هستند و بودجه آنها از راه کمک های مردمی و در مواردی نیز با کمک سازمان های دولتی یا ترکیبی از این روشها و در قالب پروژه‌های مشترک تامین می‌شود.

  آذین عارفیان که خود مدیرعامل  موسسه آبشار امید خرم آباد و یکی از سمن های فعال استان است با اشاره به گام های اصلی برای تشکیل و ثبت سمن به صورت قانونی برای کسانی که علاقه مند هستند به اینکه برای خود سمنی به ثبت برسانند ، ادامه می دهد: این گام ها عبارتند ازآشنایی با تعاریف و مفاهیم تشکیل سمن،انتخاب نام سمن،انتخاب اعضای سمن که اعضا باید کلا ۷ نفر باشد که متشکل است از دبیر، خزانه دار، بازرس ، اعضای اصلی و علی البدل می باشند و رده سنی آنها نیز باید از ۱۸ تا ۳۵ سال سن باشد و مدرک تحصیلی این عزیزان نیز باید از دیپلم به بالا باشد یعنی در کل محدودیت تحصیلاتی ندارد و پر کردن اساسنامه سمن .

* سمن ها واسطه مردم ودولت

به گفته او سمن ها  نقش بسیار مهمی به عنوان واسطه میان مردم و قوای حاکم ایفا می کنند این سمن ها در زمینه‌های گوناگونی فعالیت می‌کنند و سازمان‌های غیردولتی از جایگاه ویژه‌ای در جریان تصمیم سازی در سطح ملی و بین‌المللی برخوردارند و دامنه نفوذ آنها از عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی گرفته تا امور بشردوستانه گسترش پیدا کرده و فعالیت آنها شامل مشورت دهی ، تدوین برنامه و تاثیرگذاری در مذاکرات رسمی و دولتی در زمینه های مختلف هم می شود.

به صورت تخصصی درزمینه ازدواج فعالیت داریم/برگزاری 20 کارگاه آموزشی در حوزه  آسیب های اجتماعی

 

مدیر خانه جوانان لرستان بیان می کند: سمن ها بهترین ابزاری هستند که می توانند از جزئی‌ترین تا کلی ترین اطلاعات را دریافت و طبقه بندی کنند و در اختیار قانون‌گذار قرار دهند و همین ویژگی به اندازه کافی زمینه توجه دولت را به این نهادها فراهم می‌کند و بی توجهی به آنان نشانگر عدم شناخت و فهم درست از جایگاه تعیین‌کننده و موثر نهادهای مدنی است و در نهایت موجب از دست رفتن فرصت ها برای توسعه همه جانبه آن جامعه می شود در نتیجه سازمان‌های غیردولتی جایگاه ویژه‌ای در تصمیم‌گیری دارند یکی از اساسی ترین شاخص ها در توسعه انسانی محسوب می شوند.

* نقش پویای سمن ها در حل آسیب های اجتماعی

شواهد نشان داده است  که مشارکت خود مردم در حل آسیب های اجتماعی نقش بهینه و فوق العاده سازنده ای دارند به گونه ایی که تجربه این اقدامات به وسیله سمن ها بیشتر از هر شکل دیگری از سازماندهی ها  تاثیر این مشارکت ها را نشان می دهد .

این بدین معنی است که سمن ها باتوجه به نقشی که در سازماندهی عموم مردم ایفا می کنند می توانند بهترین ظرفیت   درهدایت جامعه برای فعالیت ومشارکت در حل چالش ها و البته آسیب های اجتماعی  باشند.

عارفیان  معتقد است : آسیب های اجتماعی امروزه یکی از دغدغه‌های اساسی در جامعه محسوب می شود که یکی از مهمترین راهکارهای رفع این مشکلات استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد است .

*سمن ها عاملی مهم برای توسعه همه جانبه

 توسعه بدون پشتوانه مردمی واستفاده از مشارکت خود مردم قابل نحقق نیست واین کاملا موضوعی اثبات شده است در این راستا سرمایه گذاری روی جوانان با نقشی که  سمن های حوزه جوانان  برای تحقق این مشارکت ایفا می کننند نیزبه اسثبات رسیده است.

دبیر سازمان های مردم نهادجوانان لرستان تاکید می کند:  تشکل‌های غیردولتی بازوی پرتوان در پیگیری تحقق اهداف توسعه محسوب می‌شوند که همواره بخش قابل توجهی از مطالبات عمومی توسط این سازمان ها مردم نهاد پاسخ داده می شود وبه عبارتی بازوی پرتوان دولت در تحقق اهداف توسعه هستند سازمان‌ها و نهادهای مردمی با افزایش روحیه و انگیزه مسئولیت ‌پذیری افراد جامعه می‌توانند زمینه و بستر لازم برای حضور مردم در تمامی مراحل مربوط به تصمیم‌ گیری و اجرای آن را هماهنگ کنند.

عارفیان با تاکید برلزوم مشارکت جوانان لرستانی در ثبت و ایفای نقش در سمن ها برای تاثیر در روند توسعه استان   یادآور می شود: فرآیند تاسیس و فعالیت سازمان های مردم نهاد در استان از طریق سامانهsaman.msy.gov.ir می باشد و عزیزانی که تمایل به ثبت و تاسیس سازمان مردم نهاد دارند می توانند از طریق این سامانه اقدام نمایند.

جوانان نقش موثر وقدرتمندی در ورند توسعه ایفا می کنند و هویت اصلی ترین موتور محرکه جوانان در روند پیشرفت خود وجامعه شان است واگر هویت یابی در مسیر مشارکت اجتماعی و حضور فعال وخلاقانه جوانان شکل گیرد برانگیزه جوانان و امید به زندگی تاثیرنیرومندتری می گذارد وباعث پایداری هویت اجتماعی آنان می شود و در این مسیر سمن ها بهترین عامل برای هویت اجتماعی جوانان محسوب می شوند.

گزارش : عاطفه صادقی - خبرگزاری برنا لرستان

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز