کشف و آزمایش واکسن روسی کرونا روی افراد مختلف را چقدر باید جدی گرفت؟

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۲۱:۰۰:۴۶
کد خبر: ۱۰۳۸۴۳۳
کشف و آزمایش واکسن روسی کرونا روی افراد مختلف را چقدر باید جدی گرفت؟
یک مقام بلندپایه روس اعلام کرد: واکسن ضدویروس کرونای تولیدشده در روسیه تاکنون موفقیت‌آمیز بوده و مصونیت صددرصدی را برای داوطلبان تزریق آن بوجود آورده است. این مسئول روسی هم‌چنین از تمایل ۲۰ کشور جهان برای خرید این واکسن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران و کارشناس سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به همین سوال از سوی خبرنگاران گفت: متاسفانه محصولاتی که روسیه به عنوان واکسن کرونا تولید کرده، هنوز مورد تأیید مراجع بین‌المللی قرار نگرفته است. محرز با بیان اینکه برای قبول موفقیت یک واکسن باید یکی از سه مرکز معتبر جهان آن را تأیید کند، گفت: «سازمان بهداشت جهانی یا سازمان غذا و داروی آمریکا یا اتحادیه اروپا باید واکسن ساخت روسیه را تأیید کنند که تا به حال این اتفاق نیفتاده است.

این روز‌ها که جهان درگیر ویروس کروناست بازار انتشار اخبار مربوط به تولید دارو و واکسن این بیماری بسیار داغ است. اکثر مردم نتایج تحقیقات و پژوهش‌های دانشمندان کشور‌های مختلف را رصد می‌کنند. در حال حاضر بیش از ۱۴۰ مرکز تحقیقاتی در جهان در حال تلاش برای ساخت واکسن کرونا هستند.

از جمله کشور‌هایی که به‌صورت فعال در این زمینه کار می‌کنند و به نتایج قابل قبولی نیز دست‌یافته‌اند می‌توان به آمریکا، چین، بریتانیا و روسیه اشاره کرد. به گفته محققان این کشور‌ها تمامی واکسن‌های ساخته‌شده در این کشور‌ها مرحله آزمایش حیوانی خود را با موفقیت سپری کرده‌اند. برخی کشور‌ها از موفقیت این واکسن بر روی انسان در سنین مختلف نیز اخباری را منتشر کرده‌اند.

در این بین می‌توان به واکسن شرکت مدرنای آمریکا امیدوارتر بود. این واکسن که با همکاری شرکت تکنولوژی «مدرنا» و مؤسسات ملی بهداشت آمریکا تهیه شده است مراحل پایانی آزمایشات خود را سپری می‌کند. شرکت مدرنا اعلام کرده که این واکسن تا پایان ۲۰۲۰ در دسترس قرار خواهد گرفت؛ و از ابتدای ۲۰۲۱ میلادی تقریبا ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دوز از این واکسن را ارائه خواهد داد.

دانشگاه آکسفورد نیز داروی دگزامتازون را که یک داروی ضد التهاب است برای درمان مبتلایان که در شرایط وخیم این بیماری هستند تجویز کرد. آزمایش این دارو در بریتانیا نشان داده که استفاده از این دارو تا حدب می‌تواند جان بیماران بدحال را نجات دهد. این دارو در سطح بین المللی نیز تأیید شده است. پروفسور سارا گیلبرت رهبر توسعه واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد نیز گفت: احتمال عرضه این واکسن در پایان سال ۲۰۲۰ وجود دارد.

در این رقابت شرکت چینی نیز اعلام کرده واکسن این کشور وارد فاز سوم آزمایشات بالینی خود شده و تا پایان ۲۰۲۰ وارد بازار می‌شود.

این در حالی است که در خبرگزاری‌های رسمی روسیه اعلام کرده واکسن خود را روز ۱۵ اوت (۲۵) مردادماه در دسترس مردم قرار خواهد داد.

پس از اخبار منتشرشده مبنی برساخت واکسن کرونا در اوایل تیر، و پس از آزمایشات بالینی و نتایج موفقیت‌آمیز آن بر روی انسان این کشور اکنون اعلام کرده که واکسن خود را در روز ۱۵ اوت ۲۵ مردادماه در دسترس مردم این کشور قرار خواهد داد.

بر اساس اخبار منتشرشده پس از آزمایش این واکسن بر روی گروهی از داوطلبان، گروه دوم نیز دوز مشخصی از این واکسن را دریافت کردند و درنتیجه ایمنی هر دو گروه با سنین و جنسیت مختلف به اثبات رسید و واکسن برای هر دو گروه در برابر ویروس مصونیت ایجاد کرد. گروه اول ۲۵ تیر و گروه دوم نیز ۳۰ تیر از بیمارستان وزارت دفاع روسیه ترخیص شدند. به دنبال این نتایج موفقیت‌آمیز روسیه اعلام کرد که به تولید نهایی و انبوه واکسن کرونا نزدیک شده است.

دراین ‌بین برخی محققان این ادعای روس‌ها را رد کرده و می‌گویند که هنوز هیچ واکسنی تأییدیه مراجع بین‌المللی را نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری «تاس» "کریل دمیتری یف"رئیس صندوق سرمایه‌گذاری روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "سی ان ان"اعلام کرد: «واکسن تولیدشده در روسیه در بیست و یکمین روز پس از تزریق آن به بدن داوطلبان ۱۰۰ درصد مصونیت برای آن‌ها ایجاد کرده، که پس از تزریق مجدد نیز مصونیت دو برابر می‌شود و این مسئله در حیوانات به اثبات رسیده است».

این مقام روسی که خود نیز واکسن کرونا را تزریق کرده است، افزود: «اطلاعات مربوط به ساخت این واکسن در ماه آگوست (۱۱ مرداد الی ۱۱ شهریور) منتشر می‌شود و انتظار می‌رود که این واکسن در همین ماه مورد تأیید نهایی قرار بگیرد».

دمیتری یف با اشاره به اینکه در روسیه قوانین سختگیرانه‌ای برای تأیید واکسن وجود دارد اظهار کرد: «مسئله ایمنی واکسن برای دانشمندان روسی در وهله نخست اهمیت قرار دارد و مصونیت داوطلبان تزریق کرونا در روسیه، تاکنون ۱۰۰ درصد بوده است.

با توجه به گزارشات منتشرشده و اعلام رسمی مقامات روسی مبنی بر توزیع واکسن در تاریخ ۱۵ اوت (۲۵ مردادماه)، اما این سؤال برای همه ما پیش می‌آید که آیا می‌تواند به واکسن تولیدشده روس‌ها امیدوار بود؟ با این حال مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران و کارشناس سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به همین سوال از سوی خبرنگاران گفت: متاسفانه محصولاتی که روسیه به عنوان واکسن کرونا تولید کرده، هنوز مورد تأیید مراجع بین‌المللی قرار نگرفته است. محرز با بیان اینکه برای قبول موفقیت یک واکسن باید یکی از سه مرکز معتبر جهان آن را تأیید کند، گفت: «سازمان بهداشت جهانی یا سازمان غذا و داروی آمریکا یا اتحادیه اروپا باید واکسن ساخت روسیه را تأیید کنند که تا به حال این اتفاق نیفتاده است.»

 

نظر شما
پرونده ویژه