دو عمل پر فضیلت در عید قربان

۱۴۰۲/۰۴/۰۸ - ۱۳:۵۴:۳۹
کد خبر: ۱۰۳۶۷۲۹
دو عمل پر فضیلت در عید قربان
زیارت خانه خدا یکی از با فضیلت ترین اعمال در روز عید قربان است اما از آن جا که در هر سال و خصوصا امسال و با توجه به کرونا امکان زیارت این مکان مقدس برای همگان میسر نیست، اعمال دیگری نیز برای این روز سفارش شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمودند که محبوب‌ترین جاهای زمین نزد حق سبحانه و تعالی «مکه معظمه» است، هیچ خاک و سنگی نزد حق سبحانه و تعالی محبوب‌تر از خاک و سنگ آن نیست.

* قربانی

یکی از اعمال این عید بزرگ قربانی کردن است و قربانی مختص حاجیان نیست بلکه مسلمانان تمامی جهان بسته به استطاعت مالی خود در این روز قربانی می کنند.

از حضرت امیر المومنین(ع) روایت شده که فرمودند: اگر مردمان بدانند که چه ثوابی است در قربانی، هر آینه قرض کنند به درستی که قطره اول خون قربانی که بیرون می‌آید جمیع گناهان صاحبش را می‌آمرزد.

امام علی(ع) همچنین فرمودند: رسول خدا(ص) روز عید قربان برای مردم خطبه می‌خواند و می‌فرمود: ای مردم! امروز، روز «ثج» و «عج» است، روز «ثج» است بدین خاطر که خون قربانی‌ها را می‌ریزید، هر کس نیت خالصانه و صادقانه داشته باشد، اولین قطره خونی که روی زمین ریخته می‌شود، کفاره گناه او خواهد بود، و روز «عج» یعنی روز دعاست، پس به درگاه خدا ناله بزنید و انابه داشته باشید، زیرا به خدایی که جان محمد(ص) به دست اوست، از این سرزمین کسی محروم و ناآمرزیده بر نمی‌گردد، مگر این که مرتکب گناه کبیره ای شده‌ باشد که بر آن اصرار و ابرام داشته و تصمیم نداشته باشد، وجود خویش را از چنگال آن گناه آزاد گرداند.

همچنین نقل است از حضرت امام موسی کاظم(ع) که «ام سلمه» که بهترین زنان حضرت سیدالمرسلین(ص) بود، بعد از خدیجه (ع ) که حق سبحانه و تعالی از او خوشنود باد به خدمت حضرت سید المرسلین(ص) آمد و گفت یا رسول الله گاه هست که عید قربان حاضر می‌شود و بهای قربانی ندارم آیا قرض بکنم و قربانی کنم حضرت فرمودند که قرض کن که این قرض را حق سبحانه و تعالی ادا می‌کند چون از جهت رضای اوست چنانکه در حج نیز خواهد آمد.

از امام جواد(ع) نقل می‌کنند که فرمود: در روز عید قربان چیزی با فضیلت‌تر از پنج چیز نیست: قربانی کردن، یا راه رفتن در جهت نیکی به پدر و مادر یا خویشاوندی که قطع رحم کرده تا به او چیزی ببخشد و آغاز سلام کند، یا مردی که از بهترین جای قربانیش به دیگران اطعام کند و بقیه آن را به همسایگان از یتیمان و بیچارگان و بردگان بدهد و از اسیران دلجویی کند.

* نیکی به پدر و مادر

مردی در روز عید قربان خدمت حضرت رسول(ص) آمد و گفت: مرا وصیت کن، فرمودند: به خداوند شرک نیاور اگر چه تو را به آتش بسوزانند و عذاب کنند باز هم دل خود را از ایمان خالی مکن و مطمئن باش. دیگر این که به پدر و مادرت نیکی کن و آنها را مورد محبت و احسان خود قرار بده و برای آنها وسایل راحتی فراهم کن چه زنده باشند و چه مرده اگر امر کنند که مال و ثروت خود را در فلان طریق مصرف کن باید اطاعت کنی.

و امام صادق(ع) فرمودند: افضل اعمال نماز در وقت است و نیکویی با والدین و جهاد در راه خدا.

و با همین اعمال ساده مثلا نگاه محبت آمیز به پدر و مادر و یا صله رحم به جا آوردن می توان از برکات و ثمرات این روز بزرگ استفاده کرد و بدان وسیله به خداوند متعال تقرب جست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز