مراقبت‌های تغذیه‌ای مهم برای دور نگه داشتن کودکان از کرونا

۱۳۹۹/۰۵/۰۸ - ۱۵:۰۰:۴۴
کد خبر: ۱۰۳۶۶۰۳
مراقبت‌های تغذیه‌ای مهم برای دور نگه داشتن کودکان از کرونا
رعایت تنوع در برنامه غذایی کودک و استفاده از گروه‌های اصلی غذایی به خصوص در این روزهای کرونایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ رعایت تنوع در برنامه غذایی کودک و استفاده از گروه‌های اصلی غذایی به خصوص در این روزهای کرونایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گروه‌های غذایی شامل نان و غلات، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغزدانه‌ها، سبزی‌ها، میوه‌ها و لبنیات پاستوریزه برای کودکان زیر یک سال و تداوم استفاده از گروه‌های اصلی غذایی و جایگزین های آن برای کودکان یک تا پنج سال مهم بوده و استفاده از سه وعده اصلی غذایی و یک  تا دو میان‌وعده غذایی متشکل از گروه‌های اصلی غذایی باید درنظر گرفته شود.

میان‌وعده‌های باارزش را دریابیم

  میان‌وعده غذایی مانند پوره سبزی‌ها (هویج یا سیب زمینی) یا پوره میوه‌های رسیده نرم شده (موز، گلابی، انبه، طالبی، هلو، زردآلو، سیب وآلو) برای کودکان زیر یک سال مناسب است.

   میان وعده‌های غذایی شامل انواع میوه‌ها، سبزی‌ها، شیر پاستوریزه، ماست، نان، پنیر کم نمک و خرما را برای کودکان یک تا پنج سال می‌توان استفاده کرد.

  از مصرف میان‌وعده‌های بی‌ارزش مانند غلات حجیم شده، شکلات، چیپس، آب میوه‌های تجاری  و... خودداری شود.

گوشت‌‌های فراوری شده ممنوع

  غذاهای ترکیبی با حداقل دو پروتئین گیاهی (مثل غلات و حبوبات) به منظور افزایش کیفیت پروتئین بالا مثل عدس‌پلو، لوبیاپلو، باقلاپلو و ماش‌پلو در برنامه غذایی کودک گنجانده شود.

 از مصرف گوشت‌های فراوری شده مثل سوسیس، کالباس و همبرگر به دلیل داشتن مقدار زیادی نمک و چربی از نوع اشباع و ترانس در برنامه غذایی کودک به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن خودداری شود.

مصرف غذاهای پروتئین‌دار ضروری است

  تغذیه با انواع نوشیدنی‌های شیرین (چای شیرین و آب میوه‌های صنعتی) به دلیل افزایش خطر اضافه وزن و چاقی، پوسیدگی دندان و کاهش دریافت مواد مغذی و تضعیف سیستم ایمنی بدن در برنامه غذایی کودک ممنوع است.

  استفاده روزانه از گروه گوشت و جانشین‌های آن شامل انواع گوشت‌ها (قرمز، مرغ، ماهی و طیور)، انواع حبوبات مانند عدس و ماش، تخم مرغ (سفیده و زرده) و انواع مغزهای بدون نمک (گردو، بادام، فندق و پسته) به عنوان منابع حاوی پروتئین، آهن و روی ضروری است.

مراقب چاقی کودکان باشیم

  مراقبت های تغذیه ای کودکان در شرایط کرونایی مهم است اما باید به روند افزایشی و هشدار دهنده چاقی در آنان توجه داشته باشیم.

 چاقی با تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌تواند خطر مرگ و میر بر اثر کرونا را افزایش بدهد.

 یکی از علت‌ها الگوی غذایی و مصرف بی‌رویه غذاهای آماده است، مصرف نوشیدنی‌های گازدار و مواد غذایی شیرین نیز یک علت اصلی برای افزایش روز به روز چاقی و اضافه‌وزن است.

 علت دیگر، کم تحرکی در کودکان بوده به همین دلیل در مراقبت‌های تغذیه‌ای باید تعادل ایجاد کرد. علاوه بر این که الگوی غذایی کودکان و 

خانواده ها باید اصلاح شود، تحرک بدنی شامل بازی کردن، راه رفتن و دویدن  هم  باید افزایش یابد.

 

نظر شما