جملات گهربار ۱۸ مرجع تقلید و عالم درباره غدیر

۱۴۰۲/۰۴/۱۴ - ۱۲:۴۵:۴۸
کد خبر: ۱۰۳۹۰۰۶
جملات گهربار ۱۸ مرجع تقلید و عالم درباره غدیر
بی‌تردید واقعه غدیر خم فقط یک رویداد تاریخی نیست. بلکه حادثه‌ای بزرگ برای حفظ دستاوردهای بعثت همه­ پیامبران الهی و خصوصاً پیامبر (ص) قلمداد می‌شود. به تعبیر دقیق‌تر استمرار خط و آموزه‌های نبوت است که جریان رسالت را به امامت پیوند می‌دهد و در تعیین صحیح مسیر اسلام و مسلمانان نقش محوری و اساسی دارد. زیرا حفظ دستاوردهای رسالت و فهم دقیق از قرآن مجید بدون پیام غدیر ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ به مناسبت در پیش بودن عید سعید غدیر خم و اهمیت و جایگاه این عید بزرگ به بازخوانی بیانات علما و مراجع عظام تقلید درباره آن می‌پردازیم که در ادامه می‌آید:

آیت‌الله‌العظمی سیدعلی حسینی سیستانی

شیعه باید از حقوق اجتماعی و سیاسی اهل سنت پیش از خود آن‌ها دفاع کند ... من همیشه گفته و می‌گویم که نگویید برادران اهل سنت، بلکه بگویید «اهل سنت ما». 

شکی نیست که عید غدیر از اعظم اعیاد است.

آیت‌الله‌العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی

مکتب غدیر مکتب جهاد، مکتب ایمان، مکتب قرآن و مکتب همه انبیاء است.

باید غدیر در تمام حوزه‌ها و دانشگاه‌ها تدریس شود و همگان پیام‌های جامع و جهانی آن را دریافت نمایند و کرسی‌های

غدیرشناسی در مراکز علمی معتبر ایجاد شود.

روز تاریخی و بزرگ عید سعید غدیر مانند روز عظیم بعثت با اهمیت و بی‌نظیر است. این دو روز با یکدیگر پیوند و بستگی کامل دارند.

بعثت اصل، اساس و پایه انقلاب الهی، جهانی و جاودانی اسلام و روز غدیر مکمل و تداوم‌بخش آن است.

آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی

اما اگر شرق و غرب عالم را بگردیم، تمام آیات و روایات را ببینیم و تمام تاریخ اسلام را بررسی کنیم تا داستان غدیر را در کنار آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده قرار ندهیم، تفسیر این آیه شریف برای ما غیرممکن است.

اراده حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفته است که واقعه تاریخی غدیر در تمامی قرون و اعصار به صورت یک تاریخ زنده که قلوب و دل‌ها به سوی آن جذب می شوند؛ بماند.

جوانان مسلمان را به حفظ حدیث غدیر وادار کنیم، خطبه غدیر را به طور فراگیر در اختیار مردم، جوانان و نوجوانان قرار بدهیم و در مقابل حفظ این خطبه، جایزه بگیرند و تشویق شوند، به خصوص در میان نسل جوان که آگاهی آنها بر مسأله غدیر لازم است، انتشار گسترده و وسیعی پیدا کند، آمیخته با محبت و تشویق.

کمتر واقعه تاریخی در جهان؛ به سان رویداد «غدیر» مورد توجه طبقات مختلف از محدّث و مفسر و متکلم و فیلسوف و خطیب و شاعر و سیره‌نویس واقع شده است.

آیت‌الله‌ جعفر سبحانی

رویداد غدیر، یکی از حادثه‌های قطعی و انکارناپذیر در سیره رسول خدا و تاریخ اسلام است.

تعیین خلیفه از جانب خدای متعال که پیام حدیث غدیر است، یک نعمت و موهبت آسمانی است و شایسته است انسان به  خاطر این موهبت جلسه شکرگزاری برپا کند و آن روز را جشن و سرور بشمارد.

کمتر حدیثی از نظر تواتر و کثرت راویان به پای حدیث غدیر می‌رسد، زیرا صد و بیست نفر از صحابی و نود نفر از تابعین و سیصد و شصت نفر از دانشمندان اهل سنت، گفتار رسول خدا را در روز غدیر درباره امیرمؤمنان نقل کرده‌اند.

آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی 

آنچه که مورد عنایت ذات اقدس اله در صحنه غدیر بود آن است که خلیفه خود را به وسیله رسول خود مشخص کند. 

غدیر آغاز خروج جامعه انسانی از تاریکی جهل و تیرگی جهالت عملی و ورود به فضای روشن دانش و صحنه منور بینشی است.که همان هدف اصیل بعثت رسول مکرم اسلام است.

چون نعمتی برتر از ولایت علی و اولاد علی نیست، عید غدیر برترین اعیاد امت اسلامی است.

بهترین معرف برای عظمت روز غدیر و حادثه جهانی این روز، قرآن و عترت است.

اگر کسی به همه «ماجاء به النبی» - و قوانین دین مقدس اسلام - مؤمن باشد ولی به غدیر ایمان نیاورد، به هیچ چیز ایمان نیاورده است.

آیت‌الله‌العظمی حسین نوری همدانی

غدیر پاسخ عقلی به مباحث توحیدی است و امامت بخش اصلی اعتقاد به توحید است و جامعه بدون امامت و ولایت نابود شدنی است.

عید غدیر عیدی تاریخی و سرنوشت‌ساز تا روز قیامت به شمار می‌آید.

امامت و غدیر یک موضوع مهم توحیدی است.

امام علی (ع) تکمیل‌کننده نبوت و هدایت انسان‌ها بودند بنابراین شناخت این خیمه‌گاه و ستون اصلی دین، جزو ضروریات است.

باید مواظب غدیر باشیم تا همانند زمان‌های گذشته در شناخت و معرفی آن انحراف ایجاد نکنند، زیرا غدیر موضوع اصلی شیعه است.

آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدعلی علوی گرگانی

این روز (عید غدیر) از اعیاد بزرگ اسلامی و مذهبی ما است و بلکه طبق برخی روایات بزرگترین عید است و چرا این گونه نباشد در حالی که اصل قبولی تمام اعمال ولایت است و این روز نیز عید ولایت است.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی

در مورد خلافت و ولایت امیرالمؤمنین (ع) پس از پیامبر (ص)، خدای متعال آیات متعددی نازل فرموده است. پیامبر اکرم (ص) نیز در طول دوران زندگی خود با تمهیدات و بیان‌های مختلفی این مسأله را به مردم گوشزد نمود.

داستان غدیر را اگر امروزه نقل می‌کنیم برای این است که مراقب باشیم مشابه داستان غدیر ممکن است در این زمان برای ما نیز اتفاق بیفتد. باید مراقب باشیم که اشتباه مسلمانان صدر اسلام را در اطاعت نکردن از پیغمبر (ص) تکرار نکنیم.

مسلمانان شد چه بود؟ چه مطلبی موجب شد مسأله غدیر و ولایت فراموش شود؟

توجه به مسأله غدیر و خلافت امیرالمؤمنین (ع) برای این است که هشیار شویم و ببینیم گذشتگان چرا و چگونه فریب خوردند؛ تا از آن پند بگیریم و سعی کنیم دیگر فریب نخوریم.

مرحوم آیت‌الله‌العظمی محمدعلی اراکی

به طور قطع و یقین مولائی که حضرت رسول‌الله الاعظم فرمودند به معنای سرپرستی و ولایت است و اگر به معنای دوستی باشد جمله غلط است، یعنی «کسی که من دوست او هستم این علی هم و باید دوست او باشد»، این جمله تکلیف است برای علی نه برای مردم و اگر رسول‌الله می‌خواستند تکلیف مردم را روشن کنند باید می‌فرمودند: « من کان مولای فلیکن مولا علی» یعنی کسی که دوست من است باید دوست علی باشد».

مرحوم آیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت 

عیدی که از همه اعیاد بالاتر است عید ولایت، عید غدیر خم است. چه طور این عید بالاتر است؟ به اعتبار این که «چون که

صد آمد نود هم پیش ماست.»

بعید نیست استحباب جماعت در نماز عید غدیر، که به امید مطلوبیت خوانده شود.

مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی

از آن نظر که ولایت افضل واجب اعمال است، عید غدیر افضل از اعیاد مذهبی دیگر است و باید به آن اهمیت بیشتر داده شود و اختصاص به ملت خاص ندارد، عید امت اسلام است.

مرحوم آیت‌الله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی

تلاش برای بزرگداشت اعیاد غدیریه باعث احیای روحیه معنوی مردم می‌شود و یادآوری هویت پر از افتخار شیعیان مایه شعف و مباهات مردم به واسطه اینکه پیرو امیرمؤمنان (ع) هستند، می شود.

عید غدیر برترین و مهم‌ترین اعیاد اسلام است که مربوط به رهبری مسلمانان است. در حفظ و نشر آن تلاش نمائیم و به همه توصیه و سفارش می‌کنم با هم متحد شوید و در برابر کفر و نفاق و استکبار جهانی صف واحد تشکیل دهید.

مرحوم آیت‌الله العظمی محمد فاضل لنکرانی

به برکت غدیر می‌توانیم نظاره‌گر استمرار انقلاب باشیم و اسلام عزیز را به جامعه بشری ارائه نمائیم؛ با احیای غدیر، حقایق ولایت و معارف اصیل مکتب زنده می‌شود و باید دانست گم شده جهان بشریت همین امر است و بس.

مرحوم آیت‌الله العظمی سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی

غدیر ریشه و پایه دینی قیّم است و بر هر مسلمانی است که سعی کند در برپایی آن. از درگاه خداوند متعال برای کسانی که در احیاء غدیر به پا خواستند، امید اجر و ثواب دارم و ما هم تأیید و یاری می‌کنیم.

نسبت به برپایی این مناسبت‌های اسلامی که در آن استحکام دین حنیف (توحیدی) می‌باشد.

مرحوم علامه سیدمحمدحسین طباطبایی

پیامبر اسلام در غدیرخم با معرفی علی(ع) به عنوان متصدی اسلام، اندیشه معاندان را باطل کرد و فرمود: الله‌اکبر از کامل شدن دین و تمام شدن نعمت و رضایت خدا و ولایت علی (ع) بعد از من.

غدیر آغاز خروج جامعه انسانی از تاریکی جهل و تیرگی و جهالت عملی و ورود به فضای روشن دانش و صحنه منوّر بینشی است که همان هدف اصیل بعثت رسول مکرم اسلام است.

آیت‌الله شهید مرتضی مطهری

در آن روز (غدیر) جریانی رخ داده که آن قدر با اهمیت است که آن را مکمل دین و متمم نعمت خدا بر بشر شمرده است. آن موضوعی که بتواند نامش مکمل دین و متمم نعمت و آن چیزی باشد که با نبودنش، اسلام، اسلام نیست، چه بوده است؟

«... از آیاتی که در این مورد (امامت در قرآن) در سوره مائده وارد شده یکی این آیه است: یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته (سوره مائده، آیه ۶۷).

سوره مائده به اتفاق شیعه و سنی، آخرین سوره‌ای است که بر پیغمبر(ص) نازل شده.

شیعه سؤال می‌کند: این دستوری (آیه ۶۷ سوره مائده) که جزء آخرین دستورها است و آن قدر مهم است که اگر پیغمبر(ص) آن را ابلاغ نکند، همه گذشته‌ها کان لم یکن (هیچ و پوچ) است، چیست؟ ما می‌گوییم آن موضوع، مسأله امامت است که اگر نباشد، همه چیز کان لم یکن است، یعنی شیرازه اسلام از هم می‌پاشد.

شیعه از کمالات و روایات خود اهل تسنن دلیل می آورد که این آیه (آیه ۶۷ سوره مائده) در غدیرخم نازل شده است.

غدیر در همه قرن‌ها در ادب و فرهنگ مردم حضور داشته است.

(الغدیر) از جنبه ادبی هم استفاده کرده است، چون در هر عصری هر مطلبی که در میان مردم وجود داشته باشد، شعر آن را منعکس می‌کنند.

در هر قرنی ما می‌بینیم که مسأله غدیر، جزء ادبیات آن قرن است بنابراین، چگونه می‌توانیم این حدیث را انکار کنیم؟

مرحوم آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی

گسترش فرهنگ غدیر، موهبتی بی‌بدیل در وادی هدایت و سعادت بشریت است.

تجلیات غدیر باید در مراکز تشیع و در جهان اسلام متبلور شود.

غدیر روز استمرار رسالت و روز امامی است که ما را به راه مستقیم فضیلت، اخلاق، اعتقاد، نیروی بصیرت و اراده هدایت کرده است.

امام خمینی (ره) غدیر را معیار حکومت جمهوری اسلامی می‌دانست. زیرا ادامه پیام غدیر، امامت حضرت ولی‌عصر(عج) است.

آنچه که به طور قطع و یقین ما را به خداوند می‌رساند کسی نیست جز امام برحق و معصوم و راهی نیست جز راه ولایت و امامت و این جمله در سایه وحدت دینی تحقق پیدا می‌کند.

امام علی(ع) از آن چنان جایگاه رفیعی در تاریخ اسلام برخوردار هستند که بخش اعظمی از آیات و روایات اسلامی در خصوص مقام والای ایشان نازل و بیان شده است.

مرحوم آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی

قدر ندانستن نعمت بزرگ ولایت و غدیر، عامل اصلی تسلط دشمنان بر مسلمین است.

در مسأله غدیر آنچه که در تاریخ مؤثر بوده است جنبه اثباتی این قضیه است؛ تبلیغ یعنی رساندن پیام همان‌طور که پیامبر اکرم (ص) در روز هجدهم ذی‌الحجه مأمور به تبلیغ می‌شوند به طوری که خداوند متعال فرموده است اگر تبلیغ نکنی اصل رسالت به مردم نرسیده است.

برای رساندن جایگاه دین تنها «رسالت نبی» کافی نیست «ولایت ولی» هم لازم است.

امام خمینی (ره ) در عین این که منادی اتحاد بین مسلمانان بودند؛ تأکید بر شناساندن غدیر داشتند.

بر تک تک ما وظیفه است که با توجه به امکانات در راه شناساندن ولایت ایثار کنیم و زحمت بکشیم.

 

نظر شما