حفظ بافت فرهنگی منطقه لازمه ثبت جهانی اورامان است

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۱۰:۵۲:۰۸
کد خبر: ۱۰۳۶۹۵۷
حفظ بافت فرهنگی منطقه لازمه ثبت جهانی اورامان است
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین شرط و اولویت مهم در راستای ثبت جهانی اورامان حفظ بافت فرهنگی، سنتی و قدیمی این منطقه است.

به گزارش خبرگزاری برنا، شیوا قاسمی‌پور شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای اداری بخش هورامان اظهار داشت: ثبت جهانی منطقه اورامان باعث رونق تولید و اشتغال و از همه مهمتر تقویت گردشگری در استان کردستان می‌شود.

وی افزود: همه مردم منطقه باید با مسوولان همکاری و تعامل داشته باشند و از تغییر بافت فرهنگی که به ثبت جهانی منطقه آسیب می‌زند، خودداری کنند و در ساخت و سازها از مصالح بومی استفاده کرده و از تخریب اراضی ملی و بافت سنتی پرهیز کنند.

نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مردم منطقه هورامان مردمانی مرزدار، ‌نجیب و باغیرت هستند که در طول ۴۱ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی در دفاع از آرمان ها و ارزش‌های انقلاب ثابت قدم مانده و اکنون وظیفه مسوولان است که خدمتگزار آنها باشند.

وی با اشاره به مشکلات منطقه هورامان اضافه کرد: بحث تخصیص آب، اینترنت و راه از مهمترین مشکلات منطقه است که تلاش خواهیم کرد با همفکری و برنامه ریزی صحیح و اصولی با مسوولان اجرایی شهرستانی و استانی این مشکلات را به حداقل برسانیم و چنانچه در سطح استان به نتیجه نرسیم در سطح ملی از طریق مجلس شورای اسلامی مشکلات را پیگیری خواهیم کرد.

قاسمی‌پور گفت: هدف از تشکیل جلسه شورای اداری ارتباط مستقیم و تنگاتنگ مردم با مسوولان است و به جای اینکه در سالن و هوای خنک جلسه تشکیل شود آن را به میان مردم آوردیم تا از نزدیک درد دل های خود را به گوش مسوولان برسانند و مسوولان نیز از نزدیک با مشکلات ایشان آشنا شوند.

وی تاکید کرد:‌ مردم منطقه ما مردمانی نجیب و بزرگواری هستند و علیرغم اینکه در بسیاری از زمینه ها با مشکلات جدی روبرو هستند اما همچنان قدردان مسوولان نظام اسلامی بوده و این مهم وظیفه ما را در قبال این آنها  برای خدمتگزاری بیشتر می‌کند تا صادقانه به آنها خدمت کنیم.

نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم ولی نعمتان نظام هستند و اگر امروز مسوولان در میان آنها حضور پیدا می‌کنند تا مشکلات و دردل های آنها را بررسی و پیگیری کنند شاهکار نیست بلکه وظیفه خود را به جای آورده اند چون این مردم لایق بهترین ها و خدمتگزاری صادقانه و بی منت هستند.

فرماندار سروآباد نیز در این جلسه بر لزوم حل مشکلات اساسی مردم تاکید کرد و افزود:‌ مهمترین مشکلات منطقه هورامان در بحث تامین آب شرب و کشاورزی، ‌ اینترنت و راه روستایی است که با تلاش نماینده مردم در مجلس و مسوولان شهرستانی و استانی حل این مشکلات و کمبودها در دست بررسی است.

یوسف باشی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات منطقه هورامان بحث عمل نکردن مجریان سد داریان به تعهداتی است که قول داده بودند، انجام دهند اما تاکنون اجرایی نشده و تلاش خواهیم کرد تعهدات آنها را برای اجرایی شدن پیگیری کنیم.

وی با اشاره به قطعی اینترنت در منطقه هورامان اضافه کرد: در جلسه ای که با رییس شرکت مخابرات استان کردستان برگزار کردیم این موضوع به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت و قرار بر این شد مسیر قلعه جی تا شهر هورامان تخت که قطعی اینترنت در این مسیر اتفاق می افتد خط انتقال از هوایی به زمینی تغییر کند تا این مشکل هم برطرف شود.

فرماندار سروآباد در خصوص آسفالت راه روستایی منطقه نیز گفت: آسفالت راه روستای ژیوار در دست بررسی است و راه روستای ناو نیز اعتبار لازم برای آن تخصیص یافته که امیدواریم تا پایان سال این پروژه نیز به سرانجام برسد.

باشی یادآور شد:‌باتوجه به اینکه مردم منطقه نیز در بحث منطقه حفاظت شده و منابع طبیعی با مشکلات روبرو هستند تلاش خواهیم کرد مشکلات مردم را نیز در این موارد بررسی کنیم تا ضمن بررسی و حل مشکلات مردم به منطقه حفاظت شده نیز آسیبی وارد نشود.

وی به ثبت جهانی منطقه هورامان نیز اشاره کرد و گفت:‌ثبت جهانی هورامان یکی از برنامه های مهم و اولویت دار مسوولان شهرستانی و استانی است که باجدیت در حال بررسی و پیگیری است که امیدواریم هرچه سریعتر این مهم محقق شود.

فرماندار سروآباد تاکید کرد: مردم منطقه نیز باید با مسوولان ارتباط و تعامل بیشتری داشته باشند و از تخریب منطقه و از بین بردن بافت فرهنگی منطقه جلوگیری کنند تا هر چه سریعتر این منطقه نیز ثبت جهانی شود و بدون تردید تحقق این مهم به رونق منطقه و ایجاد اشتغال و درآمد ثابت و پایدار کمک خواهد کرد.

مسوولان پس از شورای اداری همچنین با خانواده های معظم شهیدان جمال کریمی و محمد کرمی که چندی پیش توسط گروهک های ضدانقلاب به شهادت رسیدند دیدار و گفتگو کرده و بر لزوم پیگیری و بررسی مشکلات و درخواست های آنها تاکید کردند.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس در این دیدار اظهار داشت: ‌امنیت و آرامش کنونی جامعه مرهون خون پاک شهیدان سرافرازی چون شهید جمال کریمی و محمد کرمی است که جان خود را در راه حفظ استقلال و آزادی این مردم تقدیم کردند.

قاسمی پور افزود:‌ جایگاه این شهیدان در بین مردم منطقه هورامان نشان از دلسوزی و خدمتگزاری است که اینگونه در بین مردم جای دارند که امروز شاهد آن هستیم که همه از شهادت این ۲ شهید گرانقدر ناراحت هستند لذا این وظیفه مسوولان را بیشتر می کند که ادامه دهنده راه و هدف آنها باشند و به خانواده های آنها بیشتر توجه کرده و مشکلات آنها را بررسی و حل و فصل کنند.

دیدار با مردم روستاهای درکی و دزلی از دیگر برنامه های نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی و مسوولان محلی بود تا از نزدیک با مشکلات اهالی این روستاها آشنا و بر لزوم حل مشکلات آنها تاکید شد.

مهمترین مشکل روستای درکی بحث تامین آب شرب ود، این روستا با جمعیت بیش از ۲ هزار نفری از روستاهای بزرگ شهرستان سروآباد است که مردم آن در طول شبانه روز کمتر از یکساعت آب شرب دارند.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان با ۵۲ هزار نفر جمعیت در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز