در جلسه شورای راهبردی کشاورزی؛

شهریاری : کشاورزی آذربایجان غربی باید از دانش روز بهره ببرد

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۴:۴۴:۴۶
کد خبر: ۱۰۳۴۹۵۲
شهریاری : کشاورزی آذربایجان غربی باید از دانش روز بهره ببرد
استاندار آذربایجان غربی : اقتصادی، بهره وری بالا، اشتغال پایدار در کشاورزی به برنامه مدون و علمی و فاصله گرفتن از تفکرات سنتی نیاز دارد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی،استاندار آذربایجانغربی با اشاره به اینکه کشاورزی استان علیرغم بهره مندی از ظرفیت های ویژه آب و خاک، مرز و نیروی انسانی تحصیل کرده، بهره وری لازم را ندارد گفت: برای رهایی از شرایط فعلی و پرهیز از هدر رفت منابع مهم آب و خاک باید از دانش روز و کارشناسان نخبه استفاده کرد تا بتوان از چرخه کم بهره فالی فاصله گرفت.

محمدمهدی شهریاری در نشست با اعضای شورای راهبردی کشاورزی استان ضمن انتقاد از نبود برنامه جامع و منسجم برای برون رفت از شرایط کم بهره در کشاورزی تصریح کرد: بخش کشاورزی به عنوان پایه توسعه استان باید مشکلات ساختاری خود در اصلاح الگوی کشت به منظور افزایش بهره وری را به طور جد پیگیر باشد.

وی با اشاره به بیان مشکلات این حوزه از سوی نمایندگان تشکل های کشاورزی گفت: بخش اعظمی از مشکلات متاثر از مشکلات اقتصادی کشوری است. دولت بخاطر کاهش درآمدهای نفتی و مالیاتی شرایط مطلوبی را پشت سر نمی گذارد.اگر این شرایط نبود به طور قطع مشکلات صادرات و برگشت ارز و نیز فروش محصولات نیز مطرح نمی شد.

استاندار آذربایجان غربی کشاورزی سنتی را آفت این بخش عنوان کرد و افزود: از شورای راهبردی این انتظار می رود تا بطور مشخص و با برنامه برای توسعه کشاورزی اقدام نماید. با کلی گویی و صرفا بیان مشکلات دردی از کشاورز دوا نمی شود. کشاورزی به علم روز نیاز دارد.

شهریاری تصریح کرد: شیوه های غلط آبیاری یکی از آفت های کشاورزی سنتی است که کشاورزان با باوری غلط هنوز معتقد هستند آبیاری غرقابی بهترین روش است.

وی بهره وری پایین در محصولات باغی و زراعی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر از دانش روز استفاده می شد بجای هر سال ۶ میلیون تن انواع محصولات، بیش از ۱۰ میلیون تن برداشت می شد.

مقام عالی استان استفاده از توان شرکت های دانش بنیان برای افزایش بهره وری را مورد مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر چه امروز بخاطر تحریم ها شرایط سختی را سپری می کنیم اما باور داریم در سختی ها می توان شکوفایی را ساخت و گرنه در شرایط عادی هیج اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

شهریاری خاطرنشان کرد: از هر برنامه توسعه ای بخش کشاورزی حمایت می کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز