افزایش ۱۳ درصدی تولید انگور در آذربایجان‌غربی

۱۳۹۹/۰۵/۲۸ - ۱۱:۵۸:۴۸
کد خبر: ۱۰۴۵۷۹۶
افزایش ۱۳ درصدی تولید انگور در آذربایجان‌غربی
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز برداشت انگور از باغ‌های این استان گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید انگور از باغهای استان ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته باشد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، رسول جلیلی افزود: پیش‌بینی تولید این محصول طی سال‌جاری در استان افزون بر ۲۶۵ هزار تن است.

وی گفت: سطح زیرکشت باغات انگور استان ۲۱ هزار و ۸۰۸ هکتار بوده و شهرستان ارومیه رتبه اول را از نظر سطح زیر کشت این محصول داراست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی  بیان کرد: باغات بارور انگور استان ۲۰ هزار و۷۹۵ هکتار بوده و به ۲ صورت دیم و آبی هستند و از مجموع ۲۶۵ هزار تن انگور تولیدی در استان، ۲۴۴ هزار و ۶۰۱ تن  به صورت ابی و بقیه به صورت دیم برداشت می شود.

 وی اظهار کرد: شهرهای عمده تولید کننده نیز ارومیه، میاندواب، نقده، سردشت، پیرانشهر، مهاباد، اشنویه و شاهیندژ است وعمده باغات دیم انگور در شهرستانهای سردشت و پیرانشهر قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه بخشی از انگور تولیدی استان سالانه به کشورهای همسایه  صادر می‌شود، اضافه کرد: عمدتا بیش از ۳۰ رقم انگور در استان تولید می‌شود که از جمله آنها می‌توان به سفید کشمشی، قرمز کشمشی، تبرزه سفید و قرمز، ریش بابا، حسینی، خلیلی، لعل بیدانه و قزل اوزوم اشاره کرد.

جلیلی گفت: به تازگی ارقام خارجی از جمله فلیم، ترکمن و سایر ارقام در برخی نقاط در حال توسعه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه از برگ مو و هسته این میوه بهشتی برای تهیه غذا و روغن گیری استفاده می‌شود، گفت: انگور به صورت دوشاب (شیره)، کشمش، سبزه، آبمیوه، سرکه و غوره در صنایع تبدیلی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: زمان برداشت انگور از برحسب ارقام و مناطق استان از اوایل شهریور ماه تا اواخر مهرماه است.

وی ادامه داد: از کل محصول تولیدی ۶۰ درصد به صورت تازه خوری در استان و سایر نقاط کشور مصرف شده، مقداری نیز صادر شده و بقیه در صنایع تبدیلی به صورت آب میوه، کشمش و شیره انگور فراوری می‌شود.

جلیلی تاکید کرد : طرح فراز ( ایستاده ) باغات انگور عمدتا در شهرستانهای ارومیه ، میاندوآب و نقده توسعه یافته است و حدود ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات استان را شامل می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز