مدیرکل امور اجتماعی استانداری یزد:

کنکور زدگی از عوامل موثر کاهش نرخ ازدواج در بین یزدی‌هاست

۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۱۴:۴۷:۳۶
کد خبر: ۱۰۳۵۴۸۷
کنکور زدگی از عوامل موثر کاهش نرخ ازدواج در بین یزدی‌هاست
مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد با متعدد خواندن عوامل کاهش نرخ ازدواج، یکی از عوامل موثر در این خصوص در استان را کنکورزدگی و اغییر سبک زندگی یزدیها خواند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ «فخرالسادات خامسی» مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد در جریان بازدید امروز خود از انجمن صنفی مدیران خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان، به موضوع کاهش آمار ازدواج در استان یزد اشاره و گفت: استان یزد به لحاظ نرخ ازدواج وضعیت خوبی ندارد و در حال حاضر جایگاه بیست و ششم را در بین استان‌های کشورمان داراست لذا نیازمند اقدامات ترویجی بیشتری در این زمینه هستیم که در ساختار جدید این مهم برعهده ادارات کل ورزش و جوانان در استانهاست.

خامسی مولفه‌های زیادی را موثر در کاهش نرخ ازدواج در استان خواند و در این باره اظهار کرد: شاید یکی از عواملی که می‌توان کاهش نرخ ازدواج در استان را در کنار سایر عواملی مانند مسائل اقتصادی به ان نسبت داد، بحث کنکورزدگی در استان باشد که در این باره مستنداتی مانند بیش از دو دهه صدرنشینی یزدی‌ها در قبولی کنکور که ۶۵ درصد آنها را دختران یزدی به خود اختصاص داده‌اند و از طرفی سهم زنان در نرخ کنونی بیکاری استان، موید آن است.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد تغییر سبک زندگی یزدی‌ها و فاصله‌گرفتن آنها از زندگی گذشتگان این دیار را نیز بر کاهش نرخ ازدواج در این استان موثر دانست و گفت: متاسفانه خصائصی مانند قناعت و توکل از زندگی امروز یزدی‌ها رخت بربسته است،‌ شاید در گذشته ارتباط دختر و پسر تنها از طریق ازدواج ممکن بود و همین نوعی عطش را در بین جوانان برای ازدواج ایجاد می‌کرد، البته مولفه‌های دیگری مانند کاهش مهارت‌های ارتباطی نیز در این موضوع دخیل است.

وی رتبه استان در رویداد طلاق را بیست و هفتم در میان استان‌های کشور خواند و خاطرنشان کرد: هرچند این جایگاه به لحاظ کشوری مطلوب به نظر می‌رسد ولی در مقایسه با خود استان نگران کننده و قابل تامل است.

خامسی همچنین گفت: معتقدم مهمترین علت افزایش طلاق در جامعه ضعف بنیه‌ی دینی و باورها و اعتقادات مذهبی در بین جوانان است که می‌تواند منجر به آسیب‌های اجتماعی نیز شود ولی در مجموع در این رابه نیز مولفه‌های زیادی ایفای نقش می‌کند.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد ضعف مهارت‌های ارتباطی بین نسل‌ها که به وی‍ژه در محیط خانواده منجر به کاهش گفتمان بین اعضای خانه می‌شود و همچنین کم‌کاری مدارس در این حوزه با توجه به در اولویت قرار گرفتن تحصیل را نیز در این مورد یادآور شد.

وی با اشاره به موضوعاتی مانند فرزندسالاری در زندگی‌های امروزی، گفت: زمانی بیان دعاوی خانوادگی دربین خانواده‌ها عیب تلقی می‌شد و بسیاری از مشکلات در داخل خانواده برطرف می‌شد ولی پرورش فرزندان در ناز و نعمت باعث شده تا آنها در جریان زندگی مشترک با کمترین مشکل دچار تنش شوند و از ادامه زندگی با همسرشان شانه خالی کنند.

خامسی به تاثیر آسیب‌هایی مانند اعتیاد و خیانت نیز به عنوان عواملی که برخواسته از ضعف باورهای دینی است، اشاره و عنوان کرد: دخالت والدین در زندگی زوجین و موضع‌گیری آنها در دعواهای بین زوجین نیز از از عوامل مهم افزایش طلاق محسوب می‌شود.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد در پایان ترویج فرهنگ ازدواج و کاهش نرخ طلاق را نیازمند دغدغه‌مندی همگانی در این موارد خواند و گفت: مردم ما در جریان اتفاقاتی مانند کرونا نشان دادند هنگامی که دغدغه‌ی همگانی در موضوعی یکی شود، بسیار موفق عمل خواهند کرد لذا رفع مشکلات ازدواج و طلاق در جامعه نیز نیازمند یک عزم همگانی است.

 

نظر شما