اختصاصی برنا؛

خانواده ها از ازدواج ناموفق جلوگیری کنند/ صداقت باعث صمیمیت است

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۰۷:۵۵:۵۲
کد خبر: ۱۰۳۶۸۴۲
خانواده ها از ازدواج ناموفق جلوگیری کنند/ صداقت باعث صمیمیت است
گفتگوی اختصاصی خبرگزاری برنا با خانم شادیه خالدی روانشناس بالینی و مدیر مرکز مشاور رازیار مریوان را در ادامه بخوانید.

به گزارش خبرگزاری برنا، اعتقاد تمام خانواده ها بر این است که نباید ازدواج با عجله انجام شود زیرا در انتخاب همسر برای ازدواج ، باید مطالعه و معیارهای واقعی در نظر گرفته شود. به همین دلیل مراجعه به مشاور قبل از ازدواج که اطلاعات و تخصص کافی در امور خانواده دارد، اهمیت بسیاری دارد. اگر ازدواج شما نزدیک است و در مرحله انتخاب هستید، بهتر است به دفاتر مشاوره ازدواج نیز مراجعه کنید. کارشناسان به همه افرادی که در آستانه ازدواج هستند، مشاوره با افراد متخصص پیش از ازدواج را توصیه می کنند. به طور یقین زندگی مشترک، آغاز فصل جدیدی از زندگی و مانند تولدی دوباره است البته به این شرط که توانایی ها و مهارت های خاص و سازنده، در تفکر، بینش و عملکرد انسان قابل ملاحظه باشد.

مشاوره پیش از ازدواج برای کمک به زوج ها به منظور بهبود رابطه در قبل از ازدواج انجام می شود. در جلسات مشاوره سوالات روانشناسی مهمی از زوجها پرسیده می شود. پاسخ زوجین به پرسشهای مشاور و نحوه درک و نگرش آنها نسبت به مسائل، موجب می شود که آنها بتوانند نه تنها در آینده از بروز مشکلات پیشگیری نمایند بلکه به هنگام بروز مشکل، با یک راه حل مناسب آن را برطرف نمایند. خبرگزاری برنا در راستای رسالت خود در هفته ازدواج گفتگویی با خانم شادیه خالدی انجام داده که در ادامه از نظر شما می گذرد:

برنا:مشاوره به چه میزان می تواند سبب ازدواج موفق شود؟

خالدی: با توجه به اینکه ازدواج پایه و بنیاد تشکیل خانواده است و ازدواج موفق زمینه را برای سلامت روان و شاد زیستن فراهم می کند بنابراین باید با دقت بیشتری به این مسئله بنگریم.  اما در مشاوره های پیش از ازدواج ارزیابی های فردی صورت می گیرد و به بررسی نحوه آشنایی و پیشینه هر کدام به صورت جداگانه و با هم پرداخته می شود و  با توجه به این موارد می توان رفتار زوج را بعد از ازدواج پیش بینی کرد. اما زمان مراجعه در پیش از ازدواج باید بعد از جلسه رسمی خواستگاری و حداقل  بعد از7-10 ساعت گفتگو بین طرفین باشد.

برنا: ازدواج موفق چه ویژگی هایی دارد؟

خالدی: بعضی موارد می تواند پیش بینی کننده ازدواج موفق باشد که از جمله انتظار واقع بینانه از مشکلات ازدواج داشتن (هیچ گونه ارتباطی بدون دردسر نیست) اما مهارتهای زوج در حل تعارض و گفتگو می تواند راهگشای آنها باشد. توافقهای مذهبی، ارزشی، نقش برابر داشتن در ازدواج( به همدیگر اجازه رشد دهند).

برنا: چه پیشنهادهایی برای افزایش ازدواج جوانان در شرایط کرونا دارید؟

خالدی: گاها شاهد هستیم که برای کم کردن هزینه ازدواج در دوران کرونا ازدواج هایی با سرعت زیاد در حال شکل گیری است و این را می توان به عنوان بحران تلقی کرد چون آشنایی صورت نمی گیرد و بیشتر ارتباط در فضای مجازی و تلفنی ادامه پیدا می کند. توصیه من به خانواده این است که با رعایت پروتکل بهداشتی و استفاده از ماسک آشنایی حضوری خانوادگی حتما داشته باشند.

برنا: صداقت به چه میزان می تواند در زندگی تاثیرگذار باشد؟

خالدی: صداقت می تواند باعث صمیمیت شود اما صداقت راجع به گذشته به طوری که همه مسائل زندگی بیان شود توصیه نمی شود. صداقت درباره گذشته باید تا جایی بیان شود که زندگی مشترک در آینده را تحت تاثیر قرار می دهد. ولی صداقت راجع به برنامه ها و اهداف آینده، ویژگیهای شخصیتی فرد، انتظارات از رابطه و ... از اصول اساسی پیش از ازدواج است.

برنا: ازدواج ناموفق چه آسیب هایی برای طرفین دارد؟

خالدی: نتایج تحقیقات نشان می دهد در جوامعی که ازدواج موفق باشد و زوج دارای رابطه سالم باشند، سلامت جسمی و روانی بالاتری وجود دارد. ازدواج ناموفق می تواند اثر منفی بر روی سلامت جسمی و روانی زوجین و فرزندان داشته باشد. افسردگی، اختلالات دو قطبی، سوء مصرف الکل، خیانت، طلاق از جمله مواردی هستند که در ازدواج ناموفق روی می دهد.

برنا: از نظر شما یک فرد متاهل چگونه باید رفتار کند؟

خالدی: حفظ حریم فردی که متاهل است در محیط کار، در فضای مجازی و ... بسیار مهم است و تقویت مهارتهای جرات ورز بودن و داشتن اعتماد به نفس و تلاش برای صمیمیت، همدلی و مهارت گوش دادن در ارتباط با همسر خود به جای صرف انرژی در ارتباط با فرد دیگری از روابط فرازناشویی جلوگیری می کند.

برنا: در هنگام بحث بین زوجین هرکدام باید چگونه رفتار کنند؟

خالدی: در هنگام عصبانیت و مشاجره بهترین راه حل دوری کردن و سعی بر آرمسازی با تکنیکهایی مثل مدیریت افکار و تمرینات تنفسی می باشد اما دوری گزینی به این معنی نیست که دیگرر راجع به مسئله ای که اختلاف وجود دارد گفتگویی صورت نگیرد. بعد از مهیا بودن شرایط باید فرد را به گفتگو دعوت کرد و از منفعل (قهر کردن) و یا پرخاشگر بودن جلوگیری کرد.

برنا: نیاز به آزادی در زندگی را چگونه تعریف می کنید؟

خالدی: نیاز به آزادی به گرایش انسان به تصمیم گرفتن، انتخاب کردن، مستقل بودن و فعالیت کردن، بدون مداخله ی دیگران و یا محدودیت های بیرونی است. به عبارت دیگر، نیاز به آزادی در واقع نیاز به این است که زندگی شخصی، اراده و استقلال  فرد با قدرت و کنترل بیرونی دیگران، مورد حمله قرار نگیرد. افرادی که نیاز به آزادی بیشتری دارند بیشتر در معرض اختلافات و نارضایتی زناشویی قرار می گیرند و این موضوع را می توان در پیش از ازدواج ارزیابی کرد.

 

نظر شما