مدیرعامل شرکت چادرملو اردکان:

تولیدکنندگان سنگ‌آهن خام فروشی نمی‌کنند

۱۳۹۹/۰۶/۱۰ - ۱۵:۰۶:۵۰
کد خبر: ۱۰۵۱۶۴۸
تولیدکنندگان سنگ‌آهن خام فروشی نمی‌کنند
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اردکان با بیان اینکه این واحد ۷۵ هزار میلیارد ریال در معادن و فولاد کشور تاکنون سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای معدنی قصد دارد تا در سال جهش تولید اقدامات گسترده‌ای را برای توسعه فعالیت‌های خود انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ "ناصر تقی‌زاده" مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اردکان گفت: در برنامه امسال ، استخراج ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن ،تولید ۹.۵ میلیون تن کنسانتره آهن ، ۵۰۰ هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی ، ۳.۷ میلیون تن گندله ، ۱.۵ میلیون‌تن آهن اسفنجی و تولید یک میلیون تن شمش فولاد پیش بینی شده  است .

وی همچنین افزود:  این شرکت تاکنون  ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به طور مستقیم در اجرای طرح‌ها و ۲۶ میلیارد و ۵۱۳ میلیون ریال به‌صورت مشارکت و خرید سهام سایر شرکت‌های تولیدی و در مجموع ۷۵ هزار میلیارد ریال در کشور سرمایه‌گذاری کرده است.


تقی زاده در ارتباط با تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای گفت: تمامی طرح‌های شرکت از محل منابع داخلی  است که شامل آورده سهامداران (افزایش سرمایه ) و اخذ تسهیلات از سیستم بانکی است. 

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اردکان در ارتباط با اصلاح عوارض صادراتی برای سنگ آهن و تعریف مشخص از مقوله خام‌فروشی گفت : از نظر تولیدکنندگان سنگ آهن، خام فروشی یعنی صادرات سنگ آهن خام استخراجی از معدن که در کشور که تاکنون چنین کاری صورت نگرفته است. 

وی گفت:  سنگ آهن جهت مصرف در صنایع فولاد عمدتاً به روش کوره بلند و احیاء مستقیم به ترتیب به صورت دانه بندی شده در اندازه‌های ۱۰-۰ میلیمتر (Fine Ore) و ۲۵-۱۰ میلیمتر (Lump Ore )، پرعیارسازی به‌صورت پودر کنسانتره سنگ آهن قابل تبدیل به گندله (Pellet Feed) تولید و به بازار عرضه می‌شود.

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اردکان افزود: در ایران ۸۵ درصد صنایع فولاد به روش احیاء مستقیم است که مصرف‌کننده کنسانتره سنگ آهن با عیار (Fe) بیش از ۶۷ درصد است ، همچنین تنها مصرف‌کننده سنگ آهن دانه بندی ذوب آهن اصفهان است.

وی ادامه داد: از طرفی تولیدکنندگان کنسانتره سنگ آهن حدود ۱۰ شرکت بزرگ هستند که ۸۵ درصد تولید توسط آنها صورت می‌گیرد و همچنین صادرات کنسانتره سنگ آهن به علت نیاز صنایع فولاد داخل صادرات کنسانتره آهن صورت نمی‌گیرد.

موافق صادرات مواد اولیه نیستیم

تقی زاده تصریح کرد: به طور کلی، ما موافق صادرات مواد اولیه نیستیم لیکن اگر موجودی مازاد بر مصرف داخلی داشته باشیم بهتر است بدون وضع عوارض آن را صادر کنیم تا ضمن ارز آوری و اجرای طرح‌های توسعه، از تعطیلی و توقف تولید معادن و بیکاری ( باتوجه به اینکه عمده معادن در مناطق دورافتاده قرار دارد) جلوگیری کنیم.

وی در ارتباط با آینده صنعت سنگ آهن در کشور در ارتباط با تولید، عرضه، تقاضا، تأمین مواد اولیه و مصرف داخلی و جهانی گفت: براساس اطلاعات و آمارهای اعلام شده در طرح جامع فولاد برای تحقق ۵۵ میلیون تن فولاد در افق سال ۱۴۰۴ خورشیدی نیاز به حدود ۸۰ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن داریم. 

این فعال معدنی افزود: ظرفیت تولید تا پایان سال ۱۳۹۸، ۵۹ میلیون تن بود و از طرفی برآوردهای انجام شده  نشان می‌دهد که در افق ۱۴۰۴ می بایستی ۱۶۲ میلیون تن سنگ آهن خام استخراج شود در صورتی‌ که در سال ۱۳۹۷ مقدار استخراج سنگ آهن ۸۷ میلیون تن و امسال حدود ۹۳ میلیون تن است.

تقی‌زاده گفت: ذخایز زمین شناسی سنگ آهن در ایران حدود پنج میلیارد تن محاسبه و ذخیره قطعی آمارهای اعلام شده ۲.۵ تا ۳.۳ میلیارد تن است، لذا چنانچه ذخایر جدیدی کشف نشود تأمین سنگ آهن صنایع فولاد پس از سال ۱۴۰۴ کمتر از ۲ دهه خواهد بود.

وی ادامه داد: البته با فرض آنکه ۸۰ درصد از ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد تولید کنیم (این ضریب در جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۷۶.۵ درصد بود)، سنگ آهن خام مورد نیاز به مقدار ۱۳۰ میلیون تن و با فرض رشد سالیانه ۱.۵ درصد ذخایر قطعی کشور، طی سال‌های آتی مشکل تأمین سنگ آهن نداریم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اردکان با بیان اینکه  در هر صورت توجه به امر اکتشافات و استمرار آن با حمایت‌های دولت و بخش خصوصی می‌بایستی در سرلوحه برنامه‌های کشور قرار گیرد، اظهار کرد: با توجه به اینکه مزیت اصلی زنجیره تولید فولاد ، وجود ماده اولیه اصلی مصرفی آنها یعنی سنگ آهن است و با توجه به پراکندگی کارخانه‌های فولاد در کشور و مسایل حمل ‌و نقل ریلی نمی‌بایست روی واردات سنگ آهن تمرکز کنیم.

تقی زاده یادآور شد: البته احداث واحدهای فولادسازی جدید در سواحل جنوبی کشور که هدف اصلی از اجرای آنها صادرات محصولات تولیدی است ،در دستور کار شرکت‌های بزرگ از جمله چادرملو است. که یکی از این طرح‌ها در بندر چابهار است و تأمین سنگ آهن آن هم از استرالیا در نظر گرفته شده است.

وی  گفت: تولیدکنندگان سنگ آهن پیشنهاد کرده‌اند ، دولت در مسایل مربوط به شرکت‌های خصوصی سنگ آهن و تولیدکنندگان معادن کوچک از قبیل قیمت‌گذاری، سهمیه بندی، عوارض صادارتی دخالتی نکند.

وی در  ادامه توضیح داد:‌ همچنین ما توانایی داریم با فولاد سازان توافق کنیم نه اینکه دولت برای بخش خصوصی مبنای نرخ تعیین کند، بلکه قیمت‌ها را آزاد کند، ما خودمان بازار داخل و صادرات را درکنار هم حفظ می‌کنیم و نیازی به وضع عوارض صادراتی نیست.

به گفته تقی زاده در آخرین مرحله از زنجیره تولید فولاد، چادرملو اقدام به سرمایه گذاری در طرح نورد و فولاد سرمد ابرکوه کرده است که سالانه افزون بر ۵۰۰ هزار تن انواع میلگرد تولید می کند  و بیش از هفت هزار نفر در مجتمع های معدنی و صنعتی آن به طور مستقیم مشغول کار هستند و واحد یادشده تحت نظارت وزارت صنعت ، معدن و تجارت فعالیت دارد.

نظر شما