راه های جدید انتقال ویروس کرونا شناسایی شد

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۱۰:۴۰:۲۹
کد خبر: ۱۰۴۳۱۲۸
راه های جدید انتقال ویروس کرونا شناسایی شد
سر پرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به راه‌های انتقال ویروس کرونا گفت: اکنون راه‌های انتقال دیگری مطرح شده و عنوان می‌کنند انتقال ویروس از طریق گوش نیز باعث بیماری می‌شود و موارد کاهش شنوایی مطرح شده و انتقال از طریق گوارش و حتی خون نیز مطرح شده است هر چند این موارد، بسیار نادر هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ دکتر سیدمحمد علوی در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در خوزستان گفت: حدود سه هفته‌ای می‌شود که وضعیت خوزستان خوب است و موارد بیماری و تعداد مراجعان به مراکز خدمات سلامت و بیمارستان‌ها کاهش یافته است؛ بیمارانی که اکنون در بخش‌های عادی و ICU بیمارستان‌ها بستری‌اند، بیمارانی هستند که از قبل مبتلا شده بودند.

وی افزود: زمانی وضعیت قرمز اعلام می‌شود که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، سه نفر یا بیشتر به دلیل کرونا بستری شوند اما وضعیت سفید زمانی اعلام می‌شود که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک نفر یا کمتر به دلیل کرونا در بیمارستان بستری شوند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: مردم خودشان را درگیر رنگ قرمز یا سفید نکنند؛ ویروس در همه جای استان خوزستان وجود دارد و استان‌های همجوار خوزستان نیز در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند و در وضعیتی قرار داریم که مردم باید هشداری خود را حفظ کنند.

علوی بیان کرد: وضعیت سفید خوزستان به دلیل تلاش شبانه‌روزی کادر بهداشت و درمان، همکاری ارگان‌های دیگر و رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم است اما این وضعیت، شکننده است و باید حفظ شود.

وی گفت: اطلاعاتی که در مورد آنتی‌بادی و ایمنی هومورال وجود دارد بیشتر به سایر کروناویروس‌ها بر می‌گردد و هنوز اطلاعات ما در مورد این ویروس ناقص است. در مورد برخی از ویروس‌ها در عین حال که آنتی‌بادی در بدن وجود دارد اما بیماران، ایمن نشده‌اند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: این ویروس تشابه زیادی با سارس داشت و همه فکر می‌کردند که اگر آن آنتی‌بادی ایجاد شود این ویروس از بین می‌رود اما مشاهده کردیم که این ویروس از یک نقطه دنیا شروع شروع شد و کل دنیا را فرا گرفت.

علوی ادامه داد: مشاهده کردیم شهرهای قم و گرگان حمله وسیع ویروس را ثبت کردند و پشت سر گذاشتند و ۸۰ درصد مردم این شهرها آنتی‌بادی دارند اما موج دوم بیماری نیز در این شهرها رخ داده و در وضعیت قرمز به سر می‌برند بنابراین مشخص نیست آنتی‌بادی در مورد این ویروس، محافظت ایجاد می‌کند یا خیر.

وی در خصوص راه‌های انتقال بیماری، گفت: در ابتدا اطلاعات ما در زمینه کرونا بسیار کم بود و محدود به مقالات کشور چین بود؛ بر اساس مقالات کشور چین، راه عمده انتقال ویروس کرونا، انتشار دراپلت‌ها (قطرات تنفسی) و برخورد دست‌ها با T صورت بود اما با گذشت زمان، اطلاعات ما تغییر کرد و اکنون متوجه شده‌ایم علاوه بر قطرات تنفسی و تماس ویروس با T صورت، ویروس کرونا از طریق هوابرد یعنی از طریق هوا به ویژه در جاهای در بسته و بدون تهویه نیز منتقل می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: اکنون راه‌های انتقال دیگری مطرح شده و عنوان می‌کنند انتقال ویروس از طریق گوش نیز باعث بیماری می‌شود و موارد کاهش شنوایی مطرح شده و انتقال از طریق گوارش و حتی خون نیز مطرح شده است هر چند این موارد، بسیار نادر هستند.

وی افزود: با این حال، می‌خواهیم مردم بدانند هنوز از نظر اپیدمیولوژی سه راه انتقال کرونا به ترتیب دراپلت (انتشار قطرات تنفسی)، تماس پوستی و هوا هستند و تاکنون مواردی از انتقال ویروس بر اثر مواد غذایی و آشامیدنی یا نیش حشرات گزارش نشده است.

علوی بیان کرد: یکی از راه‌های کنترل بیماری کرونا مانند هر بیماری دیگر، شناسایی موارد بیماری است؛ زمانی که مبتلایان شناسایی می‌شوند، باید ایزوله شوند تا بیماری به دیگران منتقل نشود. اوایل که بیماری آمد، خودقرنطینگی مطرح شد اما این طرح موفق نبود زیرا الزامات آن رعایت نشد.

وی افزود: زمانی که می‌گوییم فردی به مدت دو هفته باید ایزوله شود، باید نیازهایی وی هم تامین شوند؛ برخی اقشار آسیب‌پذیر و به صورت روزمرزد کار می‌کنند و اگر قرار است در منزل بمانند مشکلات معیشتی پیدا می‌کنند. اکثر این افراد شاید علائم بالینی نداشته باشند بنابراین اقناع آن‌ها برای در خانه ماندن، کار سختی است. پس وقتی پروتکلی تدوین می‌شود باید الزامات آن هم فراهم شود.‌ در کشور چین نیازهای بیمارانی که ایزوله می‌شدند، تامین می‌شد.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: همچنین باید استفاده از ماسک در ادارات اجباری باشد. باید مانند همه کشورها، برای کسانی که ماسک نمی‌زنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند جریمه تعیین شود که صحبت این موضوع مطرح شده است اما قبل از آن باید ماسک به وفور وجود داشته باشد و قیمت آن به گونه‌ای باشد که خانواده‌ها توان تهیه آن را داشته باشند.

وی با اشاره به کم شدن ترس مردم از کرونا و در پی آن کاهش استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با اعلام وضعیت سفید در خوزستان، بیان کرد: نباید اطلاعات غلط به مردم بدهیم که ترس سازنده آن‌ها از بین برود.

علوی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: اطلاعات غلط باعث می‌شود برخی افراد به کارهای اشتباه روی بیاورند. در حال حاضر ترس مردم کم شده و کمتر از ماسک استفاده می‌کنند که پدیده خطرناکی است. هر زمان ترس مردم کاهش ‌یابد و ماسک نزنند مجدداً موارد بیماری افزایش می‌یابد.

 

نظر شما
پرونده ویژه