اداره کل دامپزشکی استان اردبیل:

بدلیل شیوع بیماری تب کریمه کنگو از خرید گوشت‌ دام‌های ذبح غیرمجاز خودداری شود

۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۱۳:۲۶:۰۵
کد خبر: ۱۰۳۵۴۲۰
بدلیل  شیوع بیماری تب کریمه کنگو  از خرید گوشت‌ دام‌های ذبح غیرمجاز خودداری شود
اداره کل دامپزشکی استان اردبیل اعلام کرد: با عنایت به شیوع بیماری مشترک تب کریمه کنگو در برخی از استان های کشور و مشاهده چندین مورد در استان اردبیل از خرید گوشت‌ دام‌های ذبح غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه‌ها و در روستاها تهیه و وارد چرخه مصرف می شود خودداری کنند و با توجه به فرارسیدن عید سعید قربان و افزایش تقاضا برای خرید گوشت قرمز و آلایش خوراکی دام بازرسی‌های بهداشتی تشدید می‌شود.

به گزارش برنا،دامپزشکی استان اردبیل در اطلاعین همچنین تاکید کرد:  مردم به هنگام خرید گوشت از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل کرده  و فراورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی از قصابی‌ها  و فروشگاه‌های مجاز تهیه کنند.

در این اطلاعیه آمده است ؛ بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام  به راحتی و سهولت قابل پیشگیری  است به شرطی که مردم با جدیت نکات بهداشتی را   در زمینه تهیه و مصرف گوشت و فراورده‌های خام دامی رعایت کنند.

این بیماری از ظاهر دام قابل تشخیص نیست اما دامی که در کشتارگاه و تحت نظارت دامپزشکی ذبح می‌شود لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت در سالن های پیش سرد و سردخانه در دمای ۴-۰ درجه سانتی گراد نگهداری شده و با توجه به از بین رفتن ویروس در این شرایط گوشت و آلایش خوراکی سالم و مطمئن وارد چرخه مصرف می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است علاوه بر بیماری تب کریمه کنگو بیماری‌های مشترک و مهم دیگری نظیر شاربن ، هاری ، سل ، بـروسلـوز ، کیست هیداتیک  و برخی از بیماری های انگلی هم  می‌توانند از طریق مصرف گوشت و فراورده های خام دامی غیرمجاز و غیر بهداشتی که خارج از کشتارگاه و نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه و مصرف می‌شوند براحتی باعث انتقال آلودگی به انسان گردند.

اداره کل دامپزشکی استان افزوده است: تماس با دام آلوده ، ذبح ، قطعه قطعه کردن لاشه تازه ، مصرف گوشت تازه خام و نیم پز ، تماس با خون و ترشحات دام بیمار از مهمترین راههای انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و  رعایت حفاظت فردی و استفاده از دستکش ، روپوش ، چکمه ، عینک و ماسک توصیه بهداشتی دامپزشکی است که علاوه بر پیشگیری از بیماری‌های مشترک از انتقال مکانیکی و ثانوی عوامل برخی از بیماری‌ها ازجمله ویروس بیماری کووید ۱۹ نیز جلوگیری می کند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: در این راستا و به منظور اطمینان شهروندان از سلامت گوشت و آلایش خوراکی مصرفی و سلامت دام های قربانی ، اداره کل دامپزشکی استان با اجرای طرح ضربتی نظارت بهداشتی و با تجهیز و ساماندهی اکیپ‌های ثابت و سیار به صورت رایگان و با بهره‌گیری از پرسنل فنی و متخصص در امر بازرسی گوشت در عید سعید قربان جهت انجام عملیات نظارت بهداشتی و خدمت به شهروندان به حال آماده باش است.

براساس این اطلاعیه ،شهروندان می توانند با مراجعه به اکیپ‌های دامپزشکی که در میادین اصلی تمامی شهرهای استان مستقر هستند یا ضمن مراجعه به دامپزشکی محل اقامت خود و حضور اکیپ‌های سیار دامپزشکی در منزل از سلامت دام قربانی اطمینان حاصل کنند و شماره تلفن ۳۳۳۹۴۸۰۰ و سامانه اطلاع رسانی ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان  جهت ارتباطات مردمی منظور و آماده دریافت گزارشات شهروندان می‌باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز